Leren rijlaarzen schoonmaken met jif?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vedette

Leren rijlaarzen schoonmaken met jif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:12

Hallo,

toen ik vandaag ledervet kocht op een braderie zei die man dat je je leren rijlaarzen als ze erg vies zijn het beste schoon kunt maken met jif, kan dit ook? Ikzelf vind het namelijk een beetje eng klinken
En op welke manier maken jullie je rijlaarzen schoon?

Groetjes!

Margreet

Re: Leren rijlaarzen schoonmaken met jif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:13

Lijkt me geen aanrader. Jif is een schuurmiddel --> kleine krasjes --> dof

Alleen als er echt zo'n aangekoekte laag huidvet en zweet aan de binnenkant geplakt zit, kun je dat er misschien wel mee weghalen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:16

zou ik ook niet doen, ik denk net zoals margreet dat ze er erg dof van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:41

Zou ik echt niet doen!! Ik zoe het altijd gewoon met ruim water en zadelzeep, echt zo dat het echt sopt, dan goed afspoelen onder de kraan. Dat afdrogen en ff laten staan. Daarna met schoenspul van rapide erop...

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:48

zou k ook egt niet doen.. gewoon met water en als egt niet wil heeeel klein beetje zadelzeep, maar gewoon met water wat in laten weken word t vanzelf wel wat zachter kun je het er wel afpoetsen..en dan moet schoenpoets indd en als je ze egt wil laten glanzen met een panty napoetsen..

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:55

ik zou het ook zeker niet proberen. Heb mijn laarzen ook wel eens erg vies gekregen en het niet gelijk schoongemaakt. Dan maak ik ze gewoon eerst even goed nat/spuit ze af en dan het vuil dat er nog op zit met wat zadelzeep verwijderen.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:13

Ik doe altijd eerst met zadelzeep en daarna met een of andere spuitbus van Pertie, houd het soepel enzo. en als ik wedstrijd heb en wil dat ze echt mooi zijn, smeer ik er schoensmeer op (ook van petrie maar andere kan neem ik aan ook) en dan met een pantykousje opwrijven en dan worden ze echt heel mooi!! Alleen dat geeft wel af, dus niet met je benen over elkaar gaan zitten als je je witte rijbroek al aan heb....

Jif zou ik nooit doen, krassen enzo......alleen als me hak of zool erg vies is doe ik het met een schuurspons en zeep.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:51

Ok, bedankt voor jullie reacties! K vond het al zo raar klinken om ze schoon te maken met jif, maar me moeder zei dat ze de bank ook wel eens met jif schoonmaakte.
Maar nu weet ik helemaal zeker dat ik dat niet moet doen!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:01

Ik maak het altijd schoon met een sponsje en dan wat van dat leder dressiing erover.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:15

ik heb mijn laarzen bij van huet vandaan, echte vakman...
dit zei hij

zadelzeep SLECHT voor rijlaarzen
naar het rijden met vochtige spons/doek afnemen en daarna afdrogen
1 keer in de week max. 1 keer in de 2 week, schoenpoets erop doen, beste is van kiwi....kan je gewoon bij schoenenwinkel halen
en later uitpoetsen, en dan blijven ze gewoon glansen, dus geen andere meuk gebruiken ...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:34

nee joh geen jif, hij probeert jouw zeker over een paar weken nieuwe laarzen te verkopen?! niet doen hoor.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:34

Je moet je laarzen ook echt NOOIT met zadelzeep schoonmaken. Gewoon met water en een spons, gelijk afdrogen en klaar! Wanneer je je laarzen met zadelzeep schoonmaakt worden ze veel te snel zacht met als gevolg dat ze in gaan zakken!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:25

schijnt ook dat de stiksels sneller kapot gaan als je zadelzeep gebruikt...

Jif lijkt me inderdaad helemaal een slecht plan. Meer een manier om zo snel mogelijk lelijke laarzen te krijgen, daar trek je allemaal krasjes mee in het leer. Zou ik dus niet doen.

Ik krijg mijn laarzen eigenlijk altijd schoon met gewoon lauw water. Anders heb ik een fles van Petrie die bedoeld is om laarzen schoon te maken. Dan Verhitte, vloeibare KIWI schoenpoets erover en ze kunnen er weer tegen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:30

Ik maakt mijn laarzen ook nooit schoon met zadelzeep. Mij is ook verteld dat ze dan snel zacht worden. Ik maak ze gewoon met water en een doek schoon, en daarna kiwi schoenpoets erover.