Ik heb volgens mij ook al eens een topic voorbij zien komen speciaal over dit zadel.
Ik heb het zadel zelf nu twee maanden. Verwacht er niet te veel van, dat deed ik ook niet. Ik wilde eigenlijk zeker weten dat ik met een dressuurzadel overweg kan en wilde niet gelijk mijn Stubben zadel (spingengericht) kwijt door hem op een vergelijkbaar dressuurzadel in te ruilen.
Ik vind het zadel wel zacht en heeft ook wel een diepe zit. Ik kan er verder prima in zitten. De schoft is wat hoog uitgesneden en past op mijn paard met gemiddeld tot hoge schoft net.
De kwaliteit kun je niet vergelijken met een duurder zadel. Ik verwacht niet dat het jaren meegaat, maar dat was ook niet mijn bedoeling. Als ik dressuurmatig blijf rijden, koop ik over 1 of 2 jaar gewoon een 'echt' merk. Na de eerste keer rijden op het merano zadel liet de laklaag (echt kwaliteitsleer dus) al iets los. Dit zit onder mijn benen en ik stoor me er niet aan. Verwacht jij er wel meer van, neem dan een ander zadel.
Het belangrijkste is dat het een goede pasvorm heeft voor je paard en vergeet jezelf niet. De kwaliteit van het leer vind je paard niet belangrijk, dit is net wat je er zelf van verwacht.