1e keer de trailer op wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

1e keer de trailer op wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:44

Ik heb idd al eerder een topic hierover geopend.
Maar dat is al zeker een paar maanden geleden geweest.
Maar omdat het er nu echt op aan komt open ik toch weer een topic!
Het gaat hier over een 2 jarige hengst die nog nooit op de trailer is geweest. Met het feit dat we met hem naar de hengstenkeuring willen, in mijn hoofd, is het nu toch wel tijd om te gaan oefenen met de trailer.
Ik zeg al vast dat we de trailer niet in de wei of in de bak gaan zetten.
Dus heb je nog tips kom maar op!
Ik weet dat dit niet zo makkelijk gaat worden omdat de betreffende "stoere" hengst, diep in zijn hart toch wel een watje/angsthaas is
Ik weet dat ik niet moet verwachten dat hij er in een keer op gaat.
Maar wat moet ik doen als hij er helemaal niet op wil?
Dus kom maar op met de tips!

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: 1e keer de trailer op wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:49

Waarom op voorhand je al gaan druk maken? Jij wandelt met dat dier gewoon die trailer op, doet alsof dat volstrekt normaal is, en doet dat gewoon. Straal zekerheid en bewustheid uit, wees een leider voor je paard. Dat zal het paard steun geven.

Zorg iig wel dat de trailer goed stabiel staat, een goede bodem en eventueel wat hooi erin hangt, zorg bij voorkeur dat het een lichte tweepaards is, lijkt groter, en vanwege dat schot staan ze doorgaans rustiger is mijn ervaring. Als het mogelijk is, reis met een tweede paard

Veel succes!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:52

Dankje wel.
Ik zit me niet echt druk te maken.
Maar ik heb nog nooit een paard "trailermak" gemaakt.
En tips kan ik daarom goed gebruiken.
Wij hebben een anderhalf paards trailer.
En een 2e paard erin zou zoiezo niet kunnen want de rest van de paarden zijn merrie's.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:53

Misschien nog even oefenen met het achterwaarts gaan ? Of kent hij dat al ?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:11

Als je er zo onzeker over bent, kan ik je eigenlijk maar 1 tip geven: Doe het dan de eerste keer niet zelf! Je paard wordt dan waarschijnlijk banger van jou, dan van de trailer.

Laat het lekker aan een zelfverzekerd persoon over die daar wel ervaring in heeft en met een instelling van "appeltje, eitje, doen we even" gewoon zo hup de trailer in loopt zonder een centje pijn.

De eerste ervaring MOET een goede zijn, daarmee voorkom je heel veel problemen later!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:15

Als je van te voren al denkt dat hij er niet in 1 keer op gaat kun je wel ophouden. Het paard heeft er nog nooit in gestaan, dus geen slechte ervaringen en kuiert er dus zo op(ik heb nog niet anders meegemaakt met mijn veulens/paarden) maar niet met jou ernaast! idd een hele goede tip om het iemand anders te laten doen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:17

ja mocht hij wel gaan eikelen ondanks de coole persoon erbij.
gooi wat stro over de klep en probeer dan vanuit een schuur erin te lopen, zij kanten afsluiten

Zatarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:24

Hoi,

Mischien nog een paar handige tips:

Zorg ervoor dat de trailer opgesloten staat. zowie zo aan 1 kant liefst aan twee.
Doe het met veel rust en beloning.

Als je paard eindelijk op de trailer staat geef hem ze eten. doe dit een dag of twee.

ga hierna een keer rijden niet te lang een rondje van 10 min ongeveer.

het is belangrijk dat je rustig rijd, alles met vloeiende bewegingen. niet hard optrekken en niet hard remmen. en de snelheid in de bochten rustig houden.

je paard moet het eigenlijk leuk gaan vinden, heb je dat voor elkaar loopt hij er achter elkaar in en uit.

succes

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:40

he dat zijn ook uitstekende tips, onthoud ze goed

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 07:08

Oefen alvast aan de hand in smalle doorgangen. eerst 2 strobalen op de grond en later een muurtje ervan metselen. Dat smalle zijn veel paarden niet van gecharmeert, maar als er aan het eind een wortel ligt, denken ze er vaak heel anders over.

Wat voor een trailer heb je( 1 paards, 2 paards?) Zonder schot kan hij lekker een prettige houding zoek, maar hij kan de boel ook wat eenvoudiger afbreken.

Zorg er dus voor dat de eerste paar keren met de trailer rijden niet meteen naar de keuring is, gewoon rondje op het dorp klinkt veel beter. Misschien kan je zijn moeder mee nemen de eerste keren?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 17:39

@ Zatarra: rijden? nee dat zal echt niet gaan want hij is pas 2!
@ amondi: We hebben een anderhalfs paard trailer.
En over dat oefenen door smalle doorgangen. Dat is niet nodig. Hij loopt dagelijks 2 × door 2 deuren heen. En die zijn smaller dan de trailer. Maar toch bedankt!
@ de rest: Niemand bij ons op stal heeft daar ervaring mee.
En ik ben ook echt niet alleen als ik ga oefenen met opladen.
Iig bedankt voor de tips en reacties!
Ik hoop dat ik er nog een paar krijg!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:00

Zoek een hele rustige chauffeur die heeel rustig rijdt. Bochten stapvoets. Verder paar keer een klein stukje rijden zodat ie er vertrouwen in krijgt dat ie uiteindelijk weer gewoon naar huis gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:34

ze bedoelde gaan rijden met de trailer

niet te druk inmaken, halstertje aan, boogje in het touw (geen durk)
en er gewoon oplopen, komt hij niet achter, dan heb je nog tijd om je druk te maken.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:36

Maar uit ervaring weet ik dat ze er meestal de eerste keer gewoon inlopen. Dan dus een heel eind in de trailer moeten staan en als de chauffeur dan niet heel voorzichtig rijdt gaan ze er op de terugweg dus niet meer in!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:46

Ik heb mijn pony er de eerste keer met muesli er in gelokt, steeds een stapje verder beloont, toen ze er de eerste keer in stond alleen een wortel gegeven, toen er weer uit, rondje lopen, weer er in, weer iets lekkers, toen voorzichtig de stang erachter gedaan en weer belonen, weer eruit, weer rondje lopen, weer erin en weer de stang erachter.....
Daarna gestopt, en toen we die avond wegmoesten met de trailer liep ze er in 1 x in, heeeel rustig gereden, en op de terugweg weer in 1 x erin.....

Mijn pony is een nuchtere, maar dominante en eigenwijze pony. De eerste keer duurde een half uur voordat ze er helemaal in stond, maar meer uit koppigheid dan angst.

Zatarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:59

DunDijk schreef:
@ Zatarra: rijden? nee dat zal echt niet gaan want hij is pas 2!

Waarom niet rijden bij 2 jaar ?

Wij hebben gereden met veulens met en zonder moeder. Hier krijgen ze echt niets van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:02

DunDik en Zatarra, jullie praten wat langs elkaar

DunDijk denkt aan rijden onder het zadel terwijl Zatarra het gewoon heeft over rijden met de trailer (en het paard erin ).

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:06

Maya schreef:
Als het mogelijk is, reis met een tweede paard

Veel succes!

reis met een 2e paard? zou ik niet doen als je een 2 jarige hengst op de trailer hebt staan!!! dan weet je zeker dat je hele trailer verbouwd wordt!!!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:07

Gewoon alsof er niks aan de hand is de trailer opwandelen en niet bij voorbaat denken ojee als dat maar goed gaat. Wel zorgen dat je geen druk op het halstertouw hebt dan lopen ze je gewoon zonder problemen achterna en als hij stopt: even laten ruiken en laten staan en dan gewoon doorwandelen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Hoop voor jou dat het lukt en ik wens je veel succes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:42

Wat vindt ie eigenlijk van trailers. Zet eens plompverloren een trailer op het erf en doe met je paard wat je normaal ook doet. Heeft ie dan oog voor de trailer? Als "trailer" voor hem niet meer is dan het zoveelste maffe-mensen-atribuut, dikke kans dat ie er zo oploopt.

Verder ga ik met Allegro mee, de chauffeur maakt of breekt het gemak waarmee paarden laden. Dit is geen l*lverhaal, zowel Allegro als ik hebben daar ruim ervaring mee.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:07

Een hoop goede tips staan hieronder. Ik heb kort geleden voor de 1e keer geoefend (ook een hengst trouwens, ik weet niet of dat nou vanzelfsprekend àltijd een wereld van verschil moet zijn t.o.v. een merrie of ruin. Ik heb merries/ruinen/hengsten de tent zien afbreken en ook genoeg voorbeelden gezien van rustige viervoeters).
Het 1e keer traileren was in ieder geval geen probleem, ging heel relaxed.
Ik heb een rustige vertrouwde plek opgezocht die hij goed kent. Geen afleiding eromheen. Rondje om de trailer gelopen, laten snuffelen aan de buitenkant, wat op de trailer geklopt om hem bekend te maken met de geluiden. Los touwtje de plank op, zijn eigen tempo laten bepalen. Beloond toen hij in stond en een kort rustig laten staan. Achteruit ging ook keurig. Wel heb ik heb voordat ik de 1e keer de trailer inging geoefend met nauwe doorgangen en met recht achteruitlopen geoefend. Plus hij reageert goed op mijn stem en lichaamstaal. Ik weet dat ik zijn vertrouwen (en zelf vertrouwen !) heb anders zou ik het zelf echt niet doen.
@ allegro: goed om te weten dat het na de 1e keer rijden wel eens anders kan gaan. Ik ben een voorzichtige chauffeur en heb vaker met paarden (die al ervaring hadden) en trailer gereden, maar alleen erin en eruit is denk ik nog wel een andere ervaring voor het paard dan er weer in voor de eerste keer na het rijden met de trailer. Dus ik ga zeker na jouw tip absoluut een aantal keren eerst korte stukjes oefenen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 17:16

ikke schreef:
Wat vindt ie eigenlijk van trailers. Zet eens plompverloren een trailer op het erf en doe met je paard wat je normaal ook doet. Heeft ie dan oog voor de trailer? Als "trailer" voor hem niet meer is dan het zoveelste maffe-mensen-atribuut, dikke kans dat ie er zo oploopt.

Verder ga ik met Allegro mee, de chauffeur maakt of breekt het gemak waarmee paarden laden. Dit is geen l*lverhaal, zowel Allegro als ik hebben daar ruim ervaring mee.

Eerst een paar keer gewoon langs een trailer lopen was ik wel van plan.
Als ik hem naar de wei breng ofzo.
En de chauffeur rijd zeker wel voorzichtig. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
iig bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker gebruiken!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:52

Probeer hem met wat voer de trailer in te lokken en niet opgeven want dan weet hij dat je opgeeft. Misschien dat dat lukt? is bij 2 paarden bij mij op stal ook geholpen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:02

Mijn paard is toevallig 2 weken geleden voor het eerst met de trailer weggeweest. Daarvoor heb ik los geoefend. Trailer aangekoppeld, emmertje voer en lopen maar!
Stang erachter, klep dicht, iemand de moter laten starten, moter weer uit, klep omlaag, paard los, stang eraf. Even wachten.....en naar achter.
Dit gewoon een paar keer geoefend. Toen 10 minuutjes gaan rijden, en daarna was het al zover! En ze deed het prima, weliswaar stapje voor stapje, maar ze vertrouwt het wel. Nu blijf ik gewoon oefenen, zodat het de normaalste zaak van de wereld wordt!

Zorg dat je het zelf ook normaal vind en dat je paard je vertrouwt dan is succes verzekerd!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:07

Oja en de trailer langs een schuur pakeren zodat hij er aan 1 kant in ieder geval niet langs kan. (vandaag nog gezien bij een training van de Paardenmaat ).