wat moet ik nu nog doen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

wat moet ik nu nog doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 18:44

ik heb al veel topic's besteed aan dit probleem: mn 6 jarige tuigpaard.

ik weet niet meer wat ik er nu nog mee moet doen.
het probleem is namelijk:

het is een luchtzuiger,hij heeft kissing spine.

een tijd terug begon hij vervelend te doen aan de hand,onder het zadel etc.
wilde niet meer de trailer op,bokte regelmatig,brak los.
uiteindelijk 2 keer goed hard eraf gevallen en een beetje bibberig geworden(nog niet echt bang,meer voorzichtig)
naar mn "wonderinstructeur" Evert de Jong gegaan.
aanvankelijk verbeterde situatie,maar die verbetering was maar van korte duur,hij bleef vervelend aan de hand,onder het zadel kon ik hem niet aan het werk krijgen.
Evert er een keer opgegaan en die reed ook op het randje.
daarna ging het alleen maar slechter,werd gevaarlijk(voor mij) onder het zadel en ik werd echt heel bang van hem.
hij werd namelijk oncontroleerbaar,als je hem been gaf voelde je hem ineenkrimpen,tegen je been hangen.
als je hem uiteindelijk toch in draf had stond ie in de eerste de best hoek al stil om om te draaien.
corrigeerde je dat dan ging hij tollen: steigeren.bokken en draaien,net zolang tot je eraf lag of jezelf gewonnen gaf en stopte.

iemand anders erop gezet om hem "er doorheen te slaan".
eerste 2 keer ging het redelijk,daarna helemaal zelf gereden,een keer of 3.ik vroeg niets,alleen maar rechtuit,zn neus zo laag mogelijk en wel in draf/galop als ik dat wilde.
toen begon t ge-etter weer,precies hetzelfde liedje.
weer die ander erop gezet en weer erdoorheen gejaagd.
contact gehad met Gert v/d Hof.
contact opgenomen met Evert,wat hij ervan vond om dit paard opnieuw te laten corrigeren,en hij attendeerde me erop dat hij een bijzonder rechte rug heeft,en of hij daar misschien niet heel veel last van zou hebben?!
afspraak gemaakt bij dierenkliniek de vallei in woudenberg.
uitslag: kissing spine van 3 wervels,met veel longeerwerk en "therapie"(in zn billen knijpen en onder zn buik kietelen om rug bol te maken en de achterhand meer te kantelen,ondersteund met poeder)
dit leek er goed te werken,om de 2 weken terug voor controle en na 2 keer mocht ik mn zadel meenemen.
zadel lag slecht en totaal nieuwe vulling in laten doen zodat het iig naar het paard kon gaan vormen.
zadel ligt nog niet echt goed,trekt naar rechts en zweeft.
dit zadel ligt nu het beste op hem,maar nog niet goed dus!
ik mocht het van de veearts wel proberen en het ging heel erg goed,paard deed wel een keer vervelend maar was te controleren/corrigeren.
thuis moest ik om de dag gaan rijden,de eerste keer thuis nog veel braver dan bij de veearts en ik kreeg alweer hele goede hoop...
de 2de keer had het paard geen zin meer ofzo,en werd weer onbestuurbaar,oncontroleerbaar en ik werd weer bang.

ik weet echt niet wat ik er nu nog mee aanmoet,mn geld raakt langzaamaan echt op nu en ik ben alleen maar verder met betrekking tot de wetenschap dat hij daadwerkelijk wel iets heeft.
maarja,ik weet nu niet of hij het nu doet om mij te "pesten" of omdat hij weer pijn heeft.
eigenlijk heeft hij geen reden mij te "pesten" want ik was niet meer bang voor hem.
als ik op de grond sta is hij mn grootste vriend,maar zodra ik in het zadel zit is het een monster.
ik word echt moedeloos nu!

Yell

Re: wat moet ik nu nog doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:04

jemig wat erg voor je..
ik heb ook geen idee wat je hiermee aan moet.
maar ik wil je wel graag sterkte wensen!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 19:13

iig bedankt voor je medeleven.
t vreemde is ook nog dat hij het eerste half jaar super braaf was!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:21

Paarden zullen je niet "pesten" hoogstens reageren op een meegemaakte situatie.

Zoals ik lees heeft je paard nog last van de rug.
Je vertelde al dat als je ernaast staat het een super lieverd is. Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar kijk verder om die rug in orde te krijgen.
Misschien (een dure) optie naar Laarakkers in de Bilt gaan, hier wordt lichaam en geest gehandeld. Er zal in jou buurt ook wel een holistische praktijk zijn.

Nu je paard gaan verkopen (als je erover nadenkt) zal erg moeilijk worden.

Ik hoop dat je er iets aan heb, het is een rotsituatie nu en ik wens je veel sterkte

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:27

Als je paard last heeft van zijn rug en je zadel niet goed ligt moet je misschien een zadel op lucht nemen ipv opgevuld met wol.Dit kunnen ze beter passend maken.succes en sterkte

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:30

Het is een tuigpaard zeg je. Kun je hem dan niet beter voor de kar (laten) beleren? Dan zal z'n rug beslist ten goede komen. En mocht je zelf niet willen mennen, zou je hem tenminste nog aan een menner kunnen verkopen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 19:32

@ bluestar: daarom zet ik "pesten" ook tussen haakjes.
mn paard word zowieso niet meer verkocht,daarvoor ben ik te gek op hem EN heeft hij teveel eigenaren gehad.
ik heb helaas niet kunnen achterhalen of hij ooit een ongeluk ofzo heeft gehad,wel dat hij eigenlijk altijd lastig was.
dat was hij bij mij t eerste half jaar totaal niet.

@ jessie84: we zijn bezig een zadel met lucht te kopen.

@ ibbel: hij is beleerd(gelukkig) en het is inderdaad een optie.alleen:doet hij nu zo onder het zadel omdat hij pijn heeft,of omdat hij "vervelend" / "verveeld" is?

ik weet het gewoon echt niet meer!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:55

doet hij het dan ook als je hem longeert met een zadel erop, want dan heeft hij denk ik pijn toch

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:59

timilon schreef:
<knip>
@ ibbel: hij is beleerd(gelukkig) en het is inderdaad een optie.alleen:doet hij nu zo onder het zadel omdat hij pijn heeft,of omdat hij "vervelend" / "verveeld" is?

Is vrij simpel hoor: hij verrekt van de pijn!
Guy Blom (fysiotherapeut) heeft hier ooit over gezegd dat de enige goede oplossing een spuitje is.
Kissing spines is niet meer of minder dan het tegen elkaar aanschuren van werveluitsteksels in de rug. Schurende botten is de ergste pijn die er bestaat, volgens Guy. Vergelijk het maar met een gebroken been (of arm). De pijn die je hebt als de twee delen tegen elkaar aankomen. Ik kan je uit ervaring vertellen, dat doet gigantisch pijn.
Het klinkt heel erg bot; maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er mensen proberen te verdienen aan de ellende van je paard. Kissing spines zijn niet te herstellen, al geef je een vermogen uit aan zadels, dokters, goeroes en andere heelmeesters, het is een ontstane fout die onomkeerbaar en onoplosbaar is!

Je hoeft me niet te geloven, maar ga in godsnaam op z'n minst voor een second opinion bij iemand die ECHT weet waar het over gaat.
Mocht je serieus naar Guy Blom willen gaan, ik heb zijn gegevens.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:02

als je hem voor de kar zet, doet hij het dan ook? dat is misschien ook een optie om er achter te komen waar het weg komt

(ik probeer ook maar mee te denken)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:06

ikke schreef:
timilon schreef:
<knip>

Is vrij simpel hoor: hij verrekt van de pijn!
Guy Blom (fysiotherapeut) heeft hier ooit over gezegd dat de enige goede oplossing een spuitje is.
Kissing spines is niet meer of minder dan het tegen elkaar aanschuren van werveluitsteksels in de rug. Schurende botten is de ergste pijn die er bestaat, volgens Guy. Vergelijk het maar met een gebroken been (of arm). De pijn die je hebt als de twee delen tegen elkaar aankomen. Ik kan je uit ervaring vertellen, dat doet gigantisch pijn.
Het klinkt heel erg bot; maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er mensen proberen te verdienen aan de ellende van je paard. Kissing spines zijn niet te herstellen, al geef je een vermogen uit aan zadels, dokters, goeroes en andere heelmeesters, het is een ontstane fout die onomkeerbaar en onoplosbaar is!

Je hoeft me niet te geloven, maar ga in godsnaam op z'n minst voor een second opinion bij iemand die ECHT weet waar het over gaat.
Mocht je serieus naar Guy Blom willen gaan, ik heb zijn gegevens.

jemig..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:17

@ ikke: ik heb de röntgefoto's gezien van voor en na de "therapie" etc,en er is wel duidelijk een verschil te zien.
ik ben echt niet zomaar naar een of andere flut-arts gegaan,met flut-apparatuur.
deze kliniek is de enigste in nederland met een warmte-meet-apparaat(hoe heet dat kreng nu ook alweer?!).

@ loveblacky: het zadel zweeft its van achter,en daardoor komt het zadel (zonder gewicht van een mens) niet op de pijnlijke plaats.

@ yvonniej: ik ga zondag proberen hem voor de kar te zetten.bedankt voor de tip,was er zoelf nog niet echt opgekomen omdat ik het allemaal niet meer echt overzie.

oja,ik weiger om dit paard zo snel een spuitje te geven,ik heb vorig jaar al een veelbelovend jong paard weg moeten brengen en ik wil het nu gewoon proberen om het "goed" te krijgen!
ik weiger zomaar op te geven zolang hij,als ik naast hem sta,nog zo vreselijk lief is en zo vreselijk zn best doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:19

Yvonniej schreef:
jemig..

Dat was ook mijn reactie toen ik het verhaal las.
Ik kan het helaas ook niet mooier maken. Het staat er erg hard, maar ik heb er ook een giga hekel aan als mensen beterschap wordt belooft, terwijl algemeen bekend mag zijn dat er geen beterschap is. Ik verzin het ook niet zelf, ik heb dit ook maar weer van anderen geleerd, zoals ik een heleboel van anderen heb geleerd (en nog steeds leer...)

Ander voorbeeldje:
Een aantal jaren geleden had een goede kennis van mij een prachtig paard gekocht. Mooie bouw, schitterende gangen en een gouden karakter. Tot die ene dag.....
Het paard bleek achteraf een vrij zeldzame hersenafwijking te hebben, die de hersenen afbreekt (hersenverweking). Het heeft haar heel wat bloed, zweet en tranen (en geld) gekost om de beslissing tot afmaken te nemen, maar toen dit uit de sectie naar voren kwam was het duidelijk dat ze de enig juiste beslissing had genomen.

Soms is het beter, maar vergewis je ervan dat je de juiste beslissing neemt, laat je door meerderen informeren.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:22

een andere(mn eigen) veearts stelde voor dit paard op pijnstillers te zetten en dan te testen of hij het doet op pijn of staken.
ik wilde dit nooit omdat ik heel bang ben dat ik er meer mee beschadig,maar op dit moment lijkt het me een van de weinige optie's.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:26

Nou hoop ik niet dat er weer een pro- of contradiscussie ontstaat. Maar probeer Antoine de Bodt eens. Ik zeg niet dat hij kissing spine kan genezen, maar vraag er in ieder geval informatie op.
Voor alle duidelijkheid ik ben zelf geen De Bodt liefhebber, maar hij doet echt goede dingen met paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:27

timilon schreef:
@ ikke: ik heb de röntgefoto's gezien van voor en na de "therapie" etc,en er is wel duidelijk een verschil te zien.
ik ben echt niet zomaar naar een of andere flut-arts gegaan,met flut-apparatuur.
deze kliniek is de enigste in nederland met een warmte-meet-apparaat(hoe heet dat kreng nu ook alweer?!).

<knip>

oja,ik weiger om dit paard zo snel een spuitje te geven,ik heb vorig jaar al een veelbelovend jong paard weg moeten brengen en ik wil het nu gewoon proberen om het "goed" te krijgen!
ik weiger zomaar op te geven zolang hij,als ik naast hem sta,nog zo vreselijk lief is en zo vreselijk zn best doet.

Juist de emotionele lading die uit het laatste straalt maakt dat je dingen niet meer altijd even helder ziet (geef je zelf ook aan).
Zoals gezegd, ik schrijf dit ook niet voor mijn lol, ik geef weer wat iemand die zeer veel kennis van zaken heeft, mij heeft geleerd.
Guy Blom is een van de grondleggers van de dierenfysiotherapie in NL.
Het is jouw paard, jouw beslissing en jij draagt de gevolgen. Ik kan alleen aangeven wat mij is verteld en ik kan je aan de adressen helpen van mensen die al jaren weten waar het over gaat, ook zonder interessante apparatuur.
Vooruit, toegift: www.equireva.nl
Ik weet niet of Gerrie blij is als je haar de groeten van me doet, maar ze is een vakvrouw zoals er niet zo heel veel in dit kikkerlandje rondlopen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:36

@ betteke: AdB komt 19 september hier vlak in de buurt clinics geven,daar ga ik sowieso kijken!!

@ ikke: bedankt voor de link.

ik ben gewoon bang dat ik het met dit paard te snel opgeef,ik wil hem die kans geven die hij verdiend.hij ging vorig jaar zo super goed,al word ie maar een 10de van toen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:38

timilon schreef:
een andere(mn eigen) veearts stelde voor dit paard op pijnstillers te zetten en dan te testen of hij het doet op pijn of staken.
ik wilde dit nooit omdat ik heel bang ben dat ik er meer mee beschadig,maar op dit moment lijkt het me een van de weinige optie's.

Ik ga er nog steeds vanuit dat het ECHT kissing spines is.
Als je de pijn van kissing spines wilt onderdrukken, dan ligt je paard ongeveer plat! Bovendien, en dat MOET jij kunnen onderschrijven, treed het vaak totaal onverwacht op. Het kan tijden goed gaan en ineens is het fout.

Laat je niks wijsmaken, je kunt wel verbetering hebben van therapieën maar kissing spines is niet te genezen!!!!! Verzeker je er dus terdege van dat het echt zo is. Ga daarom voor een second opinion, als twee praktijken (desnoods Universiteit Utrecht) bevestigen dat je paard ECHT kissing spines heeft, stop dan met dokteren, het is totaal zinloos, kost hopen geld en levert niks op. Als je je paard niet wilt laten inslapen gun hem een rustig leven op de wei en geniet er dan van om naar hem te kijken en te knuffelen.
Je geeft niet te snel op. geef jezelf de absolute zekerheid dat het zo is. Dan weet je voor jezelf waar je staat en kun je nadenken over wat je wilt en eventueel kunt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:44

misschien was ik onduidelijk: ik weet dat KS niet te genezen is,wel dat sommige paarden het met spieren op kunnen vangen,pijn kunnen verlichten.dit was ook de bedoeling met dit paard,pijn verlichten.
ik hoef er al geen wedstrijden meer mee te rijden,gewoon rondje bos zou ik al dolgelukkig mee zijn.
ik ga idd maar eens overleggen voor een SO,vind dat toch wel heel belangrijk.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:55

Idd niet te genezen. Maar naar de slacht is wel het andere uiterste. Als je een goede bespiering op de rug kan krijgen en dit eventueel kan combineren met voor de kar te laten lopen (onbelaste beweging) ben je al een heel eind. Ik weet natuurlijk niet in welke mate de kissing spines zijn.
6 jaar vind ik wel erg jong om het gelijk maar op te geven.
Als een dier sterft van de pijn en er is echt helemaal niks meer aan te doen, dan is de dood de enige uitkomst, maar als er nog genoeg mogelijkheden zijn zou ik die toch eerst uitproberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:58

timilon schreef:
misschien was ik onduidelijk: ik weet dat KS niet te genezen is,wel dat sommige paarden het met spieren op kunnen vangen,pijn kunnen verlichten.dit was ook de bedoeling met dit paard,pijn verlichten.
ik hoef er al geen wedstrijden meer mee te rijden,gewoon rondje bos zou ik al dolgelukkig mee zijn.
ik ga idd maar eens overleggen voor een SO,vind dat toch wel heel belangrijk.

Dat kwam inderdaad niet erg naar voren. Vandaar ook mijn opmerking over verdienen aan de ellende van je paard.
Gerrie van Oosanen zal je in ieder geval helder kunnen maken hoe je kansen liggen. Guy Blom is nooit erg positief geweest over de mogelijkheden, vooral ook omdat het zo onverwacht naar voren kan komen en je dus geen voorzorgmaatregelen kunt nemen.
Ik wens je wijsheid en sterkte en ik zou terughoudend zijn met die trainer die je in het eerste stuk beschreef.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 11:57

ik wil het met dit paard ook helemaal zelf doen,ik geef hem niet uit handen.
ik ben gewoon een beetje moe van al dat longeren,therapie en dokteren.
ik wil gewoon weer leuk met mn paard bezig kunnen zijn,is het niet in het zadel dan maar voor het karretje,maar ik wil gewoon weer lekker genieten van dit paard.

ik heb nog een paard waar ik wel gewoon mee kan rijden,loopt nu Z,dan gooi ik daar nog maar een jaar mn kaarten op.

bedankt voor jullie steun en raad!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:02

nog even over het longeren met zadel, als hij dus niet moeilijk doet met alleen het zadel dat niet op de pijnlijke plek drukt, dan zou je er eens op kunnen gaan zitten terwijl iemand anders hem longeeert.
als hij dan ineens wel moeilijk doet dan is het wel duidelijk toch?
(het is dan de bedoeling dat hij luistert naar de longeerder, niet naar jou jij zit er alleen op dus het is dan ook minder gauw een 'pesten' of uitdagen van jou)

weet je wat ook leuk is, een sulky!
kan je echt nog net zo gaaf door het bos rijden als wanneer je er op zit!!
nb, héb je wel eens gement? is echt gaaf hoor!! (vind ik in elk geval..)
echt heel zonde dat je waarschijnlijk uiteindelijk niet meer op je paard waar je zo goed mee kan opschieten, kan rijden..
maar zoals ik zei, sulky of kar, probeer maar eens, gaat je vast meevallen hoe leuk het is!!!

sterkte met alles,
als het teveel wordt zegmaar dan geeft het ruimte als je alles opschrijft.
dus wat hij heeft, wanneer, wat je eraan doet, of het wel of niet helpt, enz. (datum, het weer, zijn humeur op stal/ het land, al dat soort dingen, geeft je misschien meer overzicht)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 17:46

@ loveblacky: hij luistert het best naar mij(met alles),ik heb al geprobeerd dat mn ma hem longeerde en ik erop zat,dat was een grot feest want hij heeft echt maling aan haar.
ik zoek nu iemand die lichter is dan mij met lef(niet bang om te vallen) zodat ik hem kan longeren en diegene er alleen maar op zit,verder nix doet.

ik heb vandaag achter hem gelopen met 2 longeerlijnen en een singeltje,hij vond het geweldig en ik vind het ook hartstikke leuk!(ik zie dat hij het leuk vind,en ik liep met een big smile achter mn paard:D)hij liep zelfs grote stukken netjes aan de teugel,dus het is volgens mij echt de pijn(misschien ook wel psychisch) van het op zn rug zitten.
hij luisterde perfect,alleen slaat hij als ik een touw achter zn kont doe,dus ik zou een tuig zonder "broek" moeten hebben.
mn hoefsmid had dravers,misschien kan ik via hem wel aan een sulky komen.
ik zat er zelf ook al aan te denken,maar het zou dan wel een licht karretje of een sulky moeten zijn.

ik was echt helemaal blij vandaag!!
iedereen heel erg bedankt voor de goede ideeën en de steun!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:57

vandaag zelfs een autoband gesleept met mn paard,hij doet het echt super goed!
na ongeveer een half jaar tobben eindelijk weer wat lol met mn paardje.