Binnen of buitenstal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Binnen of buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 17:04

Zal een paard gelukkiger zijn in een binnenstal met allemaal paarden om d'r heen maar dan wel met tralies. Of zal ze gelukkiger zijn met een buitenstal waarvan ze de buurman niet ziet maar wel met d'r hoofd naar buiten kan. En dan kan ze natuurlijk wel haar buurman zien als die ook naar buiten staat te kijken.

Jes

PartTwo

Re: Binnen of buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:48

ligt aan je paard, ik ken paarden die er buiten niks aanvinden en het binnen geweldig vinden en andersom.
maar ik denk dat het voor je paard buiten lekkerder is, ze hebben veel meer frisse lucht(wat ik heel belangrijk vind)
en ze kunnen elkaar ook niet zien met eten(dat vind ik altijd een heel groot voordeel) dus als jou paard het fijn vind zou ik hem in een buitenbox zetten.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:53

Ik denk dat als je paard geen voorkeur heeft aan binnen of buiten maar wel braaf is met andere paarden omzich heen lekker binnen kan zetten. Mijn paard heeft ook altijd buiten gestaan en staat nu binnen, nou ze toont heel tevreden dus ik zou voor binnen kiezen. Anders ziet hij geen andere paarden. sommige paarden kunnen daar heel ongelukkig van worden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:54

buiten is naar mijn gevoel beter voor de luchtwegen en ze vervelen zich denk ik minder snel omdat ze meer te kijken hebben.
Ik ken een paard die stalondeugden had toen hij in een binnenstal stond en toen hij op een buitenstal kwam was het helemaal over..

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:27

Bij de vorige eigenaar stond ze altijd in een buitenstal. Ik heb haar nu 4 maanden, in het begin stond ze in een buitenstal waar ze niemand naast zich had en toen was ze heel rustig. Nu staat ze binnen, ze kan goed met de buurman, alleen als de ene gevoerd word word er nog wel eens gegilt.
Ze staat nu dag en nacht buiten, alleen met dit slechte weer gaat ze naar binnen. Maar er komt eerdaags een box buiten vrij. Die staat wel op de tocht in de winter en zomers is het er vrij warm, maar dan staat ze toch buiten.
Bij de vorige vorige eigenaar waar ze is geboren heeft ze altijd in een buitenstal gestaan. Toen hadden ze d'r later in een binnen stal gedaan en toen kwijnde ze een beetje weg. Ze gaat wel hele dagen naar buiten dus dat scheelt al.
Heb niet echt het idee dat ze het er niet naar d'r zin heeft. Maar ik vind die hoge tralies vaak zo naar. Zijn wel open tralies niet dat er een schot tussen zit.

Jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:45

Mijn paard zou zeker de voorkeur geven aan een stal met dichte zijwanden. Die werd helemaal kregel van haar buurman die hele dagen bij haar in stal hing.

Persoonlijk zou ik ook altijd een buitenstal verkiezen boven een binnenstal... Alhoewel, ik zie nu dat die buitenstal in de winter tocht... Dan wordt het moeilijk, koude is niet erg voor een paard, maar tocht moet je niet hebben...

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:20

Mijn paard staat in een buitenstal. Dan staat ze 's ochtends voordat ze naar buiten gaat lekker met haar hoofd in het zonnetje te soezen. Ze ziet alleen haar buurman als ze met haar hoofd naar buiten hangt. Het gaat haar er niet zo zeer om dat ze ze constant kan zien, ze voelt gewoon dat ze er zijn en dat is voldoende. Overigens is bij mijn paard het zijschot iets hoger gemaakt. Want ze werd hardstikke link als de buurman alleen maar naar haar keek. Een beetje een muts dat paard van mij...

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:29

ligt aan het karakter van je paard, wij hebben een aantal paarden die helemaal gek worden van een buitenbox (teveel prikkels) en heerlijk binnen staan, en er staat er eentje die heel druk is als ie binnen moet staan en buiten is ie veel rustiger. Mijn eigen pony interesseert het niet zoveel. Overigens kan een buitenbox net zo stoffig zijn als een binnenbox wanneer je bijv. het vuil met een blower voorlangs de stallen weg haalt(dwarrelt stof naar binnen) en een binnenbox die goed geventileert is kan net zo prima zijn als een buiten box. Ik heb een stofgevoelige pony, maar ik heb op verschillende stallen gestaan en daar ook verschillende dingen meegemaakt wb stof, zo stond ze in een binnenbox en kwam zo goed als van haar overgevoeligheid af (ik was vanaf een andere stal verhuisd, ze was daar erg ziek en in de nieuwe stal na 2 weken beter) en ik heb ook eens in een buitenbox gestaan waar zij heel erg ging hoesten (kwam dus door de blower). De stal waar ik nu sta heeft ze zowel binnen als buiten gestaan, maar evenveel last van haar overgevoeligheid (nihil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:37

Mijn paard is in zijn buitenstal gelukkiger! Die staat de hele dag lekker naar buiten te koekeloeren. In ermelo moest ie toen een week in een binnenstal en hij wist steeds niet hoe hard ie eruit moest rennen....

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 17:35

Maar die van mij staat wel van 9.00- 17.00 buiten.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:03

Ik haal dit topic weer even omhoog. Als ik sávonds bij haar kom dan zet ik meestal een kruiwagen voor d'r stal, dan heb ik de deur open en heb ik al hooi in d'r stal gelegd. Ze gaat dan een hele tijd met haar hoofd over de kruiwagen. Dan kijkt ze even van links naar rechts en staat dan even lekker de stalgang in te kijken en pas na een paar minuten gaat ze in de stal eten. Verder trapt ze wel eens met haar been naar achter als ze staat te eten, alhoewel ik dat de laatste tijd niet zo erg meer hoor. Er is nu geen buitenstal vrij maar als er een vrij komt zal ik haar dan daar heen doen. Vind het zo moeilijk te beslissen omdat ik haar nog niet heel lang hebt. Weet wel dat ze bij de vorige eigenaren altijd het liefst in een buitenstal stond. Hoe merk ik aan haar dat ze het binnen niet leuk vind.

Jessica

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:07

Ik heb erg veel geluk met de plek waar mijn paard staat. Ze staat in de laatste box en kan dus altijd naar buiten kijken als ze dit wil. Alleen als het koud is gaan de deuren dicht.
Daarnaast is het zo, dat de boxen een lage voorkant hebben zodat ze veel contact heeft met de buurman.

jessica23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:12

ChristaMoor schreef:
Ik heb erg veel geluk met de plek waar mijn paard staat. Ze staat in de laatste box en kan dus altijd naar buiten kijken als ze dit wil. Alleen als het koud is gaan de deuren dicht.
Daarnaast is het zo, dat de boxen een lage voorkant hebben zodat ze veel contact heeft met de buurman.

Bij die van mij zit ze rond om in de tralies. Ze staat precies in een hoek waar ze 1 buurvrouw en 1 buurman heeft. En ze kan tegenover haar nog 2 paarden zien. Dus een beetje een ongelukkige stal. Ze kan eigenlijk teveel zien.

Jes

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:46

willem is doodongelukkig in een binnenstal met allemaal tralies.. daarom heb ik hem ook weer naar een buitenbox verhuisd.
willem staat zijn hele leven alin eenbuitenbox en houd van het kijken naar alles om zich heen.

merel vind beide best. ze staat nu in een binnenbox met tralies, maar wel op een manege, dus veel te zien. maar ze gaat naar een binnenbox waar de voorkant 'open' is.. dus ze kan over de hele breedte van 3 meter met haar hoofd de gang in..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:53

Binnen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:13

buiten

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:28

Mijn paard zou zoals ze nu ook doet zeker een liever een buitenstal hebben!
Maar hety ligt natuurlijk ook een beetje aan je paard..
Al hoewel als hij een buitenstal heeft kan hij natuurlijk ook gelijk frisse lucht krijgen