"strandzand" in bak: schadelijk voor pezen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

"strandzand" in bak: schadelijk voor pezen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 17:02

hey
sinds vorige zaterdag sta ik op een nieuwe stal met mijn paard. Ik heb het er heel goed naar mijn zin. We hebben ook een buitenbak 20 x 40. Daar gaat mijn vraag ook over. Ze zeiden dat het "strand zand" is. Het is dus van dat lichtere zand, nogal diep.
Maar als je naar de zee gaat rijden, waarschuwen ze daarvoor, dat het zand te zacht is en te diep, en dus schadelijk voor de pezen. (verhoogde kans op peesklap of peesscheur)

Nu ligt dit zand dus in onze bak... Ik train mijn paard toch wel zo'n vier à vijf keer per week dressuurmatig in de bak. Is dit schadelijk voor zijn benen of pezen?
Moet ik voorzorgen nemen qua extra bescherming?
Ik rij nu meestal of vierkant in de bandages of vierkant in beschermers en altijd met springschoenen. Voor ik begin met losdraven, stap ik hem ongeveer 10 à 15 min los. Kan ik nog iets doen? Of is dit zand helemaal niet schadelijk?
Alvast bedankt!
xxx

PartTwo

Re: "strandzand" in bak: schadelijk voor pezen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:56

als het echt zwaar is zou ik er niet te veel in rijden. dat is idd niet goed voor de pezen en dan kan je beter in de binnenbak of ergens anders rijden.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:58

Nee idd ook niet in een te zware bak rijden. Verder weet ik er niet veel van.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:21

mijn bak is ook vrij zwaar als hij droog is, maar als de bak vlak is scheelt het al een hoop..

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:16

Het probleem met strandzand is is dat de korrels rond zijn, waardoor het zand erg los blijft en niet in elkaar gaat zitten. Hierdoor kan de bak erg zwaar worden, idd vergelijkbaar met het strand zelf. Maar of jouw bak te zwaar is kun je denk toch het beste zelf bepalen, merk je dat je paard moeilijker voorwaarts is, of zakt hij erg diep in het zand?

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:24

Wij hebben ook strandzand.
We hebben ook superdrainage en hebben dan ook nooit plassen.
Als het droog weer is dan wordt ie gauw te zwaar,maar daar hebben we een simpele oplossing voor.
We houden hem nat met een brandslang vanuit de sloot met een pomp,dan is het super rijden.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:48

Yep, wij doen het ook net zoals Gesina.
De bak is tot 4,5 meter diep uitgegraven en gevuld met strandzand.
Inderdaad geen plassen en we hebben een sproei-installatie.
We pakken de paarden uit de wei, sproei-install. aan, ondertussen poetsen en zadelen, sproei-install. uit en rijden maar!
Gaat perfect. Geen problemen verder!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 22:37

hey
als het geregend heeft, is het idd een stuk beter!
Echt moeite heeft hij er niet mee, naar mijn gevoel, maar het is toch vrij diep. (ik vermoed minstens zo'n 10 à 15cm als het droog ligt)
Ik ga het dan wel afwisselen met buitenritten. We hebben genoeg ruiterpaden.

Moet ik verder iets ter bescherming doen? Is het beter te rijden met bandages die steun geven (met fleece en elastisch) of maakt dat helemaal geen verschil tov peesjes? Ik heb nl wel dat gevoel aangezien de bandages rond de kogel en tot er juist onder gaan, dat er toch wat meer beschermd en een beetje ondersteund wordt...

Doen jullie iets extra's?
xxx