Jaarling verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Jaarling verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:51

Hallo iedereen,

Ik heb drie maand geleden een kwpnveulen gekocht (ondertussen dus een jaarling geworden). Het was een hengst, ik wilde dit eerst ook zo laten maar hij had echt hengstenstreken!! Lees: bijten, stijgeren & uitdagen! Dus hij is dan nu toch echt een ruin geworden...

Ik heb nog nooit eerder een jaarling gehad en zou graag alle tips willen ontvangen die jullie ook maar kunnen verzinnen.

Hij staat op dit moment in zijn eentje in de wei maar daar komt aan het eind van de maand verandering in en dan komt er een shetlanderveulen bij te staan.

We zijn ook van plan om zeer binnenkort een stal te bouwen voor de winterdag (3X3).

Maar ik zou graag dus tips ontvangen!!

Gr. Liset

vamp

Re: Jaarling verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:02

Ten eerste lijkt het me een goed idee als iemand met meer ervaring daarin je helpt! al is het maar om je op weg te helpen. verder tips? oefen veel 'enge' dingen met je paard. je kan bijvoorbeeld vier hindernispalen neerzetten, dat ze in een soort rechthoek staan, en dan twee balken erop leggen, en daar dan dekens op. zo moet je dus tussen de dekens door lopen. verder kan ik je aanraden dat het handig is om vaak voetjes te vragen, dat scheelt ook erg voor de hoefsmid. en ik ben vaak met water bezig, dmv een beentje in een emmer water of afspuiten, of met een spons, of door plassen heen lopen. ook loop ik vaak een stukje langs de weg met haar. let er wel op dat je aandacht dan voornamelijk op de enge dingen richt ( auto's ed) en niet op je paardje. als je dat wel doet, denkt hij dat hij de leider is, en zal hij beslissen wat hij in zo'n situatie moet doen. meestal maar een ding: rennen! wat ik ook een handigheidje vind: maak altijd een knoop in het uiteinde van het halstertouw. mocht hij onverwachts een ruk geven, ben je voorbereid. verder kan je gewoon creatief zijn: langs stoelen, pionnetjes slalommen...
doe alleen niet te veel per dag. een vreemd ding is meer dan genoeg!
verder vind ik het niet zo handig om hem ( voor hoelang dan ook) alleen op een weide te zetten. Mocht het kunnen zou ik ook kiezen voor minstens drie paarden: twee jonge en een oudere. ook ivm het teveel hechten aan een paard, daar kan je het nog lastig mee krijgen.

mocht je meer willen weten of nog wat willen vragen, mag je me pb-en!

gr, karlijn

edit: rare typfout

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:06

Je kunt alvast beginne met wandelen aan een halster met hem. Hem op die manier aan de omgeving laten wennen en aan gekke dingen die je onderweg tegen kunt komen. Honden, plassen op de weg, een (stilstaande) tractor, etc. etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Op die manier krijgt hij vertrouwen in jouw en bouw je een super band op.
(Maar let op!!! Niets overhaasten!)

Een vriendin heeft dat ook gedaan met haar veulen; die is nu 3 en ze is haar aan het inrijden, maakt inmiddels ook buitenritten met het paardje en het gaat super: ze vertrouwt mijn vriendin blindelings en gedraagt zich super: nergens bang voor!

Verder kun je 'm uiteraard lekker poetsen en veel aandacht geven. Hoefjes opnemen en er op slaan (voorzichtig!) met een hamer, of op een 'bokje' zetten, zodat hij ook vast aan de hoefsmid went.

Er zijn zóveel dingen die je kunt doen, succes! Maar nogmaals: rustig aan hè!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:16

Waren we idd al mee begonnen, hij wandelt lekker mee. Maar in het begin was het zeker anders!! Lees: een uur over gedaan om het uberhaupt de weide uit te krijgen!! HAha natuurlijk beloont voor zijn uiteindelijk goede gedrag.

Nou heb ik trouwens nog een vraagje, het is echt een schat van een beest maar zodra er eten in de picture komt gaan in één keer de oren in de nek en wil hij bijten. Moeten we dit gedrag negeren of moet ik hem straffen?

Hij is absoluut niet kijkerig en alles loopt er ook rond: honden, kippen, katten, koeien. Eigenlijk vind ie ook alles interessant!

Voetje geven proberen we ook al, maar hij kan ook moeilijk zijn evenwicht houden... Gaat trouwens ook al steeds beter!!

Ter beloning gaven we hem eerst vaak een paardensnoepje, maar omdat zijn gedrag dan ineens 'veranderd' zijn we daar mee gestopt en belonen we hem met stem/en een klopje of een aai. En op het einde krijgt hij nog een snoepje..

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:23

Niet teveel snoepjes geven hoor, zo wordt 'ie bijterig en dat wil je vast niet...
Dat gedrag bij het eten moet je niet toestaan hoor, dat wordt straks alleen maar erger, als hij nu al zo dominant doet..?
Maar om eerlijk te zijn zou ik zo 123 geen goede remedie weten...
Succes!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:16

Ik heb zelf ook een jaarling, nog wel een hengst. Soms ook een verschrikkelijk etterbak. Hij is ook heel chagerijnig met eten geven, dit negeer ik gewoon, hij wil gewoon rustig eten. Verder is het wel een typ wat zijn grenzen opzoekt, de buren staan altijd verschrikt voor de ramen als ik met hem wandel, hij heeft namelijk wel is de neiging om te gaan steigeren. Op het moment gaat het heel goed met hem en als ik een keertje euh zeg met m'n stem laat hij het al.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:17

Natuurlijk kun je al vanalles kort oefenen (max 20 minuten per keer en niet iedere dag). Daarnaast is gezelschap zeer belangrijk, omdat hij dan zijn plaats leert kennen. Ik vraag me af of zo'n shetlandertje hem dat wel wijs kan maken.