Voeren 3-jarige die van 24/7 op het land op stal komt te sta

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Voeren 3-jarige die van 24/7 op het land op stal komt te sta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:10

Jaja... binnenkort (oktober? Ik heb dus nog wel eventjes) moet Eclipse er toch aan geloven, dan is het weideseizoen weer voorbij en komt hij voor het eerst alleen op stal te staan (tot nog toe is hij in een groepje in opfok opgegroeid) Momenteel eet hij dus alleen gras (hopelijk wordt er binnenkort weer kuilgras op het land gezet) en heel af en toe een handje kruidenmuesli. Voorheen in zijn opfokstal kregen ze onbeperkt kuilgras en geen hardvoer. Omdat we na dit weideseizoen echter heel rustig aan met Clip willen beginnen en hij ook in een rijtje komt te staan waar alle paarden hardvoer krijgen wil ik hem denk ik wel een beetje hardvoer laten geven. Wat is echter goed voor een jong paard dat voor het eerst licht aan het werk zal gaan? Ik wil als het even kan wel zoveel mogelijk uit het kuilgras halen en dus kijken of ik extra kuil voor hem kan regelen, het hardvoer wil ik dus het liefst zo beperkt mogelijk houden. Iemand goede tips voor mij?

QueJira

Re: Voeren 3-jarige die van 24/7 op het land op stal komt te

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:40

Die van mij komt ook zo in oktober tergu op stal(ze dan 3.5) en die vreet gewoon met de pot mee.Dus krijgt bix,hooi en paardenkuil af en toe.

Ik weet niet of je al van plan bent wat "werk"te gaan doen met jou 3 jarige.Die van mij krijgt zon 3 x per week half uurtje arbeid,en de andere dagen een paar uur los in bak me td erest van de paarden.
Ze krijgt redelijk wat bix,2 maal daags 1 schep.Ik vind het belangrijk,ze moet er nog van groeien zullen we maar zeggen en je ziet ook wel dat jongen paarden die voor het eerst aan het "werk"gaan toch wat schraal worden en dat wil ik niet,dus ze krijgt gewoon voldoende krachtvoer.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:31

QueJira schreef:
Die van mij komt ook zo in oktober tergu op stal(ze dan 3.5) en die vreet gewoon met de pot mee.Dus krijgt bix,hooi en paardenkuil af en toe.

Ik weet niet of je al van plan bent wat "werk"te gaan doen met jou 3 jarige.Die van mij krijgt zon 3 x per week half uurtje arbeid,en de andere dagen een paar uur los in bak me td erest van de paarden.
Ze krijgt redelijk wat bix,2 maal daags 1 schep.Ik vind het belangrijk,ze moet er nog van groeien zullen we maar zeggen en je ziet ook wel dat jongen paarden die voor het eerst aan het "werk"gaan toch wat schraal worden en dat wil ik niet,dus ze krijgt gewoon voldoende krachtvoer.

Ik ben van plan heel erg licht werk met hem te gaan doen. In oktober is hij 3 jr en 4 mnd en dan willen we er een stuur en een rem op monteren door 2 x pw met hem te "werken" met de dubbele longe. Dit max. 10 minuten per keer gedurende zo'n 2 maanden denk ik. Daarnaast mag hij als het weer het toe laat op zijn landje en anders in de losgooibak of lekker wandelen en misschien eens (los) longeren in de kraal. Mijn merrie (zijn moeder) krijt als ze aan het werk is 2 x 1/4 kruidenmuesli, maar ja... zij is geen jong paard dat zich nog moet ontwikkelen. Lastig hoor... Het is trouwens een arabiertje, maar wel een hele flinke. Ik vraag me ook af wat voor type krachtvoer geschikt zou zijn voor een jong arabje. Ik wil hem nl natuurlijk in optimale conditie houden .

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:09

tja,die van is dus een kwpn er al vrij goed te hanteren,ook vrij nuchter.Stuur en rem zijn er bij haar in apr/mei al opgezet en daarna dus terug in het land gezet om allës even te laten bezinken...Bij mij kreeg ze doen dus ook gewoon de brokken van de anderen paarden mee;de Draversbrok van Havens.Ik heb alles hier op staan,laag eitwit gehalte.Ik vind het een fijne brok.Maar goed als ze straks dus weer terug komt op stalkrijgt ze dat dus ook weer.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:31

Ik zit in dezelfde situatie... hij krijgt nu al een handje kruiden-muesli mix. Maar straks op stal krijgt hij 3x bix en 2x hooi. Ik ga dan ook voorzichtig een paar keer per week wat 'werk' doen, beetje longeren, lange lijnen, en rustig beginnen met wat rijden. halfje bix per keer lijkt me al wat veel... dus misschien een kwart? Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:39

Is de Pavo vitaminenbrok niet iets? Is vitaminengebeuren in een brok vorm. Daar 2 x daags iets van en hij krijgt alle benodigde vitaminen/mineralen binnen terwijl hij het kuil heeft om energie enzo uit te halen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:09

QueJira schreef:
tja,die van is dus een kwpn er al vrij goed te hanteren,ook vrij nuchter.Stuur en rem zijn er bij haar in apr/mei al opgezet en daarna dus terug in het land gezet om allës even te laten bezinken...Bij mij kreeg ze doen dus ook gewoon de brokken van de anderen paarden mee;de Draversbrok van Havens.Ik heb alles hier op staan,laag eitwit gehalte.Ik vind het een fijne brok.Maar goed als ze straks dus weer terug komt op stalkrijgt ze dat dus ook weer.

Zit ook in jullie schuitje! Hij kreeg vorige winter draversbrok, maar daar werd ie toch wat heet van, dus zijn we overgestapt op de ponybrokken van Subli. Daar gaan we dus straks mee verder als ie uit het land komt. 2 x 1 schep. En idd zoveel kuil als hij wil. Overdag staat hij met 3 andere paarden in de bak, dus hij kan ochtends van 6 - 6 en smiddags vanaf 16.00 kuil eten. Hij stopt als ie vol is en blijft er goed uitzien.....alleen hoop ik dat ie er dit jaar niet zo'n dunne poep van krijgt, anders moet ik op zoek naar goed hooi, maar geef liever kuil (minder stof).

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:01

QueJira schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens, ze moeten wel wat vlees op de billen en hals enzo krijgen. en als je 2x1 bix te veel vind kan je dr ook 2x 3/4 geven en kijken hoe ze het daarop doet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:24

Kuil is behoorlijk eiwitrijk en soms te voedingrijk voor paarden vind ik. Goed hooi geeft geen stof. Van te voren lekker uitschudden. Wat langstengelig hooi is het beste voor paarden, moeten ze flink op kauwen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:35

vikki schreef:
en hij ook in een rijtje komt te staan waar alle paarden hardvoer krijgen wil ik hem denk ik wel een beetje hardvoer laten geven

Heel goed. Een paard overslaan met voertijd geeft een hele hoop onrust.
En reken maar dat hij het vlug door heeft hoor, binnen een paar dagen brult die met de rest mee!
Al is het maar een handje voor het idee. Helemaal niks terwijl de buren wel krijgen, dat gaat echt niet is mijn ervaring.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:18

Oke... even overlegd en mijn bf geeft hem al dagelijks wat voer, ik denk ongeveer 1/2 per dag (combinatie van biks en kruidenmuesli). We gaan het dus proberen met 2 maal daags 1/2 (combinatie biks en kruidenmuesli) en veel kuilgras daar hij daar aan gewend is en er goed tegen kan. Ik bedacht dat hij tegen de winter wellicht wat meer nodig zal hebben omdat hij in een uitloopstalletje komt te staan en hij geen deken op krijgt . We kijken dus of hij het op 2 maal daags 1/2 goed doet en anders passen we het aan. Afhankelijk van de hoeveelheid werk die hij doen moet geven we hem zelf denk ik evt. nog een (kleine)3e voerbeurt. Ik geef zelf liever goed kuil dan hooi, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk . Als overgang tussen wei en stal blijft mijn bf hem dageliks een halfje voer geven, oa omdat de er natuurlijk toch minder waarde in het gras gaat zitten rond deze tijd van het jaar, het gras ook niet meer echt groeit en wat er staat gedeeld moet worden met de rest van de kudde. Nu ga ik alleen nog even bedenken of ik dezelfde muesli blijf voeren als ik voor mijn merrie heb of dat er misschien iets is dat geschikter is voor jonge, opgroeiende paarden. Het blijft een lastig verhaal dat voeren.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:27

ze hebben wel krachtvoer nodig, zeker als ze zo jong zijn en een beetje wat gaan doen. vind ik persoonlijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:36

Margreet schreef:
vikki schreef:
en hij ook in een rijtje komt te staan waar alle paarden hardvoer krijgen wil ik hem denk ik wel een beetje hardvoer laten geven

Heel goed. Een paard overslaan met voertijd geeft een hele hoop onrust.
/quote]
Dat zal meevallen als hij niet beter weet. Wij hebben jaren een paard op stal gehad die geen krachtvoer kreeg en omdat hij niet beter wist was er geen onrust.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 05:30

Maar niet tussen zoveel andere paarden waarschijnlijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:37

wij hebben er ook een op stal gehad, en die kreeg hooi als de anderen biks kregen, of wat appels of wortelen...

heb daar verder ook nooit wat aan gemerkt..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:27

Ja, maar dus wel IETS en niet Niets.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 07:37

Margreet schreef:
Ja, maar dus wel IETS en niet Niets.

Precies... en om Clip iets anders te laten geven terwijl het hardvoer gegeven wordt is niet echt haalbaar op een stal met zo'n 280 paarden waar door het personeel gevoerd wordt. Dan kunnen ze voor iedereen wel aan de gang gaan en dat gaat echt niet lukken met dat aantal paarden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:55

Ik voer dan wel niet zoveel paarden, maar toch wel een stuk 50 en ik moet er ook al niet aan denken om ze allemaal wat anders te geven.... Dat kan ik niet onthouden hoor

Medicijnen ofzo zijn natuurlijk wel afspraken over te maken en dat vergeet ik ook echt niet, maar uit tig verschillende tonnetjes tig verschillende hoeveelheden halen... Dat is niet te doen
1 paard krijgt nog wel eens iets afwijkends en dat legt ze dan voor me klaar in de voerkar, dan is het geen moeite natuurlijk, maar met zoveel paarden kun je dan ook welhaast een aanhanger aan je kar gaan knopen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:10

Margreet schreef:
Maar niet tussen zoveel andere paarden waarschijnlijk?

In die tijd 20 stuks. Je merkt dat paarden gewoontedieren zijn hij heeft nooit anders geweten. Je kunt zoiets alleen doen met een paard dat vers uit de opfok komt en als iedereen zich eraan houdt. Als Flipje die in het weekend voert het zielig vindt dan is de rust snel voorbij.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:42

ik heb ook een 3 jarige. Die stond vorige winter ook op stal en die voerde ik meusli en sportbrok bij (1 tot 1.5 schep) Hij staat nu op de weide en is licht aan het werk, hij krijgt nu een halve schep sportbrok als hij gewerkt heeft. Van de winter wil ik weer meusli en sporbrok gaan voeren, hoeveel dat ligt aan het paard zelf. Heeft hij genoeg energie tijdens het werk? Hoe zit hij in zijn vacht? etc.
Ik vind wel dat een paard wat nog in de groei is en zeker als ze dan ook nog wat arbeid moeten verrichten ze zeker wel krachtvoer nodig hebben. Ik voer dit overigens nadat ik advies had gekregen van havens zelf. Die zeiden dat je een 2 jarige al moet voeren als een sportpaard. Ik voerde namelijk eerst basisbrok maar daar kon ik van blijven voeren, toen ik overstapte op sportbrok en meusli zag je duidelijk een verschil in conditie.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 09:59

Ik persoonlijk ben van mening dat een jong paard (dat nog niet aan het werk is) geen krachtvoer nodig heeft... MITS hij/zij voldoende ruwvoer tot zijn/haar beschikking heeft waar voldoende voedingswaarde in zit. Het enige dat ik eigenlijk altijd wel bij gevoerd heb zijn de nodige kruiden en mineralen omdat paarden die in de natuur wel tegen komen, maar op onze weides over het algemeen niet. Eclipse ziet er trouwens super uit, niet te dik en niet te dun, glimt als een aal, is zo fit als een hoentje en zeer actief.

@Katja, daar heb je het probleem al... als ik hem geen voer zou laten geven dan weet ik zeker dat een enkeling die voert hem toch een handje zou geven omdat ze het sneu vinden dat hij niets krijgt... ik kan hem dus denk ik dan maar beter voer laten geven in een hoeveelheid die ik voor hem wens.