welke liksteen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:59

Ik wil mijn paard toch een liksteen geven. Voorr d enodige zout en vitamines. Maar nu het probleem. Hij gebruikt een blok niet. En een likit moet hij ook niet. Heb hem toen uit de houder gehaald en in zijn bak gelegd toen heeft hij er nog een week mee gedaan.

Heeft hij dan geen extra vitamines nodig? Als hij er geen gebruik van maakt? Of kan ik beter een ander soort proberen?

Memuska

Re: welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:10

Als hij er niet aan likt zal hij hem vast niet nodig hebben. Memuska gebruikt hem bv in de zomer veel vaker als in de winter.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:13

Ja ik heb ze gegeven in de winter. Misschien dat hij daarom er niks mee deed. Hij zweet dan ook niet veel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:55

Mijn paard had doffe plekken bij zijn nieren en toen heb ik een groot blok gegeven. Was echt in no time op, de tweede ging al wat langzamer en de derde keek hij niet eens naar. Ik denk dat ze het zelf wel reguleren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:57

Misschien dan toch handig om hem standaard een blok te geven.
Maakt het dan nog uit wat voor blok?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:53

hey
ik denk dat in de meeste likstenen zo ongeveer hetzelfde zit. Het staat op de verpakking wat er allemaal in zit. Het grootste verschil tegenwoordig is de smaak, de naam en de prijs
Ik neem geregeld een andere steen, met een ander smaakje. Lijkt me leuker voor het paard.

Maar ik denk dus ook dat ze het zelf regelen. Als ze veel gezweet hebben, gaan ze eerder de steen gebruiken dan wanneer het kouder is en ze (nog) niet gezweet hebben
xxx

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:59

Ook al eens gedacht aan een liksteen gehakt uit de Hymalaya... natuurlijk zout vol mineralen en elementen....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:10

ja daar had ik inderdaad ook naar gekeken. Maar weet dus niet welke de beste is.

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:11

Er zit veel verschil in de stenen. Natuurlijk zijn er ook een paar die alleen maar de verpakking anders hebben, maar er is wel degelijk verschil. Lees de samenstelling. Een blok van puur zout heb je weinig aan. Hoogstens in de zomer een beetje. Zoek een zo compleet mogelijke steen of juist een specifieke met meer zink (bij huidproblemen), selenium (spierproblemen) of magnesium (drukke paarden, spierproblemen) etc.
Overgens vul je tekorten in het rantsoen slechts zelden afdoende met een steen aan. Daarvoor zouden ze te veel steen in 1 keer op moeten likken en dat is ook niet best. Vermoed je tekorten, geef dan (eventueel tijdelijk) een goede mineralen/sporenelementen mix bij. Likt een paard binnen no time zijn steen op , hou dan rekening met mogelijke tekorten!

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:16

Voor algemeen een steen erbij is de himalayasteen heel goed. Puur natuur, niet chemisch gemaakt. Van de standaardstenen is de rode Rocky een goede keus als algemene steen. Ook zijn er 2 kilo stenen in de handel met een paardje erop in ene kartonnen verpakking. In 5 smaken. Die zijn lekker hoog in mineralenwaardes! Hang de steen bij voorkeur op. In de voerbak wordt de boel altijd vies en een paard kan dan ook teveel binnenkrijgen omdat hij de laatste restjes eten koste wat kost nog onder de steen uit wil peuteren. Heb je een metalen voerbak ben er dan op bedacht dat de steen er doorheen kan roesten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:20

Ik heb gewoon een rode zoutblok. Daar zijn mineralen aan toegevoegd. Andere stenen met smaakje (wortels of knoflook) moeten mijn paarden niet, de liksteen met kersensmaak ging er wel in.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:43

Ik kan dus beter zo'n Kzn steen kopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:52

Volgens mij was de Rocky zelfs goedkoper. Maar kies wel voor die rode...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:56

Als het paard de steen niet gebruikt is dat toch een teken dat hij goed zit?

Edit: Domme typfout
Laatst bijgewerkt door RanouK op 05-08-05 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:35

RanouK schreef:
Als het paard de steen niet gebruikt is dat toch een tekening dat hij goed zit?

Niet persé. Sommige paarden vinden een liksteen helemaal niks, anderen willen wel de ene, maar niet de andere en niet elk paard weet zomaar wat goed voor 'm is. Zo'n gewone rode is over het algemeen wel goed. Als je denkt dat je paard toch mineralen tekort komt, kun je ook zeewier door het voer mengen (bijvoorbeeld van de Paardendrogist).
Vitamines zitten niet in een mineralenblok, dus daar hoef je het niet voor te doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:37

Ik heb niet echt het idee dat hij wat tekort komt. Hij krijgt onbeperkt hooi en equiral sportbrok 2 klio per dag. En na het rijden 2 handjes meusli voor het lekkere. En soms nog een appel, peen of iets dergelijks.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:39

En hoe zit dat met paarden in het land? Kun je bv ook gewoon een steen in het land leggen? of blijft daar met al die regen niets van over...?
Mijn paardje staat dag en nacht op het land, maar likt wel aan ijzeren containers enzo... dus moet eigenlijk wel een liksteen. In haar box bivakkeert momenteel een ander paard, dus ik ze kan niet bij haar eigen liksteen. Zou ik die gewoon in het land kunnen leggen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:15

je kan hem aan een paal ophangen ofzo....

Verder heb ik een rode KNZ ofzoiets zo'n langwerpige in de bak van mijn paard gelegd die nog over was. Hij is sowieso een likkert/slopert en hij likt er best aardig aan.

De witte die bij de jonkies ligt is al bijna op, daar hebben ze een jaartje meegedaan ofzo......

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:16

ik heb ook die himalaya steen! ze vinden hem best lekker maar vinden het door dat hiij aan een touw hangt een beetje griezelig. en er bleef door de regen weinig van over, dat vond ik echt heel jammer. leg je 12 euro voor zo'n steen neer, tijdje in de regen gehangen en haast weg. het gras wat er onder stond is helemaal dood, dat vond ik wel wat apart. :S

verder heb ik altijd met van die smaken, appel enzo. weet zo niet van welk het is. die vinden ze wel lekker. ze likken naar behoefte, maar ik zorg wel dat er altijd een ligt voor ze. heb ook altijd een op voorraad.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:26

Owh.. da's toch wel vreemd, want de Hymalaya zoutstenen zijn over het algemeen zo hard (in tegenstelling tot geperste zoutblokken) dat het weer weinig invloed op de stenen heeft. Misschien dat er nog meer mensen zijn met andere ervaringen want die hoor/lees ik graag. De stenen kosten trouwens € 9,95. De vorm en het gewicht verschillen wel per steen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:28

zorro schreef:
het gras wat er onder stond is helemaal dood, dat vond ik wel wat apart. :S .

hih ik zie het helemaal voor me,geen een grasspriet meer te bekennen...

Ik heb een rode baksteen liksteen in de voerbak,hij hing eerst netjes in de houder maar Taran vond het leuker hem daaruit te slopen.
Hij doet er niet vreselijk veel mee,af en toe een lebber.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:42

bij divoza heb je ook allemaal likstenen met smaakjes ik heb de kersen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:57

Ik appel maar ze doet er ook niet veel mee, ik heb hem in de voerbak gelegt, dan komt er met het voer toch wat zout mee. En ze doen iets langer met eten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:26

Ik heb gewoon zo'n rode kzn steen in de wei op de grond liggen. Gras wordt er niet vrolijk van, maar hij gaat nog best lang mee ondanks de regen. Ook ik denk dat ze zelf vaak wel gaan likken als ze behoefte hebben.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:41

ik vond het ook heel apart ja, zo'n himalaya berg smelt toch ook niet bij een beetje regen? whahaha en al het gras wat er bij in de buurt staat dood!

ik heb er 12 euro voor betaald, best duur voor zo'n ding.

ik heb hem nu maar in de stal gehangen, vind het ook jammer als hij helemaal weg regent.