waar allemaal op letten bij paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

waar allemaal op letten bij paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 23:23

Ik ben vanavond bij een paard wezen kijken en ga zoiezo nog een keer omdat ik haar wel erg leuk vind, maar heb nog niet echt kunnen rijden omdat ze 1 maand onder het zadel is geweest 2 maand terug nu 1 maand op de wei heeft gestaan en dus 0,0 kent en 0,0 conditie heeft.

Aangezien ik niet dagelijk paarden koop is het wel handig om wat mee denkende mensen te hebben.

Ik laat haar zoiezo klin en rontgen keuren maar waar kan ik nu al vast op letten?

Ik heb vanavond vooral naar het karakter gegekenen,

hoe is ze op stal, hoe is ze naar andere paarden, hoe is ze met zadelen hoe is ze onder het zadel etc.

Heb alle 4 de benen opgetilt wat ze braaf deed heb overal aan haar lichaam gezeten om te kijken naar de reactie, gaf ze niks aan. gekeken of ze recht op de voeten stond en vanaf de achterkant gekeken of het recht was.

waar kan ik de volgende keer nog op letten?

Poeltje

Re: waar allemaal op letten bij paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:53

Ik mis in dit bericht nog genoeg dingetjes waar je op moet/kunt letten.Maar dit is een begin .

Het tweede bezoek
Probeer dit onverwacht te doen. Je rijd naar het paard toe. Vlak van te voren bel je of het uitkomt of je langskomt. Zo ja meteen er naar toe. Zo kan hij niet gedrogeerd worden. Nu kun je zelf aan de slag. haal hem zelf uit stal. Let goed op of ie zich nu hetzelfde gedraagd.Krab de hoeven uit, betast het paard hier en daar met de handen, loop er een stuk mee aan de hand. Bekijk de hoeven goed, let op de groeven op de hoef wat op hoefbevangenheid kan wijzen. Mocht je dit allemaal niet zelf kunnen doen, vraag iemand mee die veel ervaring heeft met de aankoop van paarden.

Vraag ook of je hem bij aankoop mag keuren. De kosten zijn voor jou tenzij het paard wordt afgekeurd, dan zijn de kosten voor de verkoper. Een verkoper die zijn paard niet gekeurd wil hebben of niet bij een bepaalde arts, is verdacht. Je begint met een klinische keuring en als het nodig of wenselijk is kun je je paard ook nog rontgenologisch laten keuren, foto's maken dus.Foto's maken is wel gelijk veel duurder. Het hangt van een aantal factoren af of je je paard op de foto laat zetten, bijv. de aankoopprijs, eisen van de verzekeraar, geschiedenis van het paard, advies van de keurende arts. Je hoeft hem dus niet perse te laten fotograferen. De klinische keuring moet je wel doen. Vraag ook of er de mogenlijkheid is van een proeftijd. Verwacht het niet want veel eigenaren doen dit niet. Je kunt ook vragen of je een paar keer kan komen om het te proberen. Meestal is dat geen probleem.

Zelf let ik meestal ook nog even op:

- Of die stalgebreken heeft
- Of hij trailermak is

En je kunt ook voor de zekerheid een camera meenemen, zodat je thuis nog even goed kunt bekijken .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:58

Hij staat al op de camera ook met vrijspringen omdat we deze willen laten zien aan de eigennaar van de stal waar ik rij omdat hij in de handel zit van springpaarden en er meer verstand van heeft hij gaat ook mee kijken als we nog een keer gaan kijken. Het paard word zoiezo opnieuw gekeurd ook rontgen omdat ik gewoon zeker wil weten dat hij helemaal in orde is, Ik mag hem laten keuren door wie ik wil dat is geen probleem, paard is als het goed is trailer mak en ook verkeerd mak (ben er gister ook mee langs de weg geweest)

Onverwachts op bezoek gaan gaat niet lukken wat het is een heel eind bij ons vandaan en als het niet kan rijden we dat hele stuk voor niks.

maar zeer waarschijnlijk komt ze de volgende keer met het paard naar ons toe omdat wij meer ruimte hebben om te springen en daar koop ik m voor.

ik ben al wel verliefd moet ik zeggen

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:04

Dat is fijn te horen.Tja jammer dat je er zover vandaan woont.
Veel plezier met je nieuwe paardje.
Jammer voor je vriend.Jij hebt nu een nieuwe liefde .

Zie dit topic: viewtopic.php?f=13&t=447793

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:21

wat je wel kunt doen is vragen of het die en die dag uitkomt. als de eigenaar een tijd wilt weten, zeg je bv twee uur. maar je bent er al om half twee

wat ook erg belangrijk is om niet alleen vanaf de zijkant naar het paard te kijken, maar ook vanaf de achterkant! dan zie je snel hoe het paard loopt! vooral draf is belangrijk.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:55

ja dat heb ik ook gedaan toen ze naar de bak liep ben ik er achter gaan lopen en dat staat ook op de video maar hij loopt gewoon goed. Heb net het filmpje aan de baas van stal laten zien, ook het springen (hij handeld zelf al jaren in springpaarden) en die vond het ook een heel leuk paard en het springen leek hem ook wel wat.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:14

heel veel succes en ik hoop dat ie goed gekeurd word