Op latere leeftijd begonnen te rijden, nu een eigen paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geezzzke

Op latere leeftijd begonnen te rijden, nu een eigen paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 22:36

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zijn begonnen te rijden op volwassen leeftijd en nu een (eerste) eigen paard hebben.

Ik heb zelf, toen ik 19 jaar was, mijn eerste rijlesen op haflinger van mijn zus gekregen en ben na een verhuizing vervolgens doorgegaan met rijden op een manege.

Het rijden vond ik zo leuk dat ik na een jaar twee manegelessen in de week ben gaan volgen. Zo is nogmaals 1.5 jaar verstreken waarna ik de kans kreeg een lieve brave merrie van 12 jaar bij te gaan rijden. Ik heb veel van haar geleerd, totdat ze naar een andere locatie ging waar het rijden 's avonds na het werk lastig zou worden.

Toen heb ik besloten op zoek te gaan naar een eigen recretie/leerpaard, waar ik veel van zou kunnen leren. Zo heb ik, nu ik 23 ben, een paar maanden terug mijn paard Gin gekocht; een merrie, erg braaf, hierdoor ook geschikt voor beginners, mooie maat (1.62), 10 jaar oud, en super verkeersmak. In alle opzichten helemaal mijn type!

We zijn nu ca. 2 maand bezig met rijden, en het gaat gelukkig best goed, maar natuurlijk moeten we nog heel erg veel leren. We hebben wekelijks priv'eles waar we veel erg van leren. Op dit moment zijn we bezig met het voorwaarts rijden om zo nageeflijk te kunnen rijden en met het vervolgens rechtstellen van het paard. Erg moeilijk, maar in twee maand al een mooie vooruitgang geboekt. We gaan lekker door!

Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die een eerste paard hebben waarmee ze zelf aan de slag kunnen en wat de ervaringen zijn!

tenemieken

Re: Op latere leeftijd begonnen te rijden, nu een eigen paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:21

op de manege waar ik sta is er een man op zijn 50ste nog begonnen met paardrijden en heeft hem nu een heel braaf paardje gekocht. hij rijd er nu wedstrijden mee. jumping en heel af en toe eens een crossje.
gaat best goed met veel begeleiding bij hem

veel succes

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:39

Ik heb zelf vroeger nooit echt gereden (wat zonder zadel om een heel oud paardje mogen hobbelen), wel paarden verzorgd. Ik ben op de manege begonnen met rijden toen ik 20 was en na een aantal lessen heb ik mijn eerste paard gekocht. Na 5 jaar engels te hebben gereden, ben ik overgestapt op het westernrijden en rijd ook hier en daar wat wedstrijdjes. Sinds een paar weken heb ik zelfs een tweede paardje en rijd daar nu weer dressuur mee. Het is de bedoeling om met haar binnenkort in de B te gaan starten.

Zorg wel dat je begeleiding krijgt als je met een eigen paardje begint. Ik zie dat je al lekker bezig bent met privelessen.

Veel plezier met je paardje!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:33

Ik was denk ik een jaar of 21-22 (ben nu 30) toen ik op een manege ging lessen. Vond het erg leuk en keer telkens weer uit naar de lessen. Merk wel dat als je wat ouder begint dat het allemaal wat minder soepel gaat. heeft bijvoorbeeld best lang geduurd voordat ik normaal kon galoperen. Heb sinds 4 jaar een eigen paard. Ik rij en men er recreatief mee. Ben absoluut geen dressuurruiter, gewoon lekker naar buiten.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:54

hmm, verder geen ervaring mee! ja 1 vrouw die mij helpt met surprise die is met latere leeftijd begonnen maar die heeft geen eigen paard.

geezzzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:35

Bedankt voor de reacties!

Inderdaad is de begeleiding erg belangrijk. M'n paard staat op een pensionstal met toezicht en genoeg mensen om om raad te vragen etc. Dat is inderdaad wel een vereiste om te kunnen starten!

Kinderen leren volgens mij inderdaad veel sneller rijden, zijn minder bang in het begin. Toen ik net was begonnen met lessen was de galop ook mijn zwakke punt, maar heb toen een aantal keren op pony's mogen rijden, waardoor ik op een of andere manier veel sneller vertrouwen opbouwde in de galop, waarna het op de paarden ook veel beter ging! (Inmiddels heb ik geen problemen meer met een lekker galopje gelukkig)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:16

Elan heb ik gekocht na 8 lessen Normaal gesproken zou ik dat nooit gedaan hebben, maar je moet maar tegen het voor jou goede paard aanlopen... Ik sta op een pensionstal en rijd hem samen met mijn schoondochter. Allebei hebben we elke week priveles en de mensen die bij mij op stal staan zijn allemaal heel erg bereid om mij met raad en daad bij te staan. Als je meer wilt lezen, moet je even in mijn profiel kijken en in mijn onderschrift "Elan in de Bit".

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:52

Ik rijd dan wel al vanaf mijn 5de (ben nu 23) maar begin nu pas serieus te denken over de aanschaf van een eigen paard. Ik heb jaren de paarden van anderen gereden. Daar hoor je mij absoluut niet over klagen, ben altijd bij super mensen terecht gekomen en heb de paarden mogen behandelen alsof het mijn eigen waren.
Maar toch begint het nu stiekem heel erg te kriebelen. Met een beetje geluk kan ik mijn eigen paard aanschaffen als ik 24 ben.