Hoe bak minder zwaar maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Hoe bak minder zwaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:46

Mijn bak is momenteel te zwaar. Ik wil hem dus wat beter begaanbaar krijgen.
De plaatselijke loonwerker stelde voor om er houtsnippers doorheen te mengen. Volgens hem werkte dat het best.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee of wat heb je gedaan om je bak minder zwaar te krijgen?
Ik zit midden op de Veluwe op zandgrond.

romykiki_

Re: Hoe bak minder zwaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 02:11

bij het pension waar ik sta, was de bak ook redelijk zwaar, nu liggen er van die vilt(??) snippers in en is het veel fijner rijden! die houtsnippers heb ik ook weleens in gereden, bij een vriendin van me, maar auw auw, dat doet echt pijnt, als je een keer van je poonie afvalt! maar weet iig dat die viltsnippers erg fijn zijn over de houtsnippers niet echt ervaringen ofzo

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 05:53

veel slepen en nat houden is de goedkoopste optie . Verder er iets doorheen doen, dat kan eigenlijk van alles zijn wat er in de handel is.

Vroeger hadden we altijd schelpen, op zich werkt dat prima. Schelpen houden ook nog eens vocht vast waardoor je met minder water toe kan. Het voordeel van schelpen is dat het een natuurprodukt is, dus nooit problemen met afvoeren. Een nadeel van schelpen vind ik de kleine scherpe stukjes. Vandaar dat ik daarvan afgestapt ben. Er zitten nog wel restjes schelpen in onze bak waardoor de bodem beter vocht vast houdt maar het is te weinig en te klein om invloed te hebben op de zwaarte. 2 jaar geleden hebben we er kunstgras doorheen laten mengen. Op zich werkt het goed, de bak is daarna niet meer zwaar geweest (kan ook aan de weinige lange droge periodes liggen) maar het nadeel van dat spul is dat het overal heen waait Er ligt meer kunstgras buiten de bak dan dat er in ligt. Ik vind het vrij goor spul met veel plastic erin. Daarom raad ik het je niet aan. Van de week was ik bij iemand die had van die kleine witte viltvlokjes. Die was er zeer tevreden over. Na het storten was dat met een soort cultivator door de bovenlaag van het zand gemengd. Zij hadden geen last van wegwaaien. Dat was hier in de buurt dus dezelfde harde wind als waar wij last van hebben.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 06:04

Ze zeggen ook wel eens, de poep laten liggen.
Maar het precieze verhaal weet ik niet, vriendin die dat gehoord heeft is nu op vakantie.

Wel nog een andere oplossing, maar die zoek je vast niet... hihi een achterberg bodem.....

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:02

slepen en nat houden idd, dat doen wij ook.
Met die andere spullen erdoor heen kunnen wij niet uit de voeten omdat de paarden bij ons s'winters ook nog in de bak staan.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:46

Ik heb tapijtvlokken door de bovenlaag gemengd. Werkt prima! Het blijft ook goed liggen. Mijn ervaring met hout is dat het in eerste instantie wel fijn is, maat dat het al vrij snel gaat verrotten. En dan heb je, behalve een groot aantal plassen in je bak, weer niets. Daarom ben ik nu overgegaan op de tapijtvlokken. Regelmatig de boel even recht trekken met de trekker, en alleen bij heel droog weer sproeien.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:32

een kwak houtsnippers erdooor heen mengen dat hebben ze ook gedaan bij ons

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 10:37

Het nadeel van tapijt- of viltsnippers/vlokken is dat het heel lastig is om af te voeren. Vandaar dat ik eerder aan houtsnippers zat te denken.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:55

onze bodem is ook zwaar/onstabiel. We hebben viltsnippers (Hippotex) maar dat ligt er nu gewoon bovenop, het blijft dus niet ''door'' het zand zitten maar komt steeds omhoog net als stenen bijv. en de functie is dus weg in ons geval. Nu is er iemand geweest en die stelde voor om de snippers te verkleinen naar ca. 2 cm en dan evt. ook van die kleine witte snippertjes er door te mengen als het dan nog niet goed is.

Hout / kunststof stabiliseert beide goed en hebben volgens hem beide voor- en nadelen. Het nadeel van kunststof hebben wij nu al, we kunnen het niet makkelijk kan afvoeren (ca. 40.000 euro......... wegens chemisch/bedrijfsafval). Maarja dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn toch en hout gaat korter mee. Maar kan je weer makkelijker afvoeren. Volgens hem heb je van die kleine snippertjes het langste plezier (van je geld dan), en dan kan de bodem nog altijd bij iemand in de stapmolen/paddock/straatje aanleggen ofzo.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:00

viltsnippers

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:50

Met een zware trekker er over heen rijden en als het droog weer is, nat houden. Groetjes Brennie

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:51

Bij ons hebben ze houtsnippers over de zware zandbodem gereden in plaats van erdoorheen en nu is de bak ook heel goed te rijden