leuke spelletjes met kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefje_rudmer

leuke spelletjes met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 20:52

hee binnenkort ben ik jarig en dan wil ik met de meiden die ik lesgeef leuke spelletjes doen. probleem is:
ze hebben allemaal priveles van mij omdat ze nog niet gevorderd genoeg zijn om in een groepsles te rijden.

weten jullie nog leuke dingen die ik met hun en de pony's kan doen??
en ik hoop dat het weer een beetje meezit.

tja ik ben even koos inspiratieloos

dus kom maar op!!!

eefje_rudmer

Re: leuke spelletjes met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:51

heeft er nou niemand een idee?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:10

Kunnen de kinderen wel met een groepje (met de pony´s) in de bak?
Verdeel dan de kinderen in 2 groepen.

*Je kan 2 kinderen op pony een wedstrijdje tegen elkaar laten lopen: zet een paar van die oranje hoedjes neer en laat ze daar slalom door lopen. Daarna komt een piepklein "sprongetje" (5-10 cm) en aan het eind zet je een stoel neer, met daarop een negerzoen. Bij de stoel moeten ze afstappen, hun pony vathouden en de negerzoen zonder handen opeten. Dan weer zonder hulp op de pony klimmen en zo snel mogelijk terug rijden (draf, galop??) naar het beginpunt.

*"Stoelendans": ipv stoelen neem je pony´s !

*Appel happen: in een grote bak water 2 appels gooien. Laat de kinderen de appels er met hun handen op de rug, er met hun mond uitvissen .

*Voel spelletje: neem een paar dozen (evtl. schoenendozen met deksel) en vul die met allerhand materiaal (haver, stro, müsli e.d.). Laat de kinderen er (geblinddoekt) met hun hand in gaan. Ze moeten nu voelen wat er in de doos zit.

*Hoefijzer gooien: vraag aan je hoefsmid, of bij je stalgenoten, of zij een paar oude hoefijzers voor je hebben.
Ieder groepje heeft een eigen emmer. De kinderen moeten nu ieder proberen, om 3 hoefijzers vanaf een bepaalde afstand in de emmer te gooien.

*Variatie op "ezeltje-prik": Teken op een plank of stuk karton, een paardje. (je kan ook een poster uit de penny nemen en die op de plank/het karton plakken ).
Maak van een plukje manen of staart, een staartje en bind dit met een stro-touwtje samen. Doe hier een spijkertje of punaise aan. Het kind moet nu geblinddoekt proberen, om het staartje op de juiste plaats te krijgen.

*Fotograveer 5 bloemen/planten/struiken waarvan er 2 giftig zijn voor paarden!. Kijk of de kinderen weten welke 2 er giftig zijn.

romykiki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 02:19

Hihi wat leuk! misschien kun je zo'n annemariakoekoek spelletje doen, om maar even zo te zeggen
allemaal zitten ze op een pony, 1tje staat bij de C en de rest staat bij de A. Degene bij de C roept a-ne-ma-ri-jaa-koeeee-koeeek!! (heel langdradig ) en die doet dit met zn ogen dicht (evt. omgedraaid op de pony) ondertussen dat ie dit roept moeten de kinderen vanaf de A zo snel mogelijk richting de C lopen (op de pony dan) als degenee bij de C is 'uige-koe0koekt' moeten ze stilstaan. Zodra er 1 doorloopt moet die weer terug naar de A. En dan zo door, de 1e die bij de C is, heeft gewonnen en die mag dan gaan Koe-koeken.

Wat ook wel kan... uuhm... Koek happen vanaf de pony!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 08:17

haha errug leuk allemaal maar ik zoek meer iets wat ze egt alleen kunnen doen. sommigen rijden nog maar een paar weken en kunnen amper sturen. maar vinden het wel leuk om spelletjes te doen. dus ja dan gaan deze dingen al niet op.

maar wel bedankt voor jullie reacties kan ik wel voor de groepslessen gebruiken!!!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:22

laat ze dan staan op de rug oid. Vond ik altijd het einde ('kijk mam! ik staaaaa!!!')
je kunt ook balken neerleggen waar ze tussendoor moeten sturen. dan leg je ze mooi breed met makkelijke bochten. Leren ze direct een beetje sturen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:11

eefje_rudmer schreef:
haha errug leuk allemaal maar ik zoek meer iets wat ze egt alleen kunnen doen. sommigen rijden nog maar een paar weken en kunnen amper sturen.
maar vinden het wel leuk om spelletjes te doen. dus ja dan gaan deze dingen al niet op.

Eeh.. behalve het "wedstrijdje" en de "stoelendans" lijkt het me toch wel dat de kinderen dit kunnen ...

Het spelletje van romykiki lijkt me ook erg geschikt: kunnen ze meteen oefenen waar de rem zit .

PS: ik doe dit soort spelletjes met kinderen vanaf een jaar of 6, allemaal beginnende ruitertjes dus .

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:13

ik vond het ook altijd leuk om op de rug te staan.
wat wij ook altijd deden was onder ze door kruipen handstandje tegen je pony. rondje om de wereld dat soort dingen. het zijn alleen niet echt spelletjes maar misschien heb je er wat aan.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:19

Sterre schreef:
eefje_rudmer schreef:
haha errug leuk allemaal maar ik zoek meer iets wat ze egt alleen kunnen doen. sommigen rijden nog maar een paar weken en kunnen amper sturen.
maar vinden het wel leuk om spelletjes te doen. dus ja dan gaan deze dingen al niet op.

Eeh.. behalve het "wedstrijdje" en de "stoelendans" lijkt het me toch wel dat de kinderen dit kunnen ...

Het spelletje van romykiki lijkt me ook erg geschikt: kunnen ze meteen oefenen waar de rem zit .

PS: ik doe dit soort spelletjes met kinderen vanaf een jaar of 6, allemaal beginnende ruitertjes dus .

ik bedoelde dat ze alleen in de bak zijn, dus niet met andere kinderen

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:32

tikkertje in stap en draf

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:53

Hindernisbaan / parcourtje? Dan loop jij gewoon mee. Een balkje, een slalom, tussen 2 paaltjes door, ergens een balletje vanaf pakken en dan later weer ergens op mikken.

Ook leuk: een kuntje leren. Staan op het paard, achterstevoren in het zadel, amazonezit.

Stukjes zonder zadel zijn ook leuk, en natuurlijk: wat willen ze zelf?

Maar verder zijn verjaardagsfeestjes toch vaak leuker als je met meer bent.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 17:14

nee... jullie begrijpen mij verkeerd. het is geen feestje.

Ik geef iedere woensdag les. maar omdat ik dus jarig ben wil ik eens wat anders met ze doen dan dressuren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:20

Nou, ideeen genoeg toch?

Maar een feestje is wel veel gezelliger
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 05-08-05 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:21

heb je een radio in de bak die je vanuit de bak kan "besturen"? zo ja dan zou je stoelendans kunnen doen op je paard,, zet springpalen in de bak ik deed het vroeger in de les weleens toen ik er zelf in reed ik vond het altijd heel leuk:D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:26

jaa! of een wedstrijdje, dat ze moeten slalommen om palen dan over een balk en dan om een paal en weer terug. haha.

de tips van sterre zijn ook leuk!!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:40

@ TS.. Maar wat wil je dan? Je wilt geen spelletjes doen maar iets anders als dressuren, begrijp ik dit goed?

Verder kan je misschien een zitles doen ofzo met de kinderen.. Gymnastieken op het paard ofzo iets dergelijks..

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:43

hee
ja gym is leuk
of je zet er een by de a en een ander by de c ,en dan op jou teken moeten ze van a naar b, en van c naar e zo langzaam mogelyk stappen, en dan van b naar c, en van e naar a langzaam draven enz enz je kan het ook doen wie het snelst is maar als ze nog niet zo lang ryden zou ik eerst langzaam doen

je kan pione in de bak zettuh overal en dan pionnuh dans gaan doen by jou JA zo snel als kan naar een pion en de laatste is af.

op en af stappen als een pony stapt wederom by jou JA afstappen en opstappen en de geen die het laatst is moet naast z'n paard blyven lopen kun je doen by het uitstappen

ik ging altyd met myn groep maar de mc donald.!! haha dan had ik 3 balken achter mekaar en verderop een paar pionnuh en nog meer wat je kan vinden en dan loop jy voorop en ga je op pad.
dan moet je ze wel vertellen waar je ben we lopen over een kruising en ojee asoplicht STOPPEN
of boomtak BUKKEN of appelboom PLUKKEN

hahaha ik ken er nog veeeeeeel meer suc6

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:14

Loveprince, zou je asjeblieft wat aan je typstyle willen veranderen, dit is heel irritant lezen, zonder punten of komma`s. Verder hoor je een ij zo te schrijven en niet met deze y..

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:46

okee bedankt voor de ideen!!!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:59

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:09

website van MaiNat schreef:
Paardentikkertje. Hierbij moet de ruiter proberen mij te tikken. Hierbij worden ze zo fanatiek dat de minder heldhaftige ruiters vergeten bang te zijn maar gewoon in volle draf achter mij aanrennen.

Die vind ik ook wel leuk, en is op deze manier gewoon te doen met 1 pony en 1 kind.

(Overigens: leuke site, maar ik vind het lastig lezen met een knalroze achtergrond. Misschien dat een tintje lichter net wat fijner is.)