pony kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maarloesx

pony kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 19:45

Haajjj Haajjj

Ik ben super blij wij gaan morgen naar een nieuwe pony kijken maar nou is mijn vraag waar moet ik allemaal naar vragen en waar moet ik op letten?

Please geef ff antwoord

groetjes lindylove

Marigold

Re: pony kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:14

?

je gaat morgen een pony kopen maar je moet nu nog even leren waar je op moet letten...
ik ga je een tip geven:
zoek snel iemand die veel van paarden afweet, en vraag hem of haar om met je mee te gaan!!!
je moet nooit alleen een pony gaan kopen!!

en ja laten keuren door de DA, die neemt dan het medische gedeelte op zich..
jij moet dan zelf kijken of het 'jouw' paardje is enzo!
of hij geschikt is voor wat je ermee wilt doen, dat soort dingen.
en nooit gaan overhaasten hoor heb je niks aan.

succes en gefeliciteerd alvast!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:31

ow oliebol sorry ik had het te snel gelezen..
je gaat alleen maar kijken..

negeer mijn eerste zinnen maar oké?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:08

Kijken is misschien ook wel kopen.

Ik gok erop dat het misschien ook kopen is.

Je moet gewoon alles vragen wat belangrijk is, of de pony een goed karakter heeft(is hij snel heet of is het een brave). Hoe hij met rijden is. Is de pony makkelijk in de mond, moet je met veel been rijden.

Allemaal van dat soort vragen.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:13

Je moet niet teveel vragen je moet gewon uitproberen want als je t vraagt is het de allerliefste en allerbeste pony van de wereld...reken maar!!!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:32

een paar dingen kan je natuurlijk zelf al doen. ten eerste vraag je of je de pony zelf nog mag borstelen, zodat je kan zien of hij er normaal op reageerd, of juist heel gevoelig doet...
heb je gelijk de kans om zachtjes met je hand over zijn rug, buik en beentjes te gaan. vraag hem zeker zn hoefjes op te tillen.

verder gewoon zelf rijden. niet te bang zijn, gewoon zo rijden als je zelf met hem zou doen. laat je vooral niet te veel imponeren ddor verhalen over hoe goed zijn ouders wel niet zijn.
( hij kan btw ook goed een zij zijn)....

veel plezier, geniet ervan! ( ik vind het altijd erg leuk om bij potentiele nieuwe paarden te kijken )

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:18

kijk of ie geen rugpijn heeft, geen vocht in de benen of ie lekker door zn lijf loopt. Of ie gezond eruit ziet enz.....

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:23

vragen of je een poosje op proef (een maand of zo) kan hebben. dan je hem in jouw omgeving uit proberen en dan kom je er het beste achter of dit het paardje is voor jou!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:44

dat mag meestal niet helaas, op proef. Ik zou het ook niet doen. je weet niet hoe de mensen met de pony omgaan en dan willen ze m niet en heb je een verknalde pony.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:48

ik zou in ieder geval vragen of hij/zij ooit ziek is geweest en wat voor ziekte dat was,
of ze manenexzeem heeft
ooit kreupel was
enz enz.

suc6!!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:07

hey
leuk dat je misschien een pony krijgt!

Maak op voorhand een lijst van alle dingen dat jij wilt dat de pony kan. vraag het niet alleen, maar doe het ook!
Vind je het bvb leuk om te gaan wandelen, vraag dan niet alleen of hij / zij verkeersmak is, maar ga ook even langs de weg gaan wandelen. dan weet je direct hoe de pony reageert.

Let op alles: hoe ziet de pony eruit? Koop geen pony die er mager uitziet en slecht verzorgd. Uit medelijden kopen is niet altijd goed...
Hoe reageert de pony als je de staldeur opendoet? Komt hij naar je toe, of probeert hij je buiten te schoppen?
Vraag of je zelf mag poetsen, opzadelen enz. Laat wel de eerste tien minuten iemand anders ermee rijden, zodat je ziet hoe de pony beweegt en zich gedraagt. Wil je er later mee springen, vraag dan een sprongetje te maken ook.
Kijk naar de hoeven, de benen, de rug, enz..
Als dit de pony van je dromen is, laat dan een veearts hem controleren of alles in orde is.
Als je kan, neem dan iemand mee van je manege of vrienden die veel van paarden kent.
succes!
xxx

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:25

Ik ga met KimS en Livo mee.

Daarbij, ook al ben je het niet van plan (het is zeker aan te raden, dat wel!), vraag of je de pony mag keuren.
Mag dat niet, pony laten staan en verder zoeken!
Mag het wel, weet je iig dat de eigenaar geen probleem verwacht bij het keuren.
Maar het beste blijft nog altijd om de pony ook daadwerkelijk te laten keuren!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:45

ik zou gewoon een dierenarts meenemen ofzo..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:52

de meeste tips staan hier al gegeven.. succes ermee!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:09

hasten schreef:
ik zou gewoon een dierenarts meenemen ofzo..

Dat zou ik de 1e keer niet doen, straks kom je daar en merk je zo al dat de pony niks voor je is en dan sta je daar met je dierenarts.
Die moet natuurlijk ook betaald worden.
Als het je wat lijkt, dan pas afspraken maken over het keuren.
Of dat daar gebeurt als je dierenarts daar naar toe wil komen, of dat jullie de pony ophalen en laten keuren of dat zij hem wegbrengen om te laten keuren of wat de afspraak dan ook maar is.
Bespreek dan ook hoe het gaat met het geld, dat jullie de keuring betalen als de pony goedgekeurd wordt, en bij afkeuren dat zij het dan betalen of de helft oid.

Straks bekijkt zij uiteindelijk 10 pony's en als ze dan iedere keer de dierenarts laat komen...
Dan loopt het aardig op hoor (ook zonder eventuele keuring, denk aan de tijd die een dierenarts erin moet stoppen en de voorrijkosten ed, dat gaat niet gratis, kun je beter als je denkt dat de pony wel wat is voor jou er 2 keer er naar toe rijden).

Succes, laat je nog even weten hoe het gegaan is?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:29

hoi hoi,

Ik heb een aantal vragen van een boekje wat ik hier zojuist naast me had liggen:

- Afstamming/papieren

- Probeer er achter te komen om welke reden het paardje te koop staat en hoelang hij al bij zijn huidige eigenaar is. Probeer zoveel mogelijk voor geschiedenis naar boven te halen.

- Vraag naar het temprament van het paard; is hij rustig of sterk, moeilijk of prikkelbaar. Slaat hij of bijt hij? Hoe is hij op het land tegen andere paarden?

- Heeft hij ondeugden? Ondeugden als weven, kribbenbijten, luchtzuigen, dekenbijten, ijsberen.

-Is het paard verkeersmak?

- Hoe is het paard bij de hoefsmid --> bekappen en beslaan.

-wanneer het een merrie is hoe gedraagt ze zich dan als ze hengstig is?

- Vraag op het paardje gekeurd mag worden

- Eventuele medische achtergrond (beenproblemen/koliek)

Dit was het denk wel zo'n beetje aan zinnige tips. Ik zou vooral zeggen let niet alleen op het uiterlijk van het paardje want het innerlijk is vaak nog veel belangrijker. Ga lekker kijken en een proefritje rijden en misschien kun je hem een weekje uit proberen wanneer hij erg dichtbij staat, dat hij gewoon op zijn huidige stal blijft staan??!!!! Oja en wanneer je besluit hem te kopen laat hem dan wel klinisch keuren!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 03:11

heeiij...
ik zou zowie zo iemand mee nemen die veel verstand van paarden heb...(wil niet zeggen dat jij dat neit heb hoor.. maar 2 zien meer dan 1.. ) ik zijn paspoort moet je ff checken of ie al zijn entingen heb gehad.. en je moet hem zowiezo klinisch laten keuren.. en als hij de buig proef niet door komt zowiezo neit kopen.. ookal is er op de runtegen (als je die laat doen.. ) niets te zien... als een paard de buigproef neit doorkomt heeft hij of beginnende hoefkatrol of beginnende atrose...wat je dus nog niet op de ronten kan zien..
en je moet je niet omlaten praten door de verkoper.. alleen kopen als je zeker weet dat er een klik is...
iig succes met het kopen van je paardje...