mager paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amber_rinova

mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:47

wie weet een aantal manieren om je paard dikker te krijgen?

Yell

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:54

Eerst nagaan of je wel genoeg voert..
Zo nee..
Rustig aan opbouwen, en voeradvies vragen

Zo ja
kun je hem geplet mais voeren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:55

Twee methodes:

1. meer voer erin stoppen (met name lekker gras, eventueel mais)
2. een veulen erin stoppen (kan echter alleen met een merrie )

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:00

ik geef haar al 3 kg merriebrok per dag.en ik wil ook niet dat ze een dikke grasbuik krijgt.ik bedoel met dikker,minder botterig bovenop.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:01

meer trainen denk ik dan.. want op de kont moeten spieren komen..

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:02

Bietenpulp, daar worden paarden dikker van
Als je dat botterige (waar overigens niets mis mee is) niet wilt moet daar idd een spiemassa komen, trainen dus

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:04

Wat zeer vaak voor vermagering zorgt zijn wormen! Is je paard goed ontwormt? Eet ze goed? Krijgt ze genoeg hooi? Als ze niet goed eet zou je kunnen overwegen de tanden na te laten kijken door een tanddeskundige. Bietenpulp (wel goed aanmaken met water!) zorgt voor buikvulling en geeft verder geen energie. Je hebt ook horseflox, dat is musli op basis van mais, dit zorgt ook minder voor energie dan musli op haverbasis en het geeft buikvulling.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:06

wormen dat zou inderdaad ook de oorzaak kunnen zijn

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:11

waar kan je die bietenpulp kopen?want ze krijgt genoeg beweging.het is niet echt de kont wat botterig is maar meer de heupen en de ruggegraat.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:13

Sommige paarden hebben gewoon zo'n bouw....dan is er niet veel aan te doen.....
Het trainen zodat hij meer spieren krijgt lijkt mij het beste.

Ik zou ook eens nagaan of je paard niet misschien ziek is of een bacterie heeft waardoor hij magerder wordt.

Geef je het paard wel om de (ongeveer) 2 maanden een wormenspuit? want soms als je paard veel in de wei loopt of op vreemde plaatsen graast, kan hij wormeneitjes binnen krijgen, die larven kunnen dan de maagwand opvreten of gewoon het voedsel wat het paard eet, hierdoor kan hij ook magerder worden....

Is het soms een oud paard? want dan worden veel paarden ook vaak "botteriger" bij de heupen en dan is er niet veel aan te doen....

Groetjes Manon

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:20

amber_rinova schreef:
waar kan je die bietenpulp kopen?want ze krijgt genoeg beweging.het is niet echt de kont wat botterig is maar meer de heupen en de ruggegraat.

Beweging alleen is niet genoeg, het moet een goede training zijn. Dus correct over de rug rijden, waardoor de spieren naast de ruggegraat opkomen. Les is hiervoor ook heel nuttig.

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:21

ik heb het paard pas ontwomt,en ze is 3 jaar,maar ik zal het nog maar een wormenspuit geven.dan weet ik zeker dat ze geen wormen heeft.ze is altijd tijdig ontwormt.maar je weet maar nooit.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:23

Als je merrie een veulen heeft gehad en je ziet de ribben en op de ruggegraat kan het zo zijn dat ze gewoon na het veulenen flink is uitgezakt. Heeft mijn merrie ook ondanks dat ze op 4 kilo brok staat, 1 kilo pulpbrok en onbeperkt hooi en lijnzaadolie.

Heb je een foto van je merrie?

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 22:25

mijn merrie heeft nog geen veulen gehad ze is zelf nog maar net 3 jaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:52

meer hooi geven, van meer krachtvoer worden ze druk en dat kost juist energie, dus vallen ze weer af.

doe d'r maar een goed bult goed hooi bij, dan gaat dat botterige wel weer weg.....

wormenkuurtje en even de tandarts laten kijken, als ze 3 zijn kunnen ze met t wisselen van de tanden wel eens last hebben en zo wat afvalllen..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:55

Gesteld dat je paard tijdig ontwormd is, geen last heeft van zijn tanden en verder niets mankeert:
- maïsvlokken
- bietenpulp
- slobber
- imménse bergen hooi

Dat heeft iig bij Mush geholpen. Zij werd afgelopen winter plots heel mager, na een heleboel onderzoeken en bloednazichten was er nog niets gevonden. De wei was toen redelijk leeggegeten (toen hadden we nog maar 2 stukken) en ik heb toen gewoon zo'n groot pak hooi laten deponeren in het midden van het land. Ze kreeg naast haar normale voer (muesli, krachtvoer en melasse) een schep maïsmeel en een schep bietenpulp, en voor het slapengaan kreeg ze een emmertje slobber.
Bij haar was het trouwens wsn doordat het de eerste winter was dat ze weer buiten stond. De voorbije jaren stond ze op de manège en moest ze van oktober tem mei op stal. Nu ze thuis staat gaat ze elke dag buiten (dierenbeul ben ik hé ) en heeft ze meer energie nodig om zich warm te houden (buitenstal). Die berg voer hierboven en een extra onderdeken hebben haar er weer bovenop geholpen!

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 08:01

Memuska schreef:
Gesteld dat je paard tijdig ontwormd is, geen last heeft van zijn tanden en verder niets mankeert:
- imménse bergen hooi

Dat heeft iig bij Mush geholpen. Zij werd afgelopen winter plots heel mager, na een heleboel onderzoeken en bloednazichten was er nog niets gevonden. De wei was toen redelijk leeggegeten (toen hadden we nog maar 2 stukken) en ik heb toen gewoon zo'n groot pak hooi laten deponeren in het midden van het land. Ze kreeg naast haar normale voer (muesli, krachtvoer en melasse) een schep maïsmeel en een schep bietenpulp, en voor het slapengaan kreeg ze een emmertje slobber.
Bij haar was het trouwens wsn doordat het de eerste winter was dat ze weer buiten stond. De voorbije jaren stond ze op de manège en moest ze van oktober tem mei op stal. Nu ze thuis staat gaat ze elke dag buiten (dierenbeul ben ik hé ) en heeft ze meer energie nodig om zich warm te houden (buitenstal). Die berg voer hierboven en een extra onderdeken hebben haar er weer bovenop geholpen!

- maïsvlokken
- bietenpulp
- slobber

hoeveel kan je hier het beste van voeren?hoe bereid je dit?waar kan je dit kopen?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:33

Hoeveel hangt van paard tot paard af, stilletjesaan opbouwen iig. Ik gaf ze van elk één schepje 's ochtends, één 's middags en één 's avonds extra bij haar voer. Maïs is gewoon zo uit de zak scheppen, bietenpulp water toevoegen en 24u laten zwellen alvorens te geven, slobber gewoon water bijvoegen. Ik haal ze alledrie bij de Aveve hier om de hoek.

_Miran_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:31

Ik zou als ik jou was dus echt geen mais gaan geven!
Het is wel een vetmaker dat wil ik niet zeggen, maar het is ozo slecht voor een paard.
Het paard kan last krijgen van zijn nieren en lever.
(vraag het maar eens na aan je dierenarts)
Je hebt speciale muesli , das best duur hoor, maar het helpt wel.
Ik denk dat zoals velen al zeiden veel trainen zodat ie wat meer massa krijgt!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:00

hey
als ze pas drie is, kan ze ook goed aan het groeien zijn, waardoor ze tijdelijk wat magerder staat. Belangrijk is dat ze genoeg vitaminen binnen krijgt. (gevarieerde voeding) en zeker genoeg beweging! Dat is zeker goed voor het vormen van de beenderen, en de ontwikkeling van spieren, pezen en gewrichten.

Je schrijft niet (of ik heb erover gekeken) of ze op stal staat of in de weide? een drie jarige staat best dag en nacht buiten, met schuilstal. dan hebben ze onbeperkt gras. de meeste krijgen dan al wat meer volume. Geef haar ook extra beweging, door middel van licht longeren, vrij lopen in de bak, eventueel wandelen aan de hand (geen tien minuten, maar langere tijd) of misschien ben je haar al aan het inrijden?
Verder kan je haar krachtvoer bijgeven, afhankelijk van of ze werkt en wat ze doet. Hooi is ook belangrijk. Zowel voor de spijsvertering, als voor de tanden. Zoals hierboven gezegd, wisselen ze op die leeftijd weer enkele tanden. Als ze daar pijn van hebben, eten ze minder, wat kan leiden tot mager(der) zijn / worden.
succes!
xxx

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:51

amber_rinova schreef:
ik heb het paard pas ontwomt,en ze is 3 jaar

Met een 3-jarige zou ik me er niet al teveel zorgen over maken, die hebben nog af en toe een groeispurt. Gewoon zorgen voor ruimschoots weidegang, goed hooi als ze op stal komt en eventueel wat muesli voor de vitamines enzo. En als ze met zo'n groeispurt bezig zijn even niet erop zitten, balans zijn ze dan weer even kwijt

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:22

Ontworden..!? Ook tegen lindword.. Misschien heeft ze daar last van .. Eiwitten zijn bevordelijk voor dikkerworden. als ik het goed heb .

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:51

MissDonna schreef:
Ontworden..!? Ook tegen lindword.. Misschien heeft ze daar last van .. Eiwitten zijn bevordelijk voor dikkerworden. als ik het goed heb .
ik heb haar ontwormt met equimax en dat is volges mij ook tegen lintwormen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:16

Kun je de ribben op een afstandje tellen? Nee, dan niet zeuren, hoort bij een jong paard.
Zorg voor goed gebit, voldoende ruwvoer en goed ontwormen, dan komt het allemaal goed.
Bedenk dat een drie-jarige peuber al die kg's wel de hele dag mee moet zeulen, terwijl ie ook nog eens moet groeien (ook in de gewrichten!)

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:30

bietenpulp kan je gewoon bij een dierenspeciaalzaak kopen, iig de dierenspeciaalzaak bij ons verkoopt het wel, en dat is maar een kleintje