Martingaal of iets anders in het bos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Martingaal of iets anders in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:56

Hallo Bokkers,
Afgelopen maandag ben ik voor het eerst met mijn paard naar het bos geweest als training op het weekend met de ruitersportvereniging naar Nunspeet (lekker 5/6/7 uur op het paard, auw ). Op zich was ze heel braaf, kon overal langs, was niet kijkerig etc. Het enige wat af en toe toch wel vervelend was is dat ze in draf en galop alleen maar in de hoogste versnelling gaat. Ze is dan nog wel te sturen maar terug nemen is er niet bij en als ik dan wil remmen dan is het de noodrem (lees; hoog en hard). In stap is ze meestal wel wat rustiger, ik rijd dan lekker met een langere teugel en dan is ze makkelijker terug te nemen op mijn zit. Omdat ik toch wat meer ontspannen wil rijden (die noodrem is niet lekker voor mijn paard en niet voor mij laat maar zeggen ) en omdat ik straks met een groep van vier anderen te maken heb wil ik er een andere rem op bouwen . Ik zat zelf te denken aan een (niet vaste) martingaal of een thiedeman. Het mag mijn paard echter niet belemmeren wanneer we wel een keertje wat harder gaan (vandaar geen vaste martingaal). Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie mij aan?

Waratje

Re: Martingaal of iets anders in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:14

Rustiger opbouwen? Waarom moet er meteen met de eerste de beste buitenrit gedraafd en gegaloppeerd worden? Ga eerst eens rustig rondstappen in het bos zodat het paard er vertrouwt mee raakt en alles rustig in zich op kan nemen. Die hoogste versnelling van je paard is vluchtgedrag, dus zorg dat de reden voor het vluchten wegvalt.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 04-08-05 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:25

martingaal of een thiedeman zijn dan de beste oplossingen denk ik..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:26

Martingaal is prima hoor . Ik rij zelf altijd met martingaal buiten en dat gaat prima .

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:28

de meeste mensen bij ons op stal die naar het bos gaan, en als ze er dan wat omhangen is het een slof. je moet alleen wel goed opletten dat je hem niet te los laat hangen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 17:23

Tja, iets als een slof dat gebruik ik liever niet, dan zit je met die twee teugels en ik heb er totaal geen verstand van. Vluchtgedrag is het niet. Het is puur van vreugde en plezier, gewoon lekker los gaan. Ze zet dan d'r nek erop en omhoog waardoor gewoon remmen niet meer mogelijk is. Ze is dan wel gewoon goed aan mijn been en daarmee kan ik haar ook alle kanten opsturen.
Helaas is het voor mij niet mogelijk om regelmatig naar het bos te gaan. Ik heb geen trailer en geen E-rijbewijs dus ben afhankelijk van anderen. (Als ik in de polder rijd dan heeft ze er trouwens geen last van, ze is gewppn vreselijk enthousiast). Voordat we met de ruitervereniging gaan, gaan we waarschijnlijk nog eens oefenen. Ik weet ook wel bijna zeker dat als we er voor de tweede dag zijn, ze wat rustiger wordt; dan is het bos alweer wat normaler en niet zo superduper leuk. (voor mij wel uiteraard). Ik wil alleen ook al de eerste dag wat relaxter kunnen rijden. Daarbij vind ik het ook niet zo prettig dat ze zo druk is terwijl er ook ruiters (en paarden) bij zijn die wat nerveus zijn en ruiters die wat minder goed kunnen rijden. Als mijn paard dan 'gaat' dan wil ik wat sneller kunnen stoppen en niet pas na 100 meter ofzo. Voor het geval dat, zeg maar. Wel bedankt voor de tips alvast!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:45

Tja,je kan een thiedeman nemen of een martingaal
Maar toch is het beter om de oorzaak aan pakken
Te enthousiast?Longeer voor je buiten gaat
Angstig?probeer het te vermijden,ga ergens anders galloperen én laat vooral zelf niet merken dat je gespannen bent(wat normaal is)

Verder vind ik een martingaal niet echt helpen in dit geval
Hij dient (volgens mij)alleen maar om paarden dat in hun hoofd in de lucht gooien in toom te houden

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:12

Rytir schreef:
Tja, iets als een slof dat gebruik ik liever niet, dan zit je met die twee teugels en ik heb er totaal geen verstand van.

dan moet je het idd niet doen want dan heb je er meer last dan profeit van.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:55

nou, ik denk idd niet dat het vluchtgedrag is, eerder plezier dat ze eens helemaal mogen gaan, ik zou denk ik een martingaal, deze doen niks als ze normaal lopen, en bij de galop, als ze haar hoofd dan de lucht ingooit heb je tenminste wat controle,
ik denk er zelf ook over om eentje aan te schaffen voor mijn shet, aangezien hij helemaal gek wordt, aangezien ik altijd met een groepje merrie's rijdt ( en hij hengst is )
en met oefenen gaat dat niet lukken bij hem
en ik denk bij jou paardje ook niet, want die blijdschap is altijd als ze mogen rennen

en ik denk dat longeren dan ook geen nut heeft

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:48

Mijn paard doet dit ook en ik gebruik buiten een Thiedeman. Werkt perfect!