SGW-outfit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

SGW-outfit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:38

Het enige wat me op dit moment nog tegenhoudt, is dat er zo weinig SGW-wedstrijden hier in de buurt zijn. Op de kalender zie ik alleen Nijerberkoop als enigszins in de buurt. Is Roden binnenkort nog of pas weer in het voorjaar?
Ik heb tenminste begrepen dat Westerbork (lekker dichtbij!!!) niet doorgaat en verder kan ik niks in de buurt vinden.

Maar goed. SGW is nog helemaal nieuw voor mij. Heel binnenkort wil ik een bodyprotector aanschaffen (level 3 uiteraard). Nog tips?
Maar hoe zit dat met je hoofdbescherming? Mag ik gewoon met mijn Pikeur GPA starten of moet je ook speciale hoofdbescherming hebben? Zo'n helm (met hoes)?
En beenbescherming? Voldoen gewone peesbeschermers met springschoenen of kun je beter meer beschermende (3-in-1 ofzo?) beenbeschermers rijden?

En hoe zit dat met je eigen kleding? Dressuur in je apepakkie, springen in je apepakkie en SGW in een willekeurige (nette) outfit?

Binnenkort ga ik in elk geval eens een oefenlesje inplannen.

kerstkrans

Re: SGW-outfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:43

ik geloof dat je gewoon met je eigen cap mag starten.. maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

ik weet dat meerdere mensen kiezen voor 3 in 1 beschermers. dit biedt meer bescherming en ondersteuning.

qua kleding. dressuur moet je gewoon in je dressuur outfit doen.
springen geloof ik ook.. maar weet dat niet zeker.

voor de cross ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen. meestal worden de kleuren dan een beetje op elkaar afgestemt.
vb een groene rijbroek, en een groen dekje. zoiets
voor foto's van sgw's kan je kijken op www.paulvanoers.nl

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:52

In het disciplinereglement Eventing op de KNHS-site vind je o.a. informatie over de kleding en het harnachement: http://www.knhs.nl/News.asp?ID=8177&Pca ... omStyle=11

Je mag iig het springparcours rijden in je cross-outfit. Is ook veel praktischer, aangezien er 20-30 minuten zit tussen het springen en de cross en die kun je wel beter besteden dan aan omkleden.

Vooral deze artikelen geven antwoord op jouw vragen:

disciplinereglement Eventing schreef:
Art. 378 KLEDING EN HARNACHEMENT TIJDENS DE UITHOUDINGSPROEF
1. Kleding
Tijdens de uithoudingsproef als onderdeel van een samengestelde wedstrijd is het dragen van een goed passende bodyprotector en een goedgekeurde veiligheidshelm die voldoet aan de Europese norm EN1384, verplicht. Het dragen van de "Eventing medical card" wordt sterk aanbevolen.
2. Harnachement
a. Optoming is gelijk aan hetgeen voor de betreffende klasse springen is toegestaan.
c. Verwezen wordt naar het disciplinereglement springen van de KNHS (uitgave april 2003) en voor de klasse ZZ naar het FEI-reglement.

Art. 384 KLEDING EN HARNACHEMENT BIJ HET SPRINGEN
Verwezen wordt naar het disciplinereglement springen van de KNHS (uitgave april 2003) en voor wat betreft de klasse ZZ naar het FEI-reglement en naar art. 378 van dit reglement.
De springproef mag afgelegd worden in cross kleding.

Mijn zusje crosste in het begin met gewone peesbeschermers en kogelbeschermers, later met speciale eventing-beschermers. Die zijn rondom verhard en beschermen daardoor beter. Het is handig om beenbescherming af te tapen met Duct-tape omdat klittenband in het water nog wel eens los wil gaan. Geldt overigens ook voor springschoenen.

Wat de helm betreft: een helm zonder klep wordt als veiliger gezien dan een helm met klep. Maar het is niet verboden om met een helm met klep te springen, zolang deze maar het EN1384-keurmerk heeft. Een hoes om je helm is wel aan te raden tegen vervelende beschadigingen door overhangende takken, zeker als je met een exemplaar van 'flock' rijdt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:15

Dat ik niet aan de KNHS-reglementen gedacht had...

Dan ga ik eens even kijken of de helm van mijn instructrice (die niet meer crosst) mij past. En anders haar helmhoes maar over mijn GPA'tje heen.

Bedankt voor de info.

Ik zie trouwens in de reglementen wat staan over een wegparcours. Is dat er nog steeds? Ik dacht namelijk dat het alleen dressuur, springen en cross was...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:39

Een wegparcours heb je alleen bij sterrenwedstrijden (dus niet bij de basis B, L, M, Z), maar ook bij de sterrenwedstrijden komen de wegparcoursen steeds minder vaak voor. Dus over de wp hoef je je geen zorgen te maken.

Ik denk dat de uitleg van Karin verder heel helder is. Maar, voor wat de veiligheid van je paard betreft, zou ik niet beknibbelen op beenbescherming. De echte crossbeschermers zijn toch het allerbest (misschien kun je die ook van je instructrice lenen??!!)
Ik zie nog heel regelmatig mensen die hun paard alleen maar een paar peesbeschermers om hebben zitten. Geen springschoenen en niets voor de achterbenen. In mijn ogen is dat veel te gering!

Oja, de cross in Roden is in april al geweest, dus helaas moet je voor die SGW dus wachten tot volgend jaar.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:44

quote regelementen: De proef omvat een cross-country, welke mag vooraf gegaan worden door een wegparcours, hetgeen niet
verplicht is. Wanneer echter door de organiserende verenigingen een wegparcours wordt uitgeschreven zijn
deelnemers verplicht het wegparcours te rijden en telt dit mee voor de eindklassering.

Met welk paard ga je crossen, Muzefee???

Trouwens, crossen kan heel best zonder speciale outfit hoor! Ik cross al jaren zonder...
Zorg alleen bij de bodyprotector dat deze niet te lang is. Hij mag het zadel niet raken. En natuurlijk wel rondom beenbeschermers, maar dat hoeven echt niet gelijk van die hele dure crossbeschermers te zijn. Wel rondom en met springschoenmen...

groetjes, Nina

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:45

Owja, beenbeschermers wel even vastzetten met tape....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:51

De cross kun je iig afleggen in 'vrijetijdsrijkleding' (wel met goedgekeurde helm en bodyprotector dus). Zie de foto's in mijn profiel voor de crossoutfit van mijn zusje.

In het noorden zijn idd weinig SGW's te vinden, de meeste worden in het oosten (Gelderland/Overijssel) en in het zuiden (Brabant) georganiseerd. In het najaar hoeven wij er zelfs de regio niet eens voor uit, dan hebben we het luxeprobleem dat we wedstrijden moeten wegstrepen omdat het anders te veel wordt. Tenzij je meerdere paarden hebt natuurlijk.

SGW Roden is volgend jaar naar verwachting op 15 en 16 april: http://www.sgwroden.com/agenda.html - handig voor een eventuele vakantieplanning.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:57

@ karin

even offtopic:
maar wat is jou paard heerlijk veelzijdig!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:09

Tody schreef:
Met welk paard ga je crossen, Muzefee???

Trouwens, crossen kan heel best zonder speciale outfit hoor! Ik cross al jaren zonder...
Zorg alleen bij de bodyprotector dat deze niet te lang is. Hij mag het zadel niet raken. En natuurlijk wel rondom beenbeschermers, maar dat hoeven echt niet gelijk van die hele dure crossbeschermers te zijn. Wel rondom en met springschoenmen...

groetjes, Nina

He, ik herken je nu pas. Hoi

Ja, ik wil met Muzefee gaan crossen. Dat paard is zo gek op springen (wat we sinds een tijdje ook weer fanatiek doen) en in het bos en op het Balloerveld trekt ze ook enorm op "natuurlijke hindernissen".
En het lijkt me zelf echt heel erg gaaf!

Binnenkort wil ik een lesje bij Patrick Kuipers op het terrein plannen.

Bodyprotector wil ik sowieso aanschaffen omdat ik momenteel ook veel met jonge paarden bezig ben. Ik zal mijn instructrice eens vragen naar die beenbescherming. Springschoenen gebruik ik sowieso bij het springen ook al.

@Karin: jouw paard toch ook? Misschien moet ik ook maar eens endurance gaan proberen.... Maar eerst maar eens SGW.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:19

Hihi, ik heb idd een veelzijdig paard! Hij is alleen nog niet voor de kar geweest, maar tussen de lange lijnen liep hij zo weg, dus wie weet. Zijn crosscarrière is overigens voorbij. Mijn zusje zou hem in het najaar nog twee keer starten, maar door een blessure gaat het dit seizoen niet meer lukken. Het is de bedoeling dat hij volgend jaar met mij klasse 4 gaat rijden en mijn zusje zou sowieso al op zoek gaan naar een nieuw (groter) crosspaard. Dus met haar geen SGW's meer. Misschien met mij nog ooit een oefencrossje.

Kitty > leuk dat je crossplannen hebt met Muzefee! Het oefenterrein bij Zweeloo wilde ik je aanraden, maar dat had je dus al gevonden. Endurance is een leuke afwisseling en een goede training voor SGW, zeker de afstanden in klasse 1. Onstwedde (in juni) is niet zo ver weg voor jullie, een mooie wedstrijd ook. Het enige nadeel is dat je weekenden tekort komt als je in al die disciplines wilt uitkomen...

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:46

Inderdaad erg jammer dat Westerbork is afgelast Misschien wordt het in het voorjaar gehouden aangezien ze op zoek zijn naar een nieuwe datum.

Wat betreft je outfit:
Voor de dressuur hoef je niets speciaals aan te schaffen, je rijdt gewoon in je normale wedstrijdoutfit.
Met het springen en de cross is het verplicht om met een bodyprotector, een goedgekeurde cap/helm en rijlaarzen te rijden. De rest van de kleding mag je zelf bepalen.
Wat betreft de beenbescherming: rondom bescherming is aan te raden! Je hoeft niet per se gelijk dure beschermers aan te schaffen als je voor het eerst gaat crossen, dan kan je ook gewoon (harde) peesbeschermers, (hoge) strijklappen en springschoenen gebruiken. Als je zeker weet dat je vaker wilt gaan crossen en ook hogere klasses, dan zou ik wel de crossbeschermers aanschaffen.

Als je verder nog vragen hebt mag je me altijd PB-en en in mijn profiel staan wel wat foto's van mijn sgw-outfit

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:58

Kitty schreef:
Het enige wat me op dit moment nog tegenhoudt, is dat er zo weinig SGW-wedstrijden hier in de buurt zijn. Op de kalender zie ik alleen Nijerberkoop als enigszins in de buurt. Is Roden binnenkort nog of pas weer in het voorjaar?
www.sgw-eventing.nl
Ik heb tenminste begrepen dat Westerbork (lekker dichtbij!!!) niet doorgaat en verder kan ik niks in de buurt vinden.

Maar goed. SGW is nog helemaal nieuw voor mij. Heel binnenkort wil ik een bodyprotector aanschaffen (level 3 uiteraard). Nog tips?
neem de IR boddyprotector erg fijn!
Maar hoe zit dat met je hoofdbescherming? Mag ik gewoon met mijn Pikeur GPA starten of moet je ook speciale hoofdbescherming hebben? Zo'n helm (met hoes)?je mag met eigen helm starten,wat voor 1 maakt niet uit,al moet het wel goedgekerud zijn,en een 3puntskinband hebben(gewoon de normale caps voldoen er aan een hoes is niet verplicht)
En beenbescherming? Voldoen gewone peesbeschermers met springschoenen of kun je beter meer beschermende (3-in-1 ofzo?) beenbeschermers rijden?kan gewoon met normale peesbescherming,doe er wel extra tape om,om tijdens de cross niks te verliezen en dus geen bescherming meer te hebben! gebruik geen bandages, deze kunnen losraken,en gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn... en misschein kun je voor de extra nog springschoenen gebruiken

En hoe zit dat met je eigen kleding? Dressuur in je apepakkie, springen in je apepakkie en SGW in een willekeurige (nette) outfit?[b]dresuur gewoon zoals op normale wedstrijden. springen mag je al in je crossoutfit doen,aangezien je een half uur van te voren of na de cross springen moet omkleden kost tijd. dus crossoutfit is toegestaan.
crossoutfit bestaande uit: rijlaarzen,rijbroek,shirt/trui,protector en handschoenen en cap

Binnenkort ga ik in elk geval eens een oefenlesje inplannen.

succes verders

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:57

Je kunt een gewone cap gebruiken hoor, die hoes doe je er alleen op om je Cap te beschermen (tegen krassen van takken enzo..) en omdat het natuurlijk ook wel leuk staat bij je cross-outfitje

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:37

Haha, al info genoeg zie ik!!

Leuk dat je gaat crossen, en een lesje is zeker handig. Stuur anders even wanneer je gaat, ben wel benieuwd en moet zelf toch ook nog even trainen.

Naast Nijberkoop en Roden zijn ook Heino en Hattem nog wel te behappen (ongeveer 85 km). Kijk anders inderdaad even op www.sgw-eventing.nl

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:12

is al vaker gezegd