controleren pikeur GPA cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

controleren pikeur GPA cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:05

Na een val te hebben gemaakt van een paard is de regel dat een nieuwe cap aangeschaft moet worden..

Alleen als het hier gaat om een Pikeur GPA cap zoals de mijne heb ik hier mijn twijfels over.. Mij vraag is dus ook: bestaat er een mogelijkheid om te kijken of een cap een zodanige klap heeft opgelopen tijdens de val dat de cap vervangen moet worden?
Kan de cap bijvoorbeeld gescant worden op (haar)scheuren in het carbon?

Mijn cap kostte ruim 300 euro en ik heb onlangs een val gemaakt waarbij mijn hoofd tegen het asfalt is getikt. Aan de buitenkant van de cap is alleen een kleine kras te zien, maar gezien een medisch verleden (een x aantal hersenschuddingen incl beschadigingen) is het noodzakelijk dat de cap niet beschadigd is. Helaas is dat dus aan de buitenkant niet te zien!

Let op! Het gaat er mij niet om dat ik geen nieuwe cap wil kopen, maar controleren zou handig zijn... Ik ben ten zeerste bereid (veel) geld uit te geven voor mijn veiligheid, maar ruim 300 euro is best veel als het achteraf niet nodig blijkt te zijn geweest....

fresco

Re: controleren pikeur GPA cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:06

goeie vraag zeg!
dat is overigens ook 1 van de redenen waarom ik niet zo'n dure cap heb gekocht....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:18

tja, gezien mijn medisch verleden heb ik toch maar voor top bescherming gekozen....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:26

Idd een goede vraag. Zelf heb ik hier helaas geen antwoord op, maar misschien dat een telefoontje naar je ruitersportzaak het antwoord wel heeft!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:31

Liezel1 schreef:
tja, gezien mijn medisch verleden heb ik toch maar voor top bescherming gekozen....

je hebt groot gelijk!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:32

ruitersportzaak is er ook mee bezig, met de importeur.. Maar een onafhankelijke kijk is natuurlijk ook fijn...

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:54

Ik heb wel eens gehoord dat je de cap op kunt sturen naar de fabrikant GPA en dan voor een lage prijs een nieuwe krijgt, maar dat weet ik niet zeker. Contact gegevens op http://www.gpa-sport.com/

Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:03

Liezel1 schreef:
Na een val te hebben gemaakt van een paard is de regel dat een nieuwe cap aangeschaft moet worden..

Alleen als het hier gaat om een Pikeur GPA cap zoals de mijne heb ik hier mijn twijfels over.. Mij vraag is dus ook: bestaat er een mogelijkheid om te kijken of een cap een zodanige klap heeft opgelopen tijdens de val dat de cap vervangen moet worden?
Kan de cap bijvoorbeeld gescant worden op (haar)scheuren in het carbon?

Mijn cap kostte ruim 300 euro en ik heb onlangs een val gemaakt waarbij mijn hoofd tegen het asfalt is getikt. Aan de buitenkant van de cap is alleen een kleine kras te zien, maar gezien een medisch verleden (een x aantal hersenschuddingen incl beschadigingen) is het noodzakelijk dat de cap niet beschadigd is. Helaas is dat dus aan de buitenkant niet te zien!

Let op! Het gaat er mij niet om dat ik geen nieuwe cap wil kopen, maar controleren zou handig zijn... Ik ben ten zeerste bereid (veel) geld uit te geven voor mijn veiligheid, maar ruim 300 euro is best veel als het achteraf niet nodig blijkt te zijn geweest....

dat is nog eens goed voorbeeld geven!!!deden dat maar meer bokkers!!!!
verder weet ik niet of het kan gecontroleerd worden.
ik val ook wel eens van me paard,maar koop niet meteen een nieuwe cap!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:20

Ik heb ook wel eens gehoord dat je ze kon inruilen maar dat was geloof ik Casco. Ben benieuwd waar de importeur mee komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:31

Troxel geeft die garantie op al haar caps. Na een val kun je je cap opsturen en met bijbetaling van $15 een nieuw krijgen.
Als Casco ook een dergelijk aanbod kent zal dat ongetwijfeld ook op hun site staan.

Als er geen luchtgaten in je helm zitten kun je er een laag water in doen en kijken of dat door gaat lekken.
En anders misschien laten rontgenen ??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 15:45

ik heb op 2 manieren geprobeerd aan een antwoord te komen.. Manier 1:
gebeld met langeraap in Berlicum, die telefonisch contact hebben gehad met brokx, de importeur in NL. Die man heeft gezegd dat ik in principe zonder risico gewoon kon blijven rijden met de cap waarmee de val is gemaakt. Volgens de importeur is het materiaal van de GPA's dusdanig samengesteld, dat het óf breekt óf dat er niets mee aan de hand is. Met andere woorden: Als de cap niet "gebroken" is (buitenkant) is er met de binnenkant ook niets noemenswaardigs gebeurd.
Zijn advies: gewoon ermee blijven rijden, als er aan de buitenkant niets te zien is, is de cap gewoon helemaal ok....
Overigens heb ik langeraap hartelijk bedankt voor deze service, aangezien ik de cap niet eens bij hun had gekocht!

Manier 2:
Via de pikeur site een mail gestuurd waarin ik vroeg of het scannen mogelijk was. Het antwoord was:
"Wij kunnen een helm helaas niet nakijken of deze nog goed is na een val,
dit is lastig vast te stellen. Voor de veiligheid adviseren wij een
nieuwe helm, maar het is altijd de eigen verantwoordelijkheid van de
klant. Wij vergelijken het altijd met een motor- of brommerhelm, na een
val wordt altijd geadviseerd een nieuwe aan te schaffen. Dit is puur
voor de eigen veiligheid.

Hopende u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Brokx Sport B.V."

Dezelde importeur adviseert hier dus 2 verschillende dingen!!! mondeling enerzijds en schrirtelijk anderzijds....Nu weet ik nog niet goed wat ik moet!!

@sugarmiss: röntgenen is volgens Brokx niet mogelijk omdat het materiaal daarvoor niet geschikt is....

Volgens langeraap is het ook niet mogelijk de helm op te sturen, de dealers moeten het oordeel geven of de cap nog geschikt is, en ook een "nieuwe cap" regeling is er blijkbaar niet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:50

Ik begrijp het antwoord van de fabrikant wel. Die dekken zich gewoon in 'voor het geval dat...'
Tegen een verkoper kunnen ze makkelijker iets anders zeggen, al is het wel raar natuurlijk.

Alles kan gescand worden al heb je soms een contravloeistof nodig. De kosten worden dan voor een partikulier wel te hoog.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:36

Iedereen valt wel eens van zijn paard, als een Pikeur cap daar niet tegen kan waarom zou je dan zon dure kopen?
Als je tegen een flinke tak in t bost raust hetzelfde?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 01:37

Ja waarom geen goedkopere? Als je een goedgekeurde cap koopt mag je veronderstellen dat ze aan alle eissen voldoen.( keurmerk) Dus ook de goedkopere. Je betaald voor de naam niet voor de extra veiligheid hoor?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 04:27

ik denk die gpa caps niet snel kapot gaan.. ze zijn immers van echt goed materiaal gemaakt.
ik ben ook al een aantal keer met die van mij gevallen, maar daar is voor zover ik weet ook niets mee aan de hand.

een nieuwe kopen kost wel weer erg veel geld, maar je bent dan wel erg goed beschermd.. hmm.. moeilijke kwestie

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:47

Ik heb juist gehoord dat in Duitsland een test was geweest en de GPA helmen daar redelijk slecht uitgekomen waren in vergelijk met Casco helmen (en anderen geloof ik ook). Maar of dat waar is weet ik natuurlijk niet.

Als je met je helm op het asfalt bent gevallen zou ik denk ik gewoon een nieuwe kopen. Omdat de helm dan toch een veel hardere klap moet opvangen dan wanneer je in het zand valt. De kans is dus groot dat de helm nu de volgende keer minder goed beschermt.
Maar als je het zou kunnen testen zou wel handig zijn!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:33

De tussenlaag in de veiligheidshelmen zorgt er (net als bij een motorhelm) voor schokabsorptie. Helaas is het van buitenaf (voor zover ik weet) niet mogelijk deze laag te controleren op indeuken. Op die plek waar de helm met veel kracht (snelheid, gewicht e.d.) is geforceerd zal het schuim ingedeukt worden. Dit schuim veert op die plek niet terug en zal een volgende keer op die plaats geen schok meer kunnen absorberen.
je kunt zelf wel beoordelen of de kracht waarmee de helm op het asfalt is gekomen dusdanig was, dat de binnenzijde van de helm gedeukt zou kunnen zijn...
En daarna kun je zelf een afweging maken om een nieuwe te kopen, of door te rijden met je oude helm. Casco en Troxel hebben in ieder geval een "omruilservice" binnen een aantal jaren. Zie hiervoor ook je garantiebewijs.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 13:18

ik sta nog een beetje in dubio wat te doen.. ik ga denk ik toch nog maar even langs bij een ruitersportzaak, mét de GPA

marliesje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:23

ik heb ook een gpa cap ook omdat ik in het verleden al een paar keer naar ter val ben gekomen maar ik denk ook niet dat ze snel kapot gaan. ik zo oko naar de winkel gaan om te vragen.
groetjes marlies