inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 07:43

Hoi Bokkers,

Mijn vIJslander heeft heel snel een vaak last van het inscheuren van haar hoeven. De hoefsmid is nu 2 weken geleden geweest en rechtsvoor zit al weer een scheur van 2 cm. Ze staat niet op ijzers dus ik weet niet of dat een oplossing zou zijn. Maar haar hoeven groeien ook heel snel. Meschien hebben jullie nog tips of ideeen van wat ik erop zou kunnen doen?
Ik hoor het wel geef maar reacties!!

Groetjes Kimmy

Anoniem

Re: inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:05

De hoeven goed nathouden en dan vet erop. Dus niet vet erop zonder nat te maken, want dat helpt niks. Mijn paard heeft ook wel eens scheuren erin, maar dat komt door de nagelgaten.

Ook heb ik mijn paard heel lang biotine gevoerd en dat helpt heel goed. Moet je wel eerst een half jaar geven voor je het ziet....

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:07

Ja, idd. Je zou kunnen beginnen met Biotine, alleen duurt dat wel een tijdje voordat je er iets van ziet.
Verder je paard vroeg in de ochtend buiten zetten zodat het gras nog een beetje nat is! Verder nat houden!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 08:14

Linda14 schreef:
Ja, idd. Je zou kunnen beginnen met Biotine, alleen duurt dat wel een tijdje voordat je er iets van ziet.
Verder je paard vroeg in de ochtend buiten zetten zodat het gras nog een beetje nat is! Verder nat houden!

mijn vpaard staat altijd buiten, haha dat kan jij ook niet weten he. Ze willen niet in een stal want dan breken ze heel de boel af. Ja dat nat maken en dan hoeven vetten deed ik al maar Biotine niet waar kan je dat kopen?

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:29

Haha, nee je gaat er automatisch maar vanuit dat iedereen het hetzelfde doet als jij

Biotine kan je gewoon bij de meeste ruitersportwinkels wel halen. Ook hebben ze het wel bij de Boerebond-winkels.
Hou der wel rekening mee dat het even duurt voordat je reslutaat ziet!

Wat zegt je smid er trouwens van?

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:22

Mijn smid vertelde me dat met dat warme weer je elke dag moet vetten, ivm het warme zand waardoor de hoef uitdroogt. Bij mij helpt dit erg goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:38

ja doe ik ook altijd, elke dag na het rijden voetjes spuiten en dan invetten, ik koop bij mijn smid manenvet ervoor. Meer dan biotine zou ik anders ook niet weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:05

maak een mengseltje van sla-olie en azijn, gewoon half om half..
hoefjes nat maken, en daarna met dit mengseltje d ehoeven en vooral de kroonrand goed insmeren.

perfect tegen scheuren!!

verder zeewier geeft hele goed resultaten en een kalk supplement gaan bijvoeren, slechte hoeven kan van een kalktekort komen.

kalk zit ook in brandnetel, dit kun je drogen en elke dag een handvol voeren, paarden vinden dit erg lekker. je kunt ook kant en klare gedroogde brandnetel kopen bij een reformzaak....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:24

Vraag of de hoefsmid de hoefwand rond vijlt. Iets wat rond is kan niet scheuren. En de als de hoefwand gelijk is aan de zool (dus niet langer) scheurt hij ook minder snel.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:26

Mijn paard heeft hier ook super last van, vooral aan de voorhoeven!
Nu staat ze voor op ijzers en ik heb geen last meer van scheuren.
De hoefwand wat ronder vijlen wil ook wel helpen idd!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:33

Linda14 schreef:
Haha, nee je gaat er automatisch maar vanuit dat iedereen het hetzelfde doet als jij

Biotine kan je gewoon bij de meeste ruitersportwinkels wel halen. Ook hebben ze het wel bij de Boerebond-winkels.
Hou der wel rekening mee dat het even duurt voordat je reslutaat ziet!

Wat zegt je smid er trouwens van?

ja die zei ook droogte dus ik moest de hoeven om de dag invetten maar ik zal het nu maar iedere dag doen dan

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:34

Elsemiekje schreef:
Mijn paard heeft hier ook super last van, vooral aan de voorhoeven!
Nu staat ze voor op ijzers en ik heb geen last meer van scheuren.
De hoefwand wat ronder vijlen wil ook wel helpen idd!

Ja bij Eva is het ook vooral voor ik zal het met de smid over hebben om haar op ijzers te zetten!!
Bedankt voor alle reactie's!!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:36

ik zou juist geen vet gebruiken. Ijzers helpen vaak wel bij gescheurde hoeven. En de hoeven goed nat houden.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:44

ik doe ze nat spuiten en scoonmaken met een borstel en daarna invetten, maar het is ook erg belangrijk dat je de onderkant ook goed vet. mijn smid zegt dat ik ze zeker met dit weer een paar keer in de week moet doen en ook de onderkant naast de stralen, dat vergeten de meeste mensen namelijk vaak.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:45

het allerbeste kun je de hoeven insmeren met levertraan, dat trekt in de voet, dat is een stuk beter als vet, dat blijft er gewoon 'op'zitten. Probeer dat maar eens, ik heb zelf ook een paard met moeilijke voeten en daar helpt het goed bij..

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:46

als je dan toch vet vooral de onderkant, niet de zijkant want dan komt er dus helemaal geen vocht meer binnen!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:47

ellepel schreef:
maak een mengseltje van sla-olie en azijn, gewoon half om half..
hoefjes nat maken, en daarna met dit mengseltje d ehoeven en vooral de kroonrand goed insmeren.

perfect tegen scheuren!!
[....]

Idd, dat doe ik ook en het werkt perfect!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:48

Mmhz verschillende meningen over het wel en niet invetten
Volgens mij is volgende methode het beste:
Hoeven natspuiten
Laten drogen
En dan invetten

Of ben ik nou erg dom bezig?

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:58

Goed dat dit topic er is......heb alleen een vraagje.....
Ik "doe" een tinker, die staan dus zowiesoberucht om slechte hoeven, alleen wilde ik toch proberen ze zo optimaal mogelijk te houden. Nu scheuren ze bij Gips niet aan de hoefwand, maar vooral de zool ziet eruit als goedkoop marmer.....
Ik vroeg me af wat daartegen te doen is, behalve inderdaad vochtig houden en vetten, vochtig houden is bij Gips namelijk niet echt een mega-oplossing, omdat rotstraal ook tot een van de problemen behoort, en dit juist nu weg is.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:01

Een pot rainmaker bij de paardendrogist bestellen, kost wel wat (+/- 35,00 euro) maar je doet er super lang mee!
Gewoon hoefvet/olie heeft weinig zin. Dit dringt niet door tot in de hoef, maar blijft op het oppervlak en sluit je hoef juist af. dus kan geen vocht opnemen. Rainmaker trekt helemaal in de hoef. Dus waar het nodig is!

Mijn paard had echt hele slecht hoeven, ze scheurden zo ver weg dat ze met moeite een ijzer eronder konden slaan. Ik gebruik het nu enkele maanden en de hoef kwaliteit gaat zeker vooruit!
Biotine kan je ook geven, maar dit duurt erg lang voordat je resultaat ziet.

Ik kan je alleen dus deze tip geven. Die ik van 3 hoefsmeden gekregen heb

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:04

LIDL heeft vandaag Biotine (1kg) in de aanbieding voor 9.99 Euro.

Voor de rest helpt het om de hoeven vaak nat te maken, en als je paard op het land staat, bijvoorbeeld de waterbak over te laten lopen zodat de paarden bij het drinken hun hoeven nat moeten maken.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:16

goed nat blijven houden maar zo lang het niet door scheurt kan het geen kwaad ( mij pony heeft er ook last van ) zodra het wel door scheurt hoefsmit erbij halen!!
Laatst bijgewerkt door Jackieboy op 04-08-05 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

nightwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:21

ik zou mijn paardje zeker geen ijzers geven.
ik zou even met de smid overleggen waarmee je het beste kan vetten of olieen.

mijn hoefsmid heeft mij aangeraden om juist niet te vetten of olieen maar om de hoeven een aantal keren per week nat te maken.
en dan niet even nat spuiten maar een kwartiertje of langer het water in, misschien heb je ergens een strandje of beekje? dan kun je daar tijdens een buitenritje een kwartiertje het water ingaan met haar hoefjes?

bij mijn ijsje heeft het iig goed geholpen!
succes!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 14:25

oke iedereen bedankt voor de reactie's ik heb er vast en zeker wat aan!!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:07

Je moet de hoef niet gewoon insmeren met hoefvet of olie, omdat je daarmee juist de hoef dichtsmeert en de hoef dus geen vocht meer kunt opnemen.

Een van onze paarden heeft ook heel slechte hoeven en regelmatig scheuren. Wij hebben voor hem 'Rainmaker' (verkrijgbaar bij de paardendrogist), het lijkt gewoon hoefvet, maar is gemaakt van Aloë Vera en smeert het daardoor niet dicht. Een paard met 'gezonde' hoeven zou je volgens het potje 1-2 keer per week moeten insmeren, maar ons paard moeten we elke dag doen om zijn hoeven soepel te houden. Nu we dat consequent doen zien we duidelijk dat zijn hoeven verbeteren.

Verder is Biotine het enige middel dat bewezen de hoefgroei verbeterd (dus sneller en kwalitatief beter hoorn), het resultaat 'merk' je echter pas na ongeveer een halfjaar zei onze DA, maar het helpt ook echt.

*edit* Ik zie dat ik niet de enige ben die Rainmaker gebruikt Het is echt een wondermiddel!