Hoeveel laadvermogen trailer bij deze auto (B-rijbewijs)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Hoeveel laadvermogen trailer bij deze auto (B-rijbewijs)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:06

Ik heb een Nissan Patrol van 2300 kg. Ik heb daarbij een 2-paards trailer. Niemand kan mij met zekerheid zeggen of ik daarmee mag rijden of niet. Ik weet dat ik tot maximaal 3500kg mag rijden, en dat daarbij de auto zwaarder moet zijn als de trailer+laadvermogen. Zou iemand mij uit kunnen leggen of ik met deze trailer mag rijden, hoeveel kg ik uberhaupt mag trekken en of ik eventueel wel met 1,5 paards trailer zou kunnen rijden?

Ranja

Re: Hoeveel laadvermogen trailer bij deze auto (B-rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:13

Dat kun je zowiezo shaken!
Een zware auto en ook nog eens een 2 paardstrailer, dat ga je niet redden met een b-rijbewijs.
Ook een 1,5 paards zul je niet redden, omdat je auto alleen al 2300 kg weegt. Vergeet nl. niet dat je ook het laadvermogen van de auto mee moet tellen voor de 3500 kg.

Edit: hier staat het helemaal uitgelegd, 2e bericht
viewtopic.php?f=13&t=204550
Laatst bijgewerkt door Ranja op 03-08-05 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:15

mee eens, dat ga je niet halen zonder E achter B

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:23

Even eigenwijs doen:
Heb net een trailer gezien, 1,5 paards, die uitkwam op een MTM van 1200 kg. Dan zou het dus wel mogen, toch? Dan is het totaalgewicht namelijk niet meer als 3500kg en weegt de auto meer als de trailer?

Maarre, evengoed bedankt hoor ..Ga toch maar weer eens sparen voor mn E dan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:27

ken het probleem ....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:31

Gertruud1984 schreef:
Even eigenwijs doen:
Heb net een trailer gezien, 1,5 paards, die uitkwam op een MTM van 1200 kg. Dan zou het dus wel mogen, toch? Dan is het totaalgewicht namelijk niet meer als 3500kg en weegt de auto meer als de trailer?

Je vergeet alleen het laadvermogen van de auto mee te tellen. Jammer maar helaas....

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:20

Je mag alleen zonder E-rijbewijs met een trailer rijden als de maximum toegestane massa van auto plus trailer niet groter zijn dan 3500 kg, en de auto moet dan een grotere MTM hebben dan de trailer. Daarnaast moet je op het kentekenbewijs van de auto kijken om te zien wat die mag trekken. Als de MTM van de trailer meer is dan dat, mag het sowieso niet.
Dus als je Patrol 2300 kg weegt (ik heb ook een Patrol, maar die weegt "slechts" 1980 kg), moet je daar nog het laadvermogen van je Patrol bijtellen. Hoeveel dat is weet ik niet, maar dat zal ook rond de 2500 kg liggen. Dus het mag sowieso niet zonder E rijbewijs.
De boete is op zich niet hoog als je toch wel zonder E gaat rijden, maar als er iets gebeurt onderweg ben je niet verzekerd. Je rijdt dan namelijk zonder rijbewijs.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:51

Wat mij soms opvalt is dat mensen allerlei wegen gaan verzinnen om maar met B te mogen rijden. Apart een andere trailer aanschaffen, rekenen, enz.
Voor ong. 1000 euro heb je een aantal lessen + examen en is de kans groot dat je je E hebt. Waarom dan andere dure oplossingen verzinnen?
Bij een evt. andere auto zit je weer met al dat gereken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:53

En dan ben je met die 1000 euro nog duur uit...

Ik snap het ook niet hoor. Je leert er bovendien een hoop van van die lessen, zeker als je nog weinig/geen ervaring hebt met aanhangers. Ga je daarna een stuk verantwoorder de weg op en je leert ook de handigheidjes voor een bochtje achteruit etc. Het is geen mud aardappelen wat je achterin hebt!

En reken maar dat de verzekeringsmaatschappijen de regels kennen als er wat gebeurt....

Verder schijnt het erg moeilijk te zijn om de FAQ te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:32

Margreet schreef:
Verder schijnt het erg moeilijk te zijn om de FAQ te lezen

Inderdaad, zie sticky bovenaan en begin met rekenen zou ik zeggen . Ik rijd zelf zonder E rijbewijs met trailer, maar wel met een toegestane en veilige combinatie. Pure mazzel, want toegestaan EN veilig binnen een B-rijbewijs is nog niet zo heel simpel samen te stellen.

Persoonlijk twijfel ik wel of ik mijn E nog wil halen. Ik las laatst in de krant dat er sprake van was dat die 3500 kilo misschien verhoogt zou worden naar 4250 of 4500 kilo (dat weet ik niet meer helemaal zeker). Als dit doorgaat, dan passen er al een hoop meer combinaties binnen het rekensommetje en ga ik mijn E niet meer halen. Als het er niet doorkomt, wil ik wel mijn E alsnog halen, zodat ik ook met andere combi's kan rijden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:20

Heb ook besloten om mijn E te halen, al mag ik met de citroen C5 met 1,5 paards trailer wel rijden!! Ik ben 495 euro kwijt voor een dagcursus met examen. En dan weet ik zeker dat ik ook met andere combinaties in de toekomst mag rijden. En daarbij is het handig om je vaardigheden te kennen. Want het is toch best ingewikkeld een bochtje achteruit, hihihi

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:23

Corine, als je voor je E gaat, dan wil ik je best helpen hoor! Leer ik je gewoon in een uurtje wat handigheidjes die je "officieel" ook leert, scheelt weer lesgeld dan!
Wil ik anders evengoed wel doen hoor

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:40

Jee, sorry hoor. Wist niet dat hier al wat over was. Het is niet zo dat ik niet mijn E wíl halen, er was bij mij gewoon veel onduidelijkheid over. En omdat ik toch al vaak met een trailer rij, en ook het achteruitrijden al onder de knie heb dacht ik gewoon dat het een vraag waard was. Want het is natuurlijk leuk om een hoop geld uit te geven als het eigenlijk niet hoeft

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:45

ze willen in 2006 (geloof ik) alles boven 750 kg op E gaan zetten, dan is het probleem gewichten tellen ook gelijk over...
Misschien wel slim om nu al vast E te gaan halen want ook de eisen worden scherper....

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:48

Ik heb dan juist weer gehoord dat ze de hele E-rijbewijzen af willen schaffen, en dat was dan juist weer de reden voor mij om dat even af te wachten. Zelfs 400 euro is voor mij nog een hoop geld, en om het nou te gaan halen terwijl het er binnen een paar jaar gratis bij zit leek mij ook zo wat.

Maar daar mag dan wel duidelijkheid over komen denk ik, of de eisen nou scherper worden of juist niet.

love_party

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:55

het heeft helemaal niets met laadvermogens te maken of je nu wel of niet een trailer mag rijden.

het simpele feit is en blijft !!!!!!
dat je met je B rijbewijs een enkelassige aanhangwagen mag rijden met een maximum gewicht van 750 kilo mits je auto dit aankan.

conclusie: een trailer is dubbelassig dus voor een trailer moet je een E rijbewijs hebben!!

wat wel een oplossing kan zijn er zijn kleine vrachtautootjes waar je wel mee mag rijden met een B rijbewijs echter je mag hier dan maar 1 paard mee vervoeren ivm gewicht!!!

hoop dat dit het iets duidelijker maakt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:12

love_party: wat een onzin

Een trailer is een tandemasser, dat is heel wat anders. Als de assen minder dan 1 meter (pin me daar niet op vast...) uit elkaar liggen, dan is het voor de wet een enkel-asser, een trailer dus ook.
Maar dan nog heeft dat geen reet met B(E) te maken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 02:03

Nou....heb toch maar besloten mijn E-rijbewijs te gaan halen...kan ook niet echt anders gezien mijn paard wel iets meer dan 600 kg weegt en ik dus zelfs met een trailer van 1200 kg niet zou mogen rijden. Ga denk ik zo'n snelcursus doen. Kan nog net mooi in de vakantie. Bedankt voor de tips!

@Love_party volgens mij heeft dat hele assen-gedoe vrij weinig met E-rijbewijs te maken, heb daar in ieder geval nog nooit van gehoord.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:24

cissy schreef:
ze willen in 2006 (geloof ik) alles boven 750 kg op E gaan zetten, dan is het probleem gewichten tellen ook gelijk over...
Misschien wel slim om nu al vast E te gaan halen want ook de eisen worden scherper....

Nee hoor, dat is weer eens ergens geroepen in de 2e kamer. Voor 2006 komt dat echt niet, maar het is niet irieel om te verwachten dat die regel er in de toekomst wel komt.
Dat eisen steeds scherper worden geldt voor alle rijbewijzen. Halen wat je halen wil, is het devies.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:08

Love-party heeft HE-LE-MAAL gelijk.
Ik heb toevallig net mijn E-rijbewijs gehaald, dus ik ben up-to-date bijgeschoold.
Als een trailer een eigen kenteken heeft, dan betekend dat de trailer dus meer dan 750 kg. weegt.
Alles wat meer dan 750 kg. weegt, daar heb je E-rijbewijs voor nodig!
Nou, je geeft al aan dat je paard 600 kg. weegt, dan zou je dus een trailer moeten zien te vinden van 149 kg. om onder die 750 kg. te blijven. Kan met zekerheid zeggen, dat dat niet gaat lukken!
Heel verstandig van je om je E-rijbewijs te gaan halen.
Ik heb het ook in 1 dag gedaan ('s morgens lessen, 's middags examen,) want je leert echt een hoop.
Bovendien rij je met je paard, dus dan staat veiligheid (bij mij) voorop! Degelijke auto ervoor, goede (geen halfgare) trailer erachter en veel (paard)rijplezier !!!!
Voor als je straks je E-rijbewijs hebt, dan moet je eerst kijken naar wat je auto (geremd!) mag trekken. Dan kijk je naar de trailer. Wat weegt deze en wat mag deze aan gewicht laden.
Het gewicht van trailer+paard mag niet hoger zijn dan het geremde laadvermogen van de auto en mag ook niet hoger zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig.
Je schrijft dat je een citroen C5 hebt, kijk ook even naar je geremde laadvermogen op je kentekenbewijs,.... ben bang dat dat maar rond de 1200 tot 1500 kg. ligt bij jou,....
Succes in ieder geval !!!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:13

Sorry,lees nog even terug, JIJ hebt een Nissan Patrol (super auto!).
Die citroen was van iemand anders.
Je auto is in ieder geval PRIMA als trekkend voertuig !!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:13

Valina schreef:
Love-party heeft HE-LE-MAAL gelijk.
Ik heb toevallig net mijn E-rijbewijs gehaald, dus ik ben up-to-date bijgeschoold.
<knip>

Nou, dat is dan een mooi HE-LE-MAAL waardeloze rijschool geweest want je verhaal is gezwam uit de ruimte.
Kijk op viewtopic.php?f=13&t=204550 voor het juiste verhaal. Dit verhaal klopt en is volledig correct. Iedereen die iets anders beweert, zwamt uit z'n nek.
Bijgaand nog even de link naar de Nederlandse wetgeving. Als je een zoekwoord opgeeft, krijg je alle regelgeving die daarbij hoort. Ik ben te lui om die regels te zoeken, dat mag je zelf doen, succes.
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:16

Ikke, je haalt me de woorden uit de mond...

Tegen zoveel onzin kan ik niet meer op hoor

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:27

Mensen halen zo vaak door elkaar wat de auto mag trekken en wat je met je rijbewijs mag....Helaas moet ik ook nog mijn E gaan halen.
Ik wil perse mijn tweepaards trailer houden want anders had ik mijn E dus NIET hoeven halen met een anderhalf paards.
Mijn auto weegt al twee ton en mijn trailer MTM ook dus zit ik aan de 4000 kg....helaas pindakaas.

Zijn die dagcursussen goed te doen dat iemand weet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:40

Citaat:
Valina schreef:
Alles wat meer dan 750 kg weegt, daar heb je E-rijbewijs voor nodig!

das inderdaad gezwam, met B mag je ook nog aardig wat trekken hoor, zeer als je een redelijk grote auto hebt... maar dat kun je ook in dat topic wat al eerder genoemd werd terugvinden...

Citaat:
Voor als je straks je E-rijbewijs hebt, dan moet je eerst kijken naar wat je auto (geremd!) mag trekken. Dan kijk je naar de trailer. Wat weegt deze en wat mag deze aan gewicht laden.
Het gewicht van trailer+paard mag niet hoger zijn dan het
geremde laadvermogen

van de auto en mag ook niet hoger zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig
dus als je paard en trailer meer wegen dan het gewicht van je auto dan mag je er met E(!!) niet mee rijden??? dacht dat dat aan het trekvermogen lag en niet aan het gewicht van de auto ??? zucht...
Citaat:
kijk ook even naar je geremde laadvermogen op je kentekenbewijs,
huh?

denk dat jij nog maar eens even terug moet naar je rijschool om wat beter de regels te vragen.... een geremd laadvermogen???
worden mijn koffers in de achterbak dan geremd?

misschien dat je eerst moet lezen wat je neerzet voordat je het neerzet, die regels zijn al verwarrend genoeg en dit maakt het niet echt duidelijker....

sorry kon het niet laten...