Wat belangrijk om te leren in de les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Wat belangrijk om te leren in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:40

Wat vinden jullie nu belangrijk om in de les te leren. Ik heb het dan vooral over beginners.

Ik vind zelf het rijden minder belangrijk. Ik richt me met me nichtje en haar vriendin en nog 2 meisjes meer op de omgang en ben ook begonnen met longeren en goede manier van hulpen geven aan te leren. Ik heb 3 hele leuke pony's die over duidelijk laten merken als je iets fout doe, hoe harder je schopt en trekt des te harden ze ertegen in gaan. Het valt me heel erg op dat bepaalde kideren teveel hulpen geven en bepaalde te weinig, als we dan weer terug gaan naar het longeren los in de bak en lange lijnen komen ze zelf ook achter hun fouten, bij de een zetten ze geen stap, bij de ander scheuren ze de bak door hoewel ik aan beide had gevraagt ze in draf te zetten. Verder vind ik het belangrijk dat ze creatief worden met problemen. Bijvoorbeel pony wilt niet lopen. Dan kun je schoppen wat je wilt maar helpt toch niet. Ze zouden kunnen proberen of het paard wel opzij wilt, of achterwaarts, of een slingerbochtje maken, of verzin het. Paard gaat iederekeer in draf naar het hekje rennen, kun je gaan trekken, nouja is je paard weer en stap en ze doet het volgende ronde net zo hard. Ik leer ze dus op die problemen een betere oplossing te vinden dan geweld.

missnynke

Re: Wat belangrijk om te leren in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:44

voor echte beginners; leren poetsen, opzadelen, vertellen over belang in- en uitstappen, leren lichtrijden, uitleg figuren rijden
daarna: juiste tempo bepalen, concequent rijden, leren sturen met handen en benen, houding, verder afhankelijk van het paard, stelling vragen, ed.

voor de rest, niet in een groep les geven maar voor elk aandacht nemen, elke persoon en elk paard is weer anders en moet andere dingen leren. iemand die de pony snel laat draven moet leren ontspannen en rustig lichtrijden, rustige, concequetnte hulpen geven. iemand die te voorzichtig is mag leren dat ze best wat strenger en concequenter mag zijn, en hoe je een pony beter vooruit rijdt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:54

Naja ik heb nu dan een groepje van 3 en het worden 2 groepjes van 2 niet echt een groepje, maar ik vind die dingen als figuren en lichtrijden (nouja die dan weer wel) minder belangrijk als de goede hulpen, die ik ze dus op de grond al leer. Dan zijn mijn pony's duidelijker in reactie, en aan de lange lijnen, rzijn ze te ruig staan ze oog aan oog met het paard zegmaar

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:59

Voor mij als redelijke beginner is met het rijden vooral mijn zit het allerbelangrijkste, maar ik vind de dingen die jij doet met je ponies wel heel erg goed. De dingen die jij leert en de manier waarop vind ik heel verrassend.
Overigens heb ik mijn eigen paard in het begin een tijd moeten longeren en dat had ik nog nooit gedaan. De instructrice die mij nu lesgeeft heeft me dat geleerd en ook dingen zoals een goede omgang, hoe corrigeer je je paard als die je bv. uitprobeert in de "normale omgang", dus bv. niet stilstaan met poetsen enz.. Het zijn van die eenvoudige dingen die heel voor de hand liggen, maar die je bij je eerste paard gewoon moet aanleren van anderen.
Goed topic trouwens en misschien doe ik nog wel leuke ideeen op, waar ik zelf niet zogauw aan denk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:06

daarom ben ik hem ook gestart, ik ben altijd een week aan het nadenken hoe ik me lesje het beste zou kunnen opzetten, 3 verschillende kinderen, 3 verschillende pony's, en het moet leuk en voor ieder leerzaam blijven en leuk voor de pony's

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:09

missnynke schreef:
voor echte beginners; leren poetsen, opzadelen, vertellen over belang in- en uitstappen, leren lichtrijden, uitleg figuren rijden
daarna: juiste tempo bepalen, concequent rijden, leren sturen met handen en benen, houding, verder afhankelijk van het paard, stelling vragen, ed.

voor de rest, niet in een groep les geven maar voor elk aandacht nemen,

idd, beginners moeten privéles krijgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:10

de figuren zijn ook geen doel op zich, de kindjes leren ervan hulpen te geven. Of een volte een paasei wordt zal me een rotzorg zijn op zich, maar het geeft vaak aan dat ze niet goed hebben gekeken of de pony maar wat hebben laten doen.
Overgangen rijden, figuren rijden dus, lichtrijden, houding en zit corrigeren, de omgang met de pony en andere ruiters (bakregels, geen gejank of gezeur tegen elkaar en geen geschop en getimmer op de pony), licht zijn in de hand (bij de beginners nog: geen gesleur aan die mond ) en qua omgang een uitleg van de borstels, opzadelen, hoe maak je beugels op maat, hoe lang moet je je teugels hebben. Nou, daar zijn ze al wel even mee bezig.

Longeren doe ik niet met beginners omdat je daarvoor ruitergevoel moet hebben over wanneer vragen, wanneer ontspannen en anders is het geen longeren maar rond-laten-lopen-aan-een-lange-lijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:23

ik noem een slingerige volte altijd smartie met pukkels weet niet meer van wie ik het heb maar vond het wel grappig

longeren, zoals je zegt je moet er gevoel voor hebben, en dat leren ze daar dus van, gedoseert hulpen geven en met hun lichaam. En ik kan je zeggen je merkt echt verschil als je ze eerst een 10 min laat longeren oid en ze dan op het paard zet. Ze weten dan hoe en waar het paard op reageerd, en het paard reageerd ook beter. Ze schoppen niet meer, nee geven commando (die ze dan dus durven te geven) sporen aan en eventueel met de zweep. Met longeren is het lichaam commando zweep. Ze weten ook hoe ze de hulpen moeten doseren vooral het commando en de zweep en heel balangrijk, ze belonen de paarden meer en beter, omdat ze eindelijk tegen het paard braaf durfen te zeggen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:55

daar heb je een goed punt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:14

haha heb er lang overna gedacht