wie heeft er een oud paard en wat doe je er nog mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

wie heeft er een oud paard en wat doe je er nog mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 20:12

Hoi
Wie heeft er een oud paard dus 20 of ouder en wat doe je nog met hem?

Arzil

Re: wie heeft er een oud paard en wat doe je er nog mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:18

Ik heb een pony van nu 28 jaar oud. 3 jaar geleden ben ik gestopt met rijden. Hij heeft toen een beroerte gehad en ik heb hem gelijk met pensioen gestuurd. Sindsdien heb ik er af en toe nog een buitenritje mee gereden, maar dat vind hij nooit zo leuk in zijn eentje. Af en toe ga ik er nog wel eens mee wandelen. Dat vind hij wel leuk. De rest van de tijd staat hij op de wei te eten of op stal te eten of te slapen. In de zomer staat hij 's nachts ook buiten.
Verder ziet hij er super uit en je zou hem geen 28 geven. Behalve in de winter, dan zit hij altijd in een dipje. Voor foto's kan je kijken in mijn profiel.

Charlot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:08

Ik heb een pony van 25, daar doe ik nog (bijna) alles mee.
Rijd ongeveer om de dag, soms iets vaker. Op vrijdag heb ik een uur les (dressuur en springen), verder rijd ik veel buiten, maar ook in de bak, en springen vindt ze nog heel leuk! Natuurlijk houd ik rekening met haar leeftijd, ik accepteer het als ze iets eerder moe is oid. maar meestal vergeet ik dat ze al op leeftijd is, vooral omdat ze buiten nog heel druk is.
Zaterdag doe ik zelfs nog mee met de oefencross in Wieringerwerf.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:13

Wij hebben een kleine A-pony van 28, een Fjord van 24 en een kruising van 23 en ze lopen allemaal nog 3 uur per dag lekker mee. De kleine A loopt alles eruit en is niet kapot te krijgen (wat we ook niet willen). Na 2 keer hoefbevangen te zijn geweest hebben we wel extra werk met bekappen e.d. maar hij is nog nooit kreupel geweest. De Fjord begint nu wel erg af te takelen en we denken dat dit haar laatste seizoen gaat worden. Ze heeft een beschadiging in haar jeugd jaren opgelopen door een klap wat nu op gaat spelen. Ze had toen al ingeslapen moeten worden, maar kans gekregen en genomen! De andere is als beginnerspony uitstekend braaf. Op dit moment heeft ze wel een lichte blessure dus krijgt ze even rust. Voor de rest mogen we niet klagen met deze 3 dames van 20+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:35

nou de mijne is nog net geen 20 maar 19. en ze heeft nu net een nieuw baantje gekregen
na jaren dressuur gereden te hebben, en de laatste jaren western. is ze dit jaar naast moeder ook weidesleeppaard .
ik wil haar gewoon niet meer rijden, ze kent veel te veel en moet dan elke keer toch weer echt aan het werk, vandaar dat we een nieuw baantje voor d'r hebben gevonden. en ze vind het nog leuk ook. ze verveelde zich best wel een beetje zo de hele dag op de wei, en vind dat gesjok door de wei met dat rammelding achter d'r aan wel geinig (en ze is even verlost van d'r zoon die niets liever doet dan z'n mammie pesten).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:43

Ik heb mijn oude paard intensief gereden tot ze 28 was. Die winter ging het niet zo goed en de zomer daarop steeds slechter. Uiteindelijk heb ik haar dat najaar in laten slapen, als 29-jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:26

aha, dan is mijn Evottie dus nog niet oud met 19!
Ze is drachtig en heeft een veulen van 3 maanden oud.
Ik of het buurmeisje rijdt haar 1 tot 4 keer per week. Buiten. In de winter rijdt ik nog een springles voor de lol iedere week en het buurmeisje een dressuurles.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:39

Ik heb een merrie van 26... en die doet het nog perfect
Alleen kan ik buiten bijna nergens met haar draven/galloperen uit voorzorg ze heeft nl ooit een peesklap gehad.

Verder is ze nog erg heet, buiten bijna gestoord te noemen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:43

Mijn zusje verzorgt dr 1 van 20 ofzo, en daar word nog bijna alles mee gedaan, behalve springen (keer goed kreupel geweest voor), en natuurlijk geen enorm zwaar werk. Met mijn verzorgpony van 19 hetzelfde, al heeft die iets meer condititie

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:17

Mijn pony staat aan huis is dus de hele dag alleen, verderop staat een 32-jarige Welsh merrie waar hij nu regelmatig mee kan spelen. Soms gaat ze gezellig mee om te wandelen maar verder wordt er niets meer mee gedaan, een enkele keer zit er een kindje op voor de foto of een rondje maar verder... is het genieten in het zonnetje voor haar.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 01:17

Onze 28-jarige pony word al ff niet meer gereden(vooral omdat ze je er meteen vanaf gooit)..Ze heeft wel veel conditie, staat 24/7 op de wei(swinters snachts op stal)en mag lekker genieten ..

_Ama_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:06

Ik had een verzorgpony, die was al 24 jaar en die had nog pit als een pony van 3 jaar !! Het ligt er dus maar aan hoe jou pony zich voelt en wat hij/zij allemaal nog kan. Als hij als wat ouder word en wat dingentjes mankeerd of niet zo snel is dan moet je niet hele actieve dingen doen. Kijk dus gewoon nog wat je pony aan kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:26

weidegenootje van mijn pony is 29 en gaat nog wel zo'n vier keer per dag een buitenritje maken..
het is een merrie van 1m65,

beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:01

Hoi,

Ik verzorg een paard die pas zijn 30ste verjaardag heeft gevierd. Hij wandelt over het erf, staat af en toe op de wei, longeert soms en we stappen samen nog lekker rondjes in het bos. Eigenlijk doet hij alles nog, als je maar rustig aan doet..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:35

Oh wat doen die paardjes nog veel!

Mijn paardje is dit jaar 20 geworden, en gedekt, en loopt nog iedere dag. Zowieso in de trainingsmolen, maar ook met therapieklanten. En zelf ga ik 1 keer in de week met mn vriendje een buitenrit maken (als t droog is dan). Lekker door t bos ... 20 is nog piep !!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:46

Barco is nu 22. deze zomer heeft hij 3,5 maand vakantie! Ik ben in de zomermaanden veel aan het werk en dus mag hij lekker uitwaaien. Maar als hij weer op huis aan komt in oktober mag hij weer flink aan de gang! Barco wordt nog bijna iedere dag intensief bereden. Het is niet meer als toen hij 16 was. Een uur rijden doe ik niet meer, maar een half uur wordt hij nog wel aan het werk gezet!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:15

ellepel schreef:
weidegenootje van mijn pony is 29 en gaat nog wel zo'n vier keer per dag een buitenritje maken..
het is een merrie van 1m65,

4 keer per dag? Is dat niet wat, ehm, overdreven? Of 4 keer per week?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:48

Mijn merrie is 23. Ze staat heel der dagen in de wei (artrose) en een keer of vijf per week maken we een buitenrit.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:31

Met mijn merrie van 26 ben ik net L geworden .
Één keer in de week les, zo nu en dan in de bak en anders naar buiten (gisteren nog een rit van twee uur), ook doen we wat aan VD.
Ze is gewoon nog superfit en heeft er nog erg veel zin in.
Springen/crossen doe ik niet met haar (ben er erg zuinig op) ook i.v.m. peesblessure van een paar jaar terug.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:54

Ik rij een pony van 26, daar doe ik ook nog alles mee. Ik rij hem sinds een jaar en toen ik er voor het eerst was, was hij echt al overduidelijk een oud paardje, maar er werdt helemaal niet veel meer mee gedaan, omdat hij al 25 was. Maar ik heb altijd gehoort zolang hij het nog kan gewoon door gaan, dus dat heb ik gedaan en hij is nu weer helemaal de oude!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:03

Mijn pony is 24 jaar en wordt nog een paar keer per week recreatief gereden. Ook staat ze sinds vorig jaar voor de kar en ga ik met haar fietsen. Voor de rest lekker samen met haar vriendje in de wei en als het kouder wordt op stal...

_Miran_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:17

Mijn merrie is 23 jaar en mag lekker van haar oude dag genieten.
Ik rij haar niet meer, omdat ik 4 jaar geleden moest stoppen
met rijden omdat ik zwanger was. Helaas waren hier nogal complicaties bij zodat ik 2 jaar niet heb kunnen rijden.
Ik heb toen besloten om haar met pensioen te doen, omdat ze nu al zo
lang stil stond.Ik moet zeggen dat bevalt haar goed!
Als ik haar de naar de weide breng zou je haar echt geen 23 jaar geven ,maar eerder 3 , zo maf doet ze dan
s'avonds gaat ze weer lekker op stal en wordt ze geborsteld en
geknuffeld, ik hoop dat ik haar nog jaren zo mag verwennen