hoe veulen vervoeren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wissy

hoe veulen vervoeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:43

ik heb een veulen gekocht
en ga haar eind van de maand ophalen
moet ze vast staan in de trailer of gewoon los
en moet ik er wat strobalen in doen tegen het vallen ?
wie weer raad ?

Poehee

Re: hoe veulen vervoeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:04

Zo wie zo een makke shet/ kleine pony meenemen die kan dan mooi voorin staan of als het een kleine pony is er naast zetten, past vaak makkelijk, is het veulen gelijk lekker rustig en is het vervoer geen nare ervaring. Verder gewoon kort vast zetten en rustig rijden zodat het veulen de tijd heeft om de trailer te voelen, waar hij heen beweegt enz. Geen losse dingen in een trailer plaatsen(strobalen), kunnen bij verschuiven paniek veroorzaken en dat is echt het laatste wat je wil. Dan gaat dat veulentje nooit meer in de trailer. Maar het aller aller balangrijkste is dat je het veulen beloont als het er in staat en voor dat je het er uit haalt ook weer ff wat lekkers geven, en rustig rijden zodat het de tijd heeft om te voelen wat de trailer doet en dus de tijd heeft om het evenwicht te herstellen, dan valt het ook niet om. Succes met je veulentje en een fijne reis.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:12

Ik heb mijn veulen alleen in de trailer gezet. Zet hem gewoon kort vast, je wil niet dat hij zich overal naartoe gaat verplaatsen. Rijd rustig. Mijn ervaring is dat de veulens zelf ook wel rustig in de trailer blijven staan als je rijdende bent, ze durven zich dan zelf bijna niet meer te verplaatsen. Stop er inderdaad geen losse voorwerpen in, zoals strobalen.

Neem echt de tijd om het veulen op de trailer te krijgen. Geen druk, probeer het met vertrouwen te doen. Durft het voor een paar brokjes niet mee te komen, dan kun je hem als hij nog niet te groot is er met hulp van een paar handige mensen een kontje geven om hem erin te duwen (niet met geweld natuurlijk).

Als je thuis bent gearriveerd en het veulen is nog klein genoeg om te draaien, probeer dat dan om hem weer van de klep af te kunnen geleiden.

Veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:31

Een veulen NOOIT in de trailer vastzetten!!!!
Los in de trailer, en vooral bovenkant van de trailer dicht doen. Als je de bovenkant niet dicht doet, kunnen ze over de laadklep heen naar buiten komen (en je zou de eerste niet zijn waarbij dat gebeurt.
Als het veulen nog niet gespeend is, zou je kunnen overwegen om merrie met veulen te vervoeren, veulen achter te laten en merrie weer mee te nemen.
Is het veulen wel gespeend: alleen in de trailer, ga niet met shetjes of andere niet bekende soortgenootjes werken. Voor hetzelfde geld mogen die elkaar niet en heb je bonje in de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:36

Ook ik vervoer ze los in een compleet afgesloten trailer.
Dik pak stro op de vloer voor het geval dat ze een keer vallen maar dat gebeurd eigenlijk nooit.
De meeste gaan overdwars, tegen de achterklep aan staan.
Heb er ook al eens een gehad die heerlijk lag te slapen in het stro (moest van Belgie naar de Veluwe)