Hoe kom ik van mijn angst af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe kom ik van mijn angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:53

Ik heb een ontzettend braaf paard. Zal nooit gemeen bokken. En stijgeren kent hij al helemaal niet. Echt ervandoor gaan doet hij ook niet.

Het enige wat hij doet als er iets veranderd is in de bak of als hij schrikt is is op zij schieten.
Als ik merk dat hij er heel erg naar kijkt. Verstijf ik helemaal waardoor hij weer een reden ziet om ineens opzij te schieten. Waardoor ik een heel benauwd gevoel krijg en dus ook niet meer langs dat enge object durf te rijden.
Ik baal hier zo ontzettend van. Dat ik gewoon ga zitten huilen. Dat ik mijn paardje niet vertrouw. Het enige wat hij doet is opzij schieten.

Help hoe kom ik hier vanaf? Ik wil helemaal niet bang zijn voor mijn eigen paardje.

venga

Re: Hoe kom ik van mijn angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:03

Ik herken het een beetje. Ik maak me bijvoorbeeld erg druk als er een andere ruiter over de weg gereden komt, naast onze bak. Ik probeer me zoveel mogelijk op iets anders te concentreren dan mijn paard of het andere paard, bijvoorbeeld een vogeltje in de boom (als ik de ruiter niet ken, anders maak ik een kort praatje en sta ik even stil).
Het helpt me wel.
Wat ook nog kan, is een liedje gaan zingen of fluiten. Wel uitkijken voor het publiek, he? Of probeer de aandacht van je paardje bij jou te houden op het punt waar je verwacht dat-ie gaat schrikken. Rij net daar een overgang.
Heel veel succes ermee!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:06

Mijn paard verschiet ook van alles en ik verschiet elke keer omdat zij verschiet.
Een tijdje zag ik het helemaal niet zitten om nog te rijden, wegens haar flauwe gedoe.
Dan ben ik begonnen met altijd tegen haar te praten, zoiets stoms als 'nu gaan we naar rechst, nu een volte en blablabla.
En ook, als je voorstander bent, vind ik het veiliger om op plekker waar ze heel snel verschiet haar diep te rijden zodat ze geen aandacht kan op brengen rondom haar. Want het is echt vreselijk om met zo'n paard te rijden.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:07

Oh das moeilijk, ik probeer me altijd op iets anders te concentreren, dat kan zijn op mijn houding of overgangen rijden om je paard extra aan je been te zetten. Als je ergens echt niet meer langs durft gewoon een volte inrijden en die iedere keer iets vergroten richting de "enge" plek. Dat wil ook nog wel is helpen. En praten tegen je paard, daar worden ze vaak rustiger van en dan hoeft het nog geen eens 'braaaaaf' ofzo te zijn, je kan zelf een heel verhaal vertellen of iets verzinnen
werkt echt, als ik aan de hand loop met utah en ze vind iets eng krijgt ze ook hele verhalen te horen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:08

Dit herken ik best. Heb ik gehad bij manegepaarden die ook wel eens wat schrikkerig konden zijn. Mijn eigen paard was dit ook wel, maar dat vond ik toch anders omdat ik die door en door kon. Ik wist wanneer ze wat wanneer ging doen.

Ik denk alleen dat het bij jou een beetje een wisselwerking aan het worden is. Zodra jij gespannen wordt, wordt je paard dat ook, en hup, schrikreactie van je paard. Ik denk dat je een heel braaf paard hebt wat ook niet expres schrikt o.i.d., maar door jou gespannen gedrag dat wel wordt!
Ik denk dat je het heel rustig op moet bouwen. Bijvoorbeeld eerst stappen met iemand ernaast. Dan eens een drafje met nog steeds iemand erbij. En dan zo verder opbouwen tot je meer zelfvertrouwen (want DAAR draait het allemaal om!!!) krijgt.
Want je kunt het best!! Iedere keer als je zelfvertrouwen weg gaat zeg je tegen jezelf 'STOP! Ik kan het!!'. Positief blijven! Dat is best heel moeilijk en ik denk ook dat je in het begin niet te lang moet rijden (misschien dat je paard nog door iemand anders gereden kan worden eventueel?).
Eerst op een ander braver paard heeft imo geen zin. Je moet het op dit paard leren en doen. Denk dat dat wel het beste is!
En onthoud goed: paardrijden moet wel LEUK BLIJVEN!
En misschien kan je ook eerst wat grondwerk met je paard gaan doen? Vaak heb je grond meer zelfvertrouwen dan erop (is mijn ervaring). Probeer dan eerst zo wat meer vertrouwt te raken met je paard. Voor je het weet houd je het niet meer uit en zit je zo op je paard

Heel veel succes!!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:12

ik ken het helemaal!! ik ken het met mijn eigen haffie.... gelukkig gaat het steeds beter!! vraag iemand die je helemaal vertrouwt om je te helpen. of inderdaad wat grondwerk. wat ik inderdaad doe is ook heel veel praten tegen mijn paardje of voor mij zelf een liedje zingen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:17

Amethyst schreef:
Dit herken ik best. Heb ik gehad bij manegepaarden die ook wel eens wat schrikkerig konden zijn. Mijn eigen paard was dit ook wel, maar dat vond ik toch anders omdat ik die door en door kon. Ik wist wanneer ze wat wanneer ging doen.

Ik denk alleen dat het bij jou een beetje een wisselwerking aan het worden is. Zodra jij gespannen wordt, wordt je paard dat ook, en hup, schrikreactie van je paard. Ik denk dat je een heel braaf paard hebt wat ook niet expres schrikt o.i.d., maar door jou gespannen gedrag dat wel wordt!
Ik denk dat je het heel rustig op moet bouwen. Bijvoorbeeld eerst stappen met iemand ernaast. Dan eens een drafje met nog steeds iemand erbij. En dan zo verder opbouwen tot je meer zelfvertrouwen (want DAAR draait het allemaal om!!!) krijgt.
Want je kunt het best!! Iedere keer als je zelfvertrouwen weg gaat zeg je tegen jezelf 'STOP! Ik kan het!!'. Positief blijven! Dat is best heel moeilijk en ik denk ook dat je in het begin niet te lang moet rijden (misschien dat je paard nog door iemand anders gereden kan worden eventueel?).
Eerst op een ander braver paard heeft imo geen zin. Je moet het op dit paard leren en doen. Denk dat dat wel het beste is!
En onthoud goed: paardrijden moet wel LEUK BLIJVEN!
Citaat:
En misschien kan je ook eerst wat grondwerk met je paard gaan doen? Vaak heb je grond meer zelfvertrouwen dan erop (is mijn ervaring). Probeer dan eerst zo wat meer vertrouwt te raken met je paard. Voor je het weet houd je het niet meer uit en zit je zo op je paard

Heel veel succes!!

Ja dat klopt echt. Het is echt een wisselwerking. Zit iemand anders erop en schenkt die er geen aandacht aan is er niks aan de hand.

Op de grond kan ik alles met hem doe. Ik rij ook gewoon elke dag. Ik stap, draaf en gallopeer ook gewoon.
Maar het komt echt door mij. Vandaag bijvoorbeeld. Heb ik eerst aan de ene kant van de bak gereden (150 meter) en toen de andere kant opgereden. En daar lag dus een gele brandslang. Waardoor ik al zoiets van ojee als ie daar maar niet van schrikt. Waren daar al twee paarden die steeds wegschoten van die slang. Waardoor hij weer zijn hoofd schuin houdt en er met een boogje om heen loopt. Waardoor ik verstijf en denk onee. En dan gaat ie.

Als er iemand langs de bak staat en ziet dat ik gespannen ga zitten (ik doe het onbewust) (nouja ik weet het wel maar merk het niet op dat moment) En dat dan ook zegt. Dan gaat het wel beter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:33

misschien goed om te bedenken dat je wel weet wat hij gaat doen, en dat je de sprong opzij wel uitzit.
dus als je er op die manier mee omgaat dan kan het jou ahw niet meer schelen en geef je het paard ook vertrouwen mee zodat het ook steeds minder zal gebeuren dat'ie opzij gaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 20:13

Ik ben er tot nu toe nog steeds op blijven zitten. Maar voor je het weet staat hij al weer stil. Ik snap ook niet waar ik bang van word.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:38

Ik herken het ook wel hoor. Rashida schiet ook van van alles opzij.. Alleen ik rijd gewoon door.. Wat ik in het begin heel erg deed met dit soort paardjes, die van alles opzij schoten, mezelf moed in praten en er gewoon langs rijden en als het dan goed ging, was ik altijd helemaal trots op mezelf. Soms moest ik ook mn paard meer stelling naar binnen geven, zodat hij/zij niet naar de open deur kon kijken als je er langs reed of iig minder erg keek..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:40

hihi ik ga een liedje zingen als ik gespannen word - en dat probeer ik zo mooi mogelijk te doen *gniffel, mag ook wel* en dan concentreer ik me meer op het liedje dan op het paard.
Bij het losrijden voor concours helpt het ook maar dan doe ik dat maar heel zachtjes

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:53

dat deed ik vroeger ook urielle, zingen als ik gespannen was, hielp bij mij ook altijd! misschien een tip?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:04

Ja ik ga alles proberen. Denk voor mijn paard en mij een stuk beter.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:15

felicity schreef:
Ja ik ga alles proberen. Denk voor mijn paard en mij een stuk beter.

Ik denk vooral voor jezelf Heel veel succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:30

Ja dat ook. Maar hij gaat ook heel gespannen lopen. Als ik nu met iemand aan het praten ben. Dan is er dus niks aan de hand. Dan zit ik niet op te letten of er iets engs komen gaat,

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:02

op vakantie gaan met je paard

voorheen was ik ook gespannen,alleen emt buitenrijden hoor,
sinds ik 2 weken emt hem op vakantie ben geweest heb ik 300 % vertrouwen in hem!
hij schrikt nog wel eens weg,maar ik zit gewoon ontspannener..
Ook in de bak is dit tengoede gekomen..

Wat ik vooral deed met oefenen..
zingen,
doen alsof jij geen enge dingen zag
schrok hij,geen aandacht aan geven..
lekker ontspannen zitten,
en eht klinkt raar maar waar.
de teugels gewoon losgooien,
zo krijgt je paard het gevoel dat jij hem vertrouwd en zal hij jou ook vertrouwen!

Ik hoop dat jij er ook af komt,
want ik spreek uit ervaring,bang zijn voor je paard is echt geen pretje !

Succes!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:21

Toen ik weer opnieuw begon met rijden (op mijn eigen paard) heb ik uit voorzorg een bokriempje gekocht en aan het zadel vastgemaakt. Als er iets gebeurt waardoor Elan wegspringt, dan probeer ik wel ontspannen te blijven zitten, maar ik heb het riempje "achter de hand" als een soort extra zekerheid. In het begin heb ik het ook een paar keer echt nodig gehad en dan is het fijn als je er door zo'n simpel hulpmiddeltje niet afvalt. Overigens ben ik pas na een val, waarbij ik heel ontspannen viel, meer zelfvertrouwen gaan krijgen, zo van: "Ik hoef eigenlijk nergens bang voor te zijn, zelfs vallen kan ik"
Veel succes, de andere tips zoals zingen zijn denk ik ook heel goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:21

oo dat is misschien ook een idee. Een boktriempje eraan. Voor die ene keer dat hij gek doet misschien toch wel handig. Ik heb namelijk het idee dat ik bang ben geen controle meer te hebben over mijn paard of dat ik eraf val. En mezelf zeer doe. Rij ook altijd met cap. Misschien bodtprotector ook wel handig. Misschien dat ik me dan ook zekerder ga voelen.