vraagje over winterdekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

vraagje over winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:42

Hallo! Ik wil deze winter mijn tinker een deken opleggen, want vorige winter was echt een ramp met die dikke winervacht. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met die 150 grams of 300 grams dekens. En wanneer moet ik beginnen met opleggen? Ze loopt de hele dag buiten, moet ik dan ook een regendeken erover heen leggen?
Please help want ik kom er niet uit! O ja, waarom leggen mensen zomerdekens op? Ik zie buiten paarden staan met een deken, maar is dat niet veel te warm?

Linda14

Re: vraagje over winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:30

Hmm dat zijn heel veel vragen

Wanneer je de wintervacht van je paardje tegen wilt houden, zul je aan het einde van de zomer moeten beginnen met dekens. De vacht van een paard wordt aangemaakt zodra de dagen korter worden, bij sommige paarden kun je dat nu dus al merken!

Ik begin meestal met een zomerdeken, en daarna een regendekentje, in die periode staan ze nog wel de hele dag op de wei, en dan is een bui niet erg.

Wanneer het kouder wordt kan je het op gaan bouwen. Maar dat is bij ieder paard weer verschillend, de een is een koukleum en de ander juist helemaal niet! Het is wel handig dat wanneer ze op het land staan, een waterdichte deken te hebben, zodat ze niet nat kunnen regenen, en dus kunnen verkleumen!

Mijn paarden hebben nu ook wel eens een zomerdekentje op wanneer ik net heb gereden en het weer niet heel erg lekker is. Dan staan ze meteen zo op de wind!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:35

gewoon in het najaar een ongevoerde regendeken opdoen, in de winter doe je een winterdeken op.

geen dekens over elkaar leggen, daar zijn ze niet voor uitgevonden, en totaal onnodig.
gewoon eerst regendek, en daarna een gevoerde 300 gram winterdeken dat is echt zat genoeg om ze vrij kort in het haar te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:09

Ik denk niet dat dekens bij een tinker helpen. Mijn pony was ook een iets koudbloedig type met veel behang aan de benen en ook bij haar hielp een deken totaal niet. De vacht bleef groeien...

Wat je kan proberen is in september al beginnen met dekens, eerst een 150 grams en als t echt kouder wordt 300 gram. Ook moet je dan 's avonds het licht in de stal aanlaten en 's morgens vroeg weer aan doen. Wintervacht heeft namelijk voor het grootste deel te maken met de lengte van de dagen.

Ik mag van mijn vader geen licht aan laten, dus ik scheer mijn paard gewoon 2 x per winter...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 20:47

oke, dat is duidelijk! Maar zijn die winterdekens ook waterdicht?
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:22

Je hebt ze ook in waterdichte uitvoering ja..
Maar je hebt ook staldekens,effe navragen dus als je er 1koopt of tie waterdicht is dus!..
Ik zie het meestal al aan de stof maar als je geen verstand van hebt zou ik het effe vragen..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:40

als hij de hele winter door buiten blijft,moet je idd wel zorgen voor een goede waterdichte!!