Wie heeft er nog meer een lastige eter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Wie heeft er nog meer een lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:02

Wij hebben verschillende eigen paarden en pension paarden. Op een na eten ze allemaal met smaak, behalve een 4 jarige zelf gefokte ruin die miemelt en treuzelt aan een stuk door. Het is zelfs zo erg dat als er medicijnen doorheen moeten hij in hongerstaking gaat. Ik heb ooit eens de fout gemaakt om zeewier door het voer te doen, fout , fout , fout.
Pure brokken en muesli wordt er gegeten geen toevoegingen, geen mineralen en vooral geen zemelen voor meneer.
Medicatie gaat tegenwoordig oraal naar binnen.
Kuilgras laat hij staan voor hardvoer.
Hij heeft GEEN gebitsproblemen of iets dergelijks. Tandarts komt tweemaal per jaar voor hem.
Hij zit goed in het vlees en is absoluut niet mager, misschein nog wel een ietsiepietsie te vet, hij is allleen maar een lastige hardvoer eter.
Nu weet ik hoe mijn moeder zich gevoeld moet hebben toen ik ook niet wilde eten heeeeel lang geleden.
Wie heeft nog meer een lasige eter en wat doen jullie er aan?

Esmeralda

Re: Wie heeft er nog meer een lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:11

haha me dochter is een zemel, maar dat wil je vast niet horen.
Maar die lastige eter van jou, heeft misschien wel een uitgesproken smaak! En je zegt zelf dat hij niet te dun is, eerder te vet. Nou prima dan toch, dan krijgt hij in elk geval genoeg binnen. En het ene paard is nu eenmaal niet het andere. Het ene paard eet zijn eten snel op en de andere doet er wat langer over. Persoonlijk zou ik me er niet te druk om maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:12

Als jij zeker weet dat z'n gebit goed is (het feit dat een tandarts kijkt is niet per defenitie een garantie dat het goed is!) en hij geen andere ongemakken heeft in zijn mond, overweeg dan eens ander voer.
Dat alle andere paarden het probleemloos eten, wil niet zeggen dat ALLE paarden het probleemloos eten.
Daarnaast, als hij goed in het vlees zit, waar maak je je druk om. Zolang het paard het werk aankan op de hoeveelheid voer die je erin stopt, niet zeuren.
Mijn paard at op het laatst ook heel langzaam. 's Morgens was de voerbak echter schoon leeg. Niks aan de hand dus. Ik kon ook rustig een volle zak voer open in haar stal zetten, ze zou zich absoluut niet overeten, maar nemen wat ze nodig had.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:24

Esmeralda: Ik maak meer ook absoluut niet druk om.
Het is alleen frappant dat een (halve) Groninger zo kieskeurig is.

En nogmaals hij heeft absoluut geen mondproblemen.
Het viel me alleen op dat hij zo kieskeurig is en radar heeft voor tevoegingen. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:44

zelf heb ik ook een pony gehad die erg kieskeurig was met haar eten
het enige wat ze altijd wel at was haar slobber dus als er iets extra's bij het voer moest ging dit ook alleen samen met slobber. en na ongeveer elk half jaar moest ik overgaan op een ander merk biks omdat ze het oude merk anders gewoon weg weigerde zo ook het hooi moest ik vaak afwisselen met droog en nat hooi.

gelukkig lees ik uit jou schrijven wel dat je paard er in goede voedingstoestand uitziet(misschien zelfs iets te goed) zolang dit zo blijft hoef je je denk ik weinig zorgen te maken

groetjes bren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:58

Een topic over lastige eters... Heel herkenbaar.

Ik zou ook zo graag willen dat mijn knol alles zonder treuzelen en neusophalen opat... Sowieso handig in de vetgates tijdens endurancewedstrijden, dan is het toch de bedoeling dat hij in een half uurtje tijd wat eet om de volgende 30 km op te kunnen functioneren.

Meneer doet gelukkig een moord voor gras en hooi/kuil (in die volgorde). Ik ben dus altijd erg blij als de vetgate op een grasveld is, dan heb ik de hele pauze lang geen kind aan hem. Hooi hebben we ook altijd mee: ruwvoer is sowieso goed, zeker tijdens een wedstrijd. Maar met muesli, bietenpulp, slobber en dat soort spul maak ik hem niet blij. Het gaat uiteindelijk wel op, maar dat duurt even. Dat is thuis niet zo erg, maar een half uurtje pauze op een wedstrijd is voor zijn eetgewoontes wat kort.

Ik heb allerlei soorten slobber al geprobeerd, die zijn twee keer lekker en dan niet meer. Hij eet liever hooi en is ook niet echt op krachtvoer gericht: hinnikt een beetje met de rest mee als de voerkar rondgaat, maar wordt pas echt fel bij de kruiwagen met hooi. Er wordt dan steeds één hapje brok of muesli genomen tussen de grote happen hooi door.

Wanneer er een poedertje of zout door zijn voer gaat, dan haalt hij eerst zijn neus op, vervolgens eet hij er nauwkeurig omheen en dan vind ik dus later een bergje in zijn voerbak. Het enige poedertje dat hij met smaak eet, is MaxH. Anderssoortige poedertjes of zout (in de aanloop naar een wedstrijd) gaan door de appelmoes en dan met een spuit naar binnen. Gelukkig is dat geen dagelijkse kost.

Hij is ook niet zo gek op tussendoortjes: wortels lust hij alleen op bepaalde momenten, paardensnoepjes moeten de juiste smaak hebben (vanille of kruiden) en appels moeten van het juiste merk zijn (Elstar, heel soms een Jonagold of Braeburn) - een appel hoort iig niet geel of groen te zijn.

Suikerklontjes vindt hij vreemd of zelfs vies, hij spuugt ze uit. Het enige aparte wat ik hem ooit heb zien eten, was een stukje Bastognekoek dat hij heel sneaky tussen mijn vingers weg snoepte toen ik met iemand stond te praten.

Mijn vroegere pony vrat werkelijk alles. Die moest je bijvoorbeeld heel goed in de gaten houden als je op een wedstrijd een bakje friet stond weg te werken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:40

Ik zou me er niet te druk over maken zeker als hij eerder te dik is dan te dun.
Sommige paarden eten nou eenmaal makkelijker dan anderen.
Mijn vorige paard at geen hooi wat op de grond lag maar wel uit een hooinet. Je kunt ze een beetje helpen door rekening met ze te houden maar zolang hij niet te dun is zou ik me niet ongerust maken.