Wat belastender: Lichtrijden of doorzitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Wat belastender: Lichtrijden of doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:17

Hai

Ik had vandaag een discussie wat nou eigenlijk belastender was voor een (jong) paard. Lichtrijden of doorzitten.

Mijn mening:

Bij het lichtrijden moet een (jong) paard continue na hetneerkomen in het zadel stabiliseren (ook al is dat minimaal). Hij krijgt toch elke keer een soort 'klap' van het gewicht wat terugkomt in het zadel op z'n rug, hoe stil je ook gaat zitten.

Bij het doorzitten ga je (als het goed is) met de beweging mee en moet hij alleen de beweging stabiliseren. Er komt geen klap in het zadel (als je netjes meezit en niet gaat zitten stuiteren) en hoeft zich dus minder te stabiliseren.

Maar eigenlijk ben ik het met beide argumenten eigenlijk ook niet eens. Kortom...ik weet eigenlijk niet wat er belastender is. Lichtrijden of doorzitten. Wie kan me helpen en wat is jullie mening hierover?

Liselot

Re: Wat belastender: Lichtrijden of doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:19

ik vind doorzitten belastender, waarom kan ik niet precies uitleggen.. maar bij een getraind paard ga je toch ook pas doorzitten als hij lekker los is en over de rug loopt?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:21

Mijn gevoel neigt naar doorzitten. Maar ik kan ook niet precies uitleggen waarom. Ben wel benieuwd naar een uitleg hiervoor.

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:24

mijn mening is denk ik ook het doorzitten het zwaarst vooral voor een jong paard.ik heb zelf een jong paard gehad en het advies wat ik kreeg is voorzichtig lichtrijden zelfs verlichte zit is ook goed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:27

bij het zadelmak maken ga ik ook altijd wat "verlichter" zitten. wel lichtrijden dus, maar dan bovenlichaam wat naar voren brengen om de rug te ontlasten

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:31

Ik kan me nog herinneren dat ik een jong paardje moest rijden en niet mocht doorzitten. Kennelijk is doorzitten dan toch belastender, maar als je goed meegaat in de beweging, is dat dan belastend?

Op een goed getraind paard ga je inderdaad ook pas doorzitten als hij 'warm' is en over de rug loopt. Misschien heef het iets te maken met pezen en spieren die sterker worden naarmate ze warmer zijn?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:36

Daar heb ik ook al vaak over nagedacht. Naar mijn mening is GOED doorzitten minder belastend dan lichtrijden.
Met lichtrijden haal je namelijk echt geen gewicht van de rug (je 'staat' immers nog steeds in je beugels, die aan je zadel vastzitten), het gewicht komt zelfs op een kleiner oppervlak. Nu verdeelt een boom van een zadel de druk wel, maar toch denk ik niet zoveel als wanneer je met je hele kont in het zadel zit.

Ik zit zelf veel vaker door dan dat ik lichtrijd, ook omdat mijn paard eerder ontspant wanneer ik doorzit. Dat doet hij overigens bij iedere ruiter, niet alleen bij mij.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:37

Ik denk dat ook het gevoel van de ruiter/amazone meespeelt...
Als een ruiter/amazone niet goed kan doorzitten dan zal hij/zij het paard alleen maar hinderen en kan hij/zij beter lichtrijden.
Op dat moment lijkt me lichtrijden minder zwaar dan doorzitten.

De manier van rijden volgens Klaus Penquitt zegt volgens mij dat doorzitten veel minder belastend is voor het paard, mits de ruiter een goede zit heeft. Hij adviseert juist om altijd door te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:40

Lichtrijden is lichter
daarom zie je dat ook terug aan de opbouw van de proeven.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:53

Doorzitten is zwaarder.
Had dat ook niet iets te maken met je zwaartepunt (van zowel paard als ruiter)?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:13

maar bij lichtrijden verleg je je zwaartepunt elke keer bij het staan-zit-staan...je paard moet dus steeds het wisselende zwaartepunt omzetten in het stabiliseren van het evenwicht.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:00

vientijntje schreef:
Ik denk dat ook het gevoel van de ruiter/amazone meespeelt...
Als een ruiter/amazone niet goed kan doorzitten dan zal hij/zij het paard alleen maar hinderen en kan hij/zij beter lichtrijden.
Op dat moment lijkt me lichtrijden minder zwaar dan doorzitten.

De manier van rijden volgens Klaus Penquitt zegt volgens mij dat doorzitten veel minder belastend is voor het paard, mits de ruiter een goede zit heeft. Hij adviseert juist om altijd door te zitten.

hier heb je het juiste punt..

ik denk wel dat lichtrijden lichter is omdat je mee gaat in de beweging, en vaak loopt een erg jong paard nog niet zo lekker los dat je bij het doorzitten lekker mee kan gaan in de beweging..