Kunnen appels kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naatje80

Kunnen appels kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 20:38

Ik geef mijn jaarling vaak een paar appels, niet elke dag, maar ik denk zo'n drie keer in de week en gemiddeld een appel of twee/drie.
Nu hoorde ik vandaag van iemand dat dit niet goed voor het paard is.
Jullie voelen mijn vraag natuurlijk al:
Is het zo dat appels niet goed zijn?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Urielle

Re: Kunnen appels kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:02

Waarom zouden appels niet goed zijn? Ik geef die dingen al jaren. Kan me bijna niet voorstellen dat nu ineens zou blijken dat ik de paarden vergiftig

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:05

appels kwaad?!?!?!!? tuuuuuuuuuurlijk niet! die dingen zijn harstikke gezond! er zijn trouwens wel bepaalde groenten/fruit die je je paard niet mag geven. een paar voorbeelden: tropisch fruit(banaan, mango, sinaasappel, mandarijn.) Je mag ook beslist geen aardappelschillen geven, ook geen uien.

voor de rest weet k er niet zo veel van, er zijn vast wel van dat soort sites ofzow waar meer info op staat.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:07

Die van mij heeft ook wel eens mandarijnen gekregen en banaan, maar die heeft er niks van gekregen? Wat zou er kunnen gebeuren dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:08

mijn paard was gek op sinaasappels... oeps....

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:37

als je er niet teveel geeft kan het geen kwaad, maar mijn buurman had een appelboom en gooide wel eens een zooi appels in de wei van onze pony's
die werden toen dronken (wisten wij toen ook nog niet,) maar toen wij gingen springen knalden ze gewoon dwars door de hindernissen heen, en liepen gewoon maar wat

dus kijk wel uit, dat je ze niet teveel appels geeft, anders word je paardje dronken

ik weet het klinkt raar, maar toch is het zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:47

Shoeve, dat is enkel het geval als de appels al een tijd op de grond in de warmte liggen. Dan gaan ze namelijk gisten En dan vormt er idd dus alcohol

Appels zijn niet gevaarlijk nee, de pitten bevatten wel blauwzuur wat giftig is, maar dat is maar in zulke minieme mate

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:23

even een blonT vraagje Waarom mag je eigenlijk geen tropisch fruit geven ?? en geen aardappel schillen, voelt zich ineens heel dom
niet dat mijn shetjes een banaan zullen lusten ofzo

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:27

Banaan enzo mag je toch gewoon geven? Er zijn niet voor niks bananensnoepjes bij de ruitersportzaak Alleen op een wedstrijd zit er een doping-stofje in geloof ik.

Appels kunnen iig geen kwaad.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:29

Paarden kunnen niet zo goed tegen pectine en dat zit in appels, maar goed ze kunnen wel wat hebben. Die van mij eet er 3 op een dag, nog nooit ziek ervan geweest. Maar overal waar TE voorstaat is niet goed, dus je kunt gewoon een appel geven hoor!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:32

Hmm... Anky geeft der paarden toch ook gewoon banaan wat iederen weet!?! Is banaan dan doping?
En die van mij eet ook graag banaan, niet dat die veel krijgt, maar alsik toevallig met een banaan in de stal komt, eet die graag een hapje mee
Laatst bijgewerkt door abcde123 op 02-08-05 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:32

Treezerlover (oid) op aardappelschillen kan een giftige bewaarstof zitten, plus de oogjes of scheuten bevatten solanine wat giftig is. Je moet bedenken dat de aardappelplant zelf wel giftig is, is ook familie van de nachtschades

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 01:32

In bananen zit blauwzuurgas (o.i.d. ) wat je heel relax en gelukkig maakt. Toen ik moest afrijden heb ik er 2 een uur v.t.v. gegeten. Geslaagd met vlag en wimpel

Maar ik denk dat appels geen kwaad kunnen. Mijn paarden krijgen ook al jaren lang appels (soms wel 5 per dag) en rennen nog steeds vrolijk rond

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 05:52

Ik hoorde dus dat ze maagzweer/zuur, weet niet meer precies wat ze zei, van kunnen krijgen! Ik had er ook nooit van gehoord dat appels kwaad konden doen en idd alles waar TE voor staat is slecht!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:26

Inderdaad alles waar TE voor staat is slecht, maar met appels kan het voorkomen dat als je paard/pony gevoelig is voor hoefbevangenheid, dat je dan erg rustig aan moet doen met de appels!

Maar mandarijnen en sinaasappels slecht?? Nee hoor, die mogen gewoon, maar weer geldt niet te veel. Maar gewoon een of twee per keer is helemaal niet erg.

Wij hebben ons paard in het begin ook heel lang brood gevoerd, en nee dat was geen oud bruin brood, maar dat waren de overblijfselen van een croissanterie....wisten wij veel! King vond die croissantjes en stokbroodjes altijd heerlijk! Maar daar zijn we toen toch maar mee gestopt.....

Als mandarijnen slecht zouden zijn zou onze halve stal ziek moeten zijn!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:52

appels bevatten anti-oxidanten.

Appel bevat een breed scala vitaminen en mineralen en ondersteunt de weerstand en de bloedsomloop. Paarden zijn er dol op!

anti-oxidanten helpen het lichaam ook om slechte stoffen op te ruimen, heel gezond dus!!

heel goed voor huid en haar

per dag kun je best 2-3 appels voeren, zonder dat een paard daar last van krijgt.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 07:14

Nog even een vraagje: hoe voer je mandarijnen dan, met schil of zonder schil? Ga eens kijken of hij dat ook lekker vindt.
Degene die dat tegen mij zij wil dus niet dat haar jaarling appels krijgt, dus dan geef ik hem maar niet meer! Wel zielig, maar ja.... Mijne wel en die van haar niet!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:26

Maken bananen relaxed? Hoeveel moet je er dan wel niet van eten (of geven) dan

ulisse is gek op bananen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:37

Ben ook benieuwd naar welke hoeveelheid bananen je moet geven om je paard relaxed te maken, kan ik weer is een rustig buitenritje maken (ook wat voor smurf?)

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:38

Meer als drie niet geven, ze kunnen er koliek van krijgen dacht ik.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:42

ik heb een boekje over paardenvoeding gekocht, en kan wel vertellen wat daarin staat over zoiets:
Appels mogen ze hebben, maar niet veel. Veel beter voor een paard zijn wortels, die mogen ze best wat op een dag binnen krijgen.
Verder zou volgens mijn boekje bananen zo af en toe ook zeer goed zijn voor je paard. Die van mij smult er iig van!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:28

Mandarijnen wel pellen hoor!!!Die schil is echt niet te vreten....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:49

Ow, ik gooi altijd alles met schil en al in de voerbakken

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:34

Wortels kun je ze gerust geven ja! Wij gaven altijd een emmer per paard, zo lekker tussendoor in de winter, als ze niet naar buiten konden! Ze wisten niet hoe snel ze die wortels binnen moesten krijgen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:40

daffodil schreef:
Mandarijnen wel pellen hoor!!!Die schil is echt niet te vreten....

Daar denken paarden toch echt anders over! Wel is het zo dat die schil soms gespoten wordt om ze mooier oranje te maken, Het is dus beter om ze te pellen.
Appels zijn goed voor paarden, zolang je ze geen kilo per dag gaat voeren. Dat je weidegenoot het dus niet wil, is eigenlijk zielig voor het paardje. Daarmee onthoudt ze haar paard dus een bron van vitamines en mineralen, getuigd niet echt van inzicht.