Ik zal even kort uitleggen:
ik heb sinds enkele maanden een nieuw paard gekocht, een ruin. Ik ben er heel tevreden van maar het is nooit 100% mijn gedacht geweest om eerlijk te zijn, omdat ik liever een merrie zou willen met goede papieren om eventueel mee te kweken. Voor de rest is het een superpaardje: heel braaf, nooit last mee, gezond, doet alles: springen, dressuur, op trailer, braaf bij smid, braaf tegen andere paarden, volledig verkeersmak... een droom
Maar enkele weken geleden heb ik er een schrik mee opgedaan. Ik was volop in rengalop in een veldbaantje en zo'n 200m voordat ik terug aan de straat kwam probeer ik te stoppen maar het lukt niet... hoe harder ik begon te trekken hoe harder hij ging. Ik kwam de straat op, een rustig baantje nog zonder veel verkeer, nog steeds volle galop op de beton... hij was niet te stoppen. Vervolgens heb ik de dood in de ogen gezien toen ik de volgende straat blindeling invloog, een zeer gevaarlijke bocht waar de auto's razendsnel rijden en waar ik vantussen 2 huizen zonder dat ik de straat kon zien de straat ben opgevlogen. Gelukkig kwam er net geen wagen aan. Dan ben ik die drukke straat in volle rengalop doorgereden terwijl ik moest slalommen tussen de auto's die van de andere richting kwamen. Hij is verschillende keren bijna gevallen en weer rechtgesprongen. Uiteindelijk heb ik hem tot stilstand gekregen.
De volgende weken geen probleem, ik heb de galop vermeden, enkel zeer korte stukken in verzamelde galop.
Nu, vorig weekend waren we op weekend te paard en heb ik meegereden, het eerste halfuur lukte het, ik ging goed mee in galop tussen de bomen, er waren stukken bij waar we over boomstammen hebben moeten springen, het was zalig. Maar toen we in meer open ruimtes kwamen is de schrik me op het lijf gesprongen, ik ben hem zeer nijg gaan inhouden en ik durfde niet meer goed meegalloperen. Toen we op een groot grasveld van 20 ha kwamen ging iedereen natuurlijk voluit. Ik ben dan rustig blijven rijden langs de rand van het bos. Ik voelde al de hele tijd dat hij supernerveus werd en ik kon hem moeilijk houden. Ik wist als ik hem losliet zou hij weer gaan stormen. Tijdens de lunch heb ik toen een ander bit ingestoken, een gebroken met een kinketting maar zonder hefboom. Toen kon ik hem nog steeds moeilijk houden en heb ik nog wat meer aangespannen. Na een kwartier stonden we eens even stil en toen begon hij lastig te doen en is hij beginnen achteruitstappen, ik heb benen gegeven om hem voorwaarts te laten gaan en toen is hij beginnen stijgeren. Hij stijgerde en stapte achteruit en toen zijn we gevallen. Ik recht op mijn hoofd (gelukkig had ik een tok op) en mijn paard over mij gekregen.
Ik heb er een lichte hersenschudding aan overgehouden en ben een week in ziekteverlof geweest. Ik heb na die week besloten om hem te verkopen maar ik begin nu te twijfelen. Een vriend van mij ging er vandaag mee rijden en hij kon ook op een groot veld rondgalloperen en had geen problemen, ik denk dat ik gewoon verkrampt op mijn paard zat en dat hij dat voelde. Buiten die 2 incidenten heb ik er nooit geen enkel probleem mee gehad. Ik weet echt niet wat ik moet doen. zal ik ooit nog vertrouwen in hem kunnen hebben of is het beter dat ik mij gewoon een ander paard koop. Ik moets wel zeggen dat ik max 1 maal in de week reed en dat dat mss iets te weinig is want er zit wel wat bloed in. ik zou het er voor over hebben om wekelijks enkele keren te gaan rijden maar ik weet niet of het daarmee zal verbeteren.
Is er iemand die zich herkent in mijn verhaal en die me wat raad kan geven? Ik weet echt niet wat te doen...