Zaagsel, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Colt

Zaagsel, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 15:44

Ik wil zaagsel gaan proberen in mijn stal. Wie kan me er alles over vertellen? Hoeveel kost dat? Hoe veel moet er in? Hoe lang blijft het liggen?
(de stal is 3 bij 3)

Vast bedankt!

Kyona

Re: Zaagsel, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:03

Kijk eens met de zoekfunctie er is al veel geschreven over zaagsel.
Het kost ca 8 euro per baal en gemiddeld heb je toch wel 2 balen nodig per week. Afhankelijk van hoeveel je paard op stal staat (hele dag of alleen 's nachts, hoe vies hij is en hoe vaak je uitmest). Nadeel is dat het vaak niet bij de gewone mest kan worden afgevoerd en daardoor een duur geintje is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:28

Wij hebben zaagsel omdat we vrij kleine boxen hebben. 4x per dag de drollen eruit halen, 1x per week al het natte eruit en schoon erin en vaak halvewege nog een beetje schoon erbij.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:32

Kyona schreef:
Kijk eens met de zoekfunctie er is al veel geschreven over zaagsel.
Het kost ca 8 euro per baal en gemiddeld heb je toch wel 2 balen nodig per week. Afhankelijk van hoeveel je paard op stal staat (hele dag of alleen 's nachts, hoe vies hij is en hoe vaak je uitmest). Nadeel is dat het vaak niet bij de gewone mest kan worden afgevoerd en daardoor een duur geintje is.

volgens mij kan het wel bij gewoon mest worden afgevoerd, bij ons op de manege word gewoon alles op één hoop gegooid, maar misschien verschilt het wel per bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:35

ligt idd aan het bedrijf dat het ophaalt.
Veel paardenmenst van stro word gebruikt in de champignonteelt. En dan mag er geen zaagsel tussen zitten.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 20:47

de mest aflevering is mijn zorg lekker niet Neeh dat kan me niet schelen. Maar ik weet al hoe t werkt

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:53

Voor een lege stal denk ik zo'n twee zakken,. Daarna denk ik eens in de week 1 zak bijvullen en soms ook weer leeg halen. Een zak zaagsel kost volgens mij rond de € 8, best duur wel, maar wekl veel makkelijker om te mesten. En mag inderdaad niet altijd op de mesthoop!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:01

zaagslel bij mijn aBTB heb ik een dealtje mee...b ij afname van 20 balen betaal ik 5 euro per baal, van het A merk Allspann, dus geen flut merk...als ik ergens van geleerd heb is dat je op zaagsel niet moet gaan bezuiingen kwa geld, aangezien dat voor veel irritatie gaan gegeven zowel op huis als ana ogen..

Elke week gaat er 1 baal..2x per week 1 halve...dan blijft het ook lekker droog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:22

Wij hebben zaagsel voo 6 euro per baal.
Mijn merrie is een behoorlijke pismerrie maar met 2 balen in de week kom ik meestal wel rond, tenzij ze hengstig is dan zijn het er wel 3 denk ik, ik houd dat nooit zo precies bij.
Mijn box is 3,5 x 4.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:37

Wij hebben vlas, 1 baal per week kom ik gemakkelijk mee uit, maar ik heb er rubber matten onder en de paarden staan ong 12/14 uur per dag buiten. En dat scheelt erg veel. Start hoeveelheid zonder matten is trouwens 4 balen (stal ong. 3x3) grotere stallen zullen meer nodig hebben.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:57

ik gebruik voor twee stallen (3 x 3) 1 baal zaagsel in de week.

Nou heb ik het geluk dat 1 van de twee een shet is, en vreselijk netjes! Daar hoeft dus bijna niets bij.
Ik haal dagelijks de mest eruit en trek de stal recht. 1x in de week gaan de natte plekken eruit. op die plaats komt dan het zaagsel wat iets viezer is, maar nog wel droog en verder gaat er dan een nieuwe baal in. (in de ene stal 3/4 baal, de andere 1/4)
Die van mij staan alleen s'nachts op stal.
Je moet van te voren idd wel informeren of je de mest met zaagsel kwijt kan.
Ik ben 6 euro per baal kwijt (Plospan)