samen met 2 beren van paarden in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

samen met 2 beren van paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 14:31

Hoi,

Sinds mijn zus van stal weg is, staat mijn pony bij de paarden van de staleigenaresse. (mijn pony is +/- 1.47 meter, de paarden zijn +/- 1.73 meter).

Nu is er een probleempje als ik mijn pony uit het weiland wil halen.
1 van de paarden gaat voor marinde staan, zodat ik er niet bij kan. het andere paard blijft rondjes lopen om ons heen en als ik te dicht bij komt stormt hij op me af (met de oren in de nek).
Nu zijn het 2 hele lieve paarden, maar zo heb ik ze nog nooit meegemaakt en moet eerlijk zeggen dat ik mij, als kleintje, er niet echt prettig tussen voel.

1 keer is het me gelukt haar eruit te halen, mbv een bange moeder die de paarden afleidde met wat lekkers.

Dit kan natuurlijk niet door blijven gaan, om mijn pony eruit te halen heb je dus echt 2 man nodig en vaak ben ik er alleen.

Alleen staan kan mijn pony niet, dan gaat ze compleet door het lint heen.

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Klaasje

Re: samen met 2 beren van paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:48

Lastige situatie! Ik denk dat je gewoon even moet afwachten, dan wennen de anderen er ook wel aan, dus zal het wel wat beter gaan. Of een andere stal zoeken, maar dat ik ook niet echt leuk. Je kan ook een stuk afzetten, maar dan moet er dus wel weer een andere pony bij in.
Ik kan je dus niet echt helpen, sorry.

Succes!

Gr. Klaas

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:35

ohhh. wel lief van ze he?

ze hebben beslotend at jouw dier van hun is en dat je haar dus niet mee mag nemen....

stoere paarden hoor....

okee neem een lang touw mee en zwiep die een paar keer achter en voor hun langs, jaag ze maar met grof geweld weg hoor, jij bent toch mens?

nou en mens mag pony meenemen!!!!!
niet maard an ook niet bang zijn, loop rechtop, schouders recht, kijk ze maar gewoon recht in de ogen, stelletje boeven!

jaag ze maar gewoon weg, desnoods raak je er eentje met je touw, zolang ze maar weten dat je pony JOUW bezit is, en niet van hun!

succes!

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:40

Ga er vol goede moed en zelfvertrouwen op af (vooral dat laatste is erg belangrijk) en ga recht op je doel af: niet twijfelen.
Onthou dat paarden vluchtdieren zijn en jij in weze een roofdier bent. Denk als een paard althans, probeer je in te leven.
Jaag ze inderdaad gewoon weg met een touw of met het halster dat je bij je draagt desnoods. Paarden onderling zijn ook niet zachtaardig tegen elkaar hoor en ze moeten echt weten dat jij hén de baas bent en niet andersom. Je moet toch gewoon je eigen paard kunnen ophalen? Ook als je moeder eens geen zin of tijd hebt?
SUCCES!!!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:42

Doen wat je moet doen.
Gewoon je paardje ophalen, en niet bang zijn.
Oren in de nek van een paard is vaak meer dreigen dan wat anders.

Laat zien dat je je pony komt halen, en probeer de andere paarden gewoon te negeren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 20:25

Bang ben ik niet en dat laat ik ze ook wel merken, ik voel me er alleen niet prettig bij, dat zullen ze merken??

In ieder geval als ik ze wegjaag, rent mijn pony er net zo hard achteraan!
Ze beschermen haar echt dat merk je ook heel goed.

Negeren gaat helaas niet, ze komen vanzelf al naar je toe lopen, geef je ze geen aandacht knabbelen ze aan je shirt, stampen even met dat voorbeen en gaan je zowat omver lopen zodat je ze wel ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:02

Een zweepje met een plastic zakje er aan kan je lekker mee ritsellen.Zeker geen snoep geven want dan komen ze iedere keer en krijg je zeker je pony er niet uit.
Eigenlijk moet je ze negeren en als ze te dicht in de buurt komen steek je je zweep in de lucht en ritselt er mee.Onder tussen blijf je tegen je pony praten en geefje haar wel iets maar vooral die andere niet voeren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:17

Ook geprobeerd, maar dit helpt ook niet.
Gister ging ik mijn pony er weer uit halen, samen met mijn vriend. toen hij het hek dicht wilde doen speurde al een van de paarden er snel langs en vloog langs mij en mijn pony af, waardoor mijn pony weer begon te rennen. Ik dacht eindelijk dat het was gelukt, maar helaas was het een mislukte poging.

Dus als er meer ideeen zijn, dan hoor ik het nog graag

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:30

niemand meer?

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 03:19

een zweep mee nemen... en denoods een rake klap geven.. weten ze meteen dat jij de baas bent... en anders misschien een mini shetje kopen.. die kosten niet veel en dan kan ze samen met die shet het land op en gaat ze dus niet door het lint... want sit is ook geen doen voor jou..:S
tja of eerst 1 paard pakken... en die later terug zetten...
tja ik weet neit echt...
iig succes dr mee...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 07:01

Voorlopig niet alleen gaan, neem een stuk touw mee( stuk afzetlint werkt nog beter), hou ieder een uiteinde vast en je loopt naar je pony. De bedoeling is dat het lint tussen jouw en je pony komt zodat de paarden er achter blijven. Niet gaan zwaaien o.i.d. dan gaat je pony ook aan de haal.

Eenmaal je halstertouw er aangeknoopt dan denk ik dat er weing problemen zijn om naar het hek te lopen. Bij het hek blijft je gezelschap het lint tussen jullie en de paarden houden en kun jij eruit. De laatste doet het hek dicht.

Dit kan alleen bij goed opgevoede paarden en zo te horen zijn dit brave beesten, alleen wel erg groot!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 12:31

amondi, wat jij beschrijft zoiets heb ik ooit wel eens gedaan, namelijk op de volgende manier: Longeerlijn aan 1 kant aan een hek bij een boom geknoopt, het andere uiteinde had een vriendin vast, zo wilde ik naar mijn pony lopen zodat de rest uit de wei niet mee vlucht 'naar buiten'. Mijn pony stond rustig voor het touw, toen ik dichterbij kwam raakte ze in paniek, doordat de andere paarden ook gingen rennen, ze is toen door het longeerlijn gegaan en gevallen, waarnaar ze het hek om die boom de grond uit had getrokken, deze kwam bovenop haar terecht en verder zat ze erg verstrikt in het touw en hek. Ze was direct erna geschrokken en redelijk rustig, maar ze had ook net zo goed een been kunnen breken. (Volgens mij is dit wel ongeveer hetzelfde idee, maar heel bang dat dit nog eens gebeurd)

De paarden hebben voorheen trouwens wel apart gestaan, dit omdat 1 van de paarden de andere vaak aanvloog en een blijvende blessure aan zijn been heeft geslagen. (paard werd toen afgekeurd).

elisatjj: aan een shetje erbij zit ik ook wel te denken, maar als laatste uitweg (en ik zit me te bedenken er zijn al zoveel tips geweest, maar geen van allen hebben gewerkt)
(Als ik 1 paard er eerst uithaal, wordt de andere gek, dit lukt ook niet helemaal).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:43

Kan de staleigenaresse je niet helpen? Het zijn tenslotte haar paarden die jou beletten je pony uit de wei de halen.

Verder zou ik in ieder geval voorlopig bij je pony het halster om laten. Dan hoef ik alleen maar het touwtje aan te klikken als je hem mee wilt nemen.

Kun je het hele zwikkie naar het hek laten komen en dan over het hek heen je pony vastpakken? Dan kun je proberen zodanig met het hek te manouvreren dat je het hek tussen jou+je pony en de paarden houdt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:26

Cow_horse schreef:
amondi, wat jij beschrijft zoiets heb ik ooit wel eens gedaan, namelijk op de volgende manier: Longeerlijn aan 1 kant aan een hek bij een boom geknoopt, het andere uiteinde had een vriendin vast, zo wilde ik naar mijn pony lopen zodat de rest uit de wei niet mee vlucht 'naar buiten'. Mijn pony stond rustig voor het touw, toen ik dichterbij kwam raakte ze in paniek, doordat de andere paarden ook gingen rennen, ze is toen door het longeerlijn gegaan en gevallen, waarnaar ze het hek om die boom de grond uit had getrokken, deze kwam bovenop haar terecht en verder zat ze erg verstrikt in het touw en hek. Ze was direct erna geschrokken en redelijk rustig, maar ze had ook net zo goed een been kunnen breken. (Volgens mij is dit wel ongeveer hetzelfde idee, maar heel bang dat dit nog eens gebeurd)

.

Nooit vastbinden dat touw, vast houden en niet mee wapperen, gewoon vastberaden lopen( evt met wortel die je alleen aan je pony laat zien) Voor mijn part loop je met z'n 2en naar je pony en pas als je haar vasthebt, lint uit je jaszak halen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 14:29

amondi, bedankt. ik zal het eens op de manier doen die jij aangeeft!

Ibbel: ik heb het haar voorgelegd, maar zij weet het ook niet, haar idee is om gewoon met zijn 2-en mijn pony te gaan halen. Maar dit is voor mij geen oplossing. (Vriend is bang voor de 2 paarden, weet al niet helemaal wat hij moet doen en moeder is nog banger, die rent het weiland uit zodra 1 van de paarden aan komt sjokken).