Ik ben dus opzoek naar iemand die weet welke wormenkuur niet schadelijk is voor veulens jonger dan 4 maanden?!(en waarvoor zo jong zal je je misschien afvragen, omdat ik zeker wil zijn dat het veulen worm vrij is als het verhuist!!)
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yaar schreef:Alle wormenkuren met de werkzame stof moxidectine zijn niet geschikt voor veulens jonger dan 4 maaanden. Moxidectine zit alleen in Equest voor zover ik me kan herinneren. Alle andere werkzame stoffen zoals ivermectine, pyrantel, fenbendazol en praziquantel zijn niet schadelijk voor veulens jonger dan 4 maanden.
Edit; dus hippomec, eqvalan etc. etc. kan je gewoon geven!!!
Neonlight schreef:Volgens onze dierenarts zijn de meeste wormenkuren (eqvalan, equimax onder andere) schadelijk voor veulens onder de 4 maanden. Hij raadde Panacur aan. Is ook nog een goedkopere wormenkuur, ik heb er 9,46 voor betaald.
Nu staat dat het schadelijk is dus niet op de verpakking van de desbetreffende wormenkuren, maar hij spreekt uit eigen jarenlange ervaring.
Meavey schreef:Moxidectine is als enige schadelijk, de rest kan je gerust geven.
Veulens hebben wel het meeste last van spoelwormen en ivermectine werkt daar niet goed tegen dus idd beter de goedkope febendazol nemen.
En 4 maanden vroeg? Een veulen hoort met een week al te krijgen en dan elke 6/8 weken....