Wormenkuur voor veulens jonger dan 4 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Wormenkuur voor veulens jonger dan 4 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:44

De Titel zegt genoeg denk ik!!
Ik ben dus opzoek naar iemand die weet welke wormenkuur niet schadelijk is voor veulens jonger dan 4 maanden?!(en waarvoor zo jong zal je je misschien afvragen, omdat ik zeker wil zijn dat het veulen worm vrij is als het verhuist!!)

Anoniem

Re: Wormenkuur voor veulens jonger dan 4 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:52

Alle wormenkuren met de werkzame stof moxidectine zijn niet geschikt voor veulens jonger dan 4 maaanden. Moxidectine zit alleen in Equest voor zover ik me kan herinneren. Alle andere werkzame stoffen zoals ivermectine, pyrantel, fenbendazol en praziquantel zijn niet schadelijk voor veulens jonger dan 4 maanden.

Edit; dus hippomec, eqvalan etc. etc. kan je gewoon geven!!!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 16:18

Yaar schreef:
Alle wormenkuren met de werkzame stof moxidectine zijn niet geschikt voor veulens jonger dan 4 maaanden. Moxidectine zit alleen in Equest voor zover ik me kan herinneren. Alle andere werkzame stoffen zoals ivermectine, pyrantel, fenbendazol en praziquantel zijn niet schadelijk voor veulens jonger dan 4 maanden.

Edit; dus hippomec, eqvalan etc. etc. kan je gewoon geven!!!

Thanx, dan kan ik dus gewoon met een gerust hart ontwormen!! Ik weet nl. dat er ook ontwormingspasta's bestaan die pas toegedient kunnen worden aan een veulen ouder als 8 maanden. En bij de rest stond weer niets!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:03

Volgens onze dierenarts zijn de meeste wormenkuren (eqvalan, equimax onder andere) schadelijk voor veulens onder de 4 maanden. Hij raadde Panacur aan. Is ook nog een goedkopere wormenkuur, ik heb er 9,46 voor betaald.
Nu staat dat het schadelijk is dus niet op de verpakking van de desbetreffende wormenkuren, maar hij spreekt uit eigen jarenlange ervaring.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:22

Neonlight schreef:
Volgens onze dierenarts zijn de meeste wormenkuren (eqvalan, equimax onder andere) schadelijk voor veulens onder de 4 maanden. Hij raadde Panacur aan. Is ook nog een goedkopere wormenkuur, ik heb er 9,46 voor betaald.
Nu staat dat het schadelijk is dus niet op de verpakking van de desbetreffende wormenkuren, maar hij spreekt uit eigen jarenlange ervaring.

Tja dat risico durfde ik op voorhand dus niet te nemen. Wou even weten welke stoffen schadelijk(kunnen) zijn.
En idd, vaak staat het geneens op de verpakking!!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:30

Moxidectine is als enige schadelijk, de rest kan je gerust geven.
Veulens hebben wel het meeste last van spoelwormen en ivermectine werkt daar niet goed tegen dus idd beter de goedkope febendazol nemen.
En 4 maanden vroeg? Een veulen hoort met een week al te krijgen en dan elke 6/8 weken....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:55

Meavey schreef:
Moxidectine is als enige schadelijk, de rest kan je gerust geven.
Veulens hebben wel het meeste last van spoelwormen en ivermectine werkt daar niet goed tegen dus idd beter de goedkope febendazol nemen.
En 4 maanden vroeg? Een veulen hoort met een week al te krijgen en dan elke 6/8 weken....

Tja over het laatste is niet iedereen het eens, veel zeggen dat het zo vroeg toedienen van een anti wormpasta ongeacht welke werkzame stof zeer schadelijk kan zijn. Tja hier ben ik het wel een beetje mee eens, veel veulens kunnen er heel ziek van worden door een wormenspuit aangezien ze nog niet de weerstand hebben die ze er voor moeten hebben.

Maar ondertussen is mijn vraag beantwoord, dank hiervoor!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:32

Helaas weet ik dus niet welke stoffen schadelijk zijn, kan het zaterdag nog eens vragen als hij mijn merrie komt scannen (als zijn jongere collega tenminste niet komt), maar die ik zei is dus wel goed.