Schimmel - drukplekken van singel - welke singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vinka

Schimmel - drukplekken van singel - welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:32

Deze vraag plaats ik voor een vriendin:

Mijn paard heeft schimmel gekregen bij het oksel, waar de singel zit. Nu was eindelijk na 4 weken de schimmelwond genezen (behandeld met verlopen olie), dus ik maar weer aan het rijden met mijn neopreen singel.. wel goed aangesingeld op een schone huid, een handbreedte achter het voorbeen.. maarja, na een half uur rijden waren er weer schuurwonden (singelwonden zichtbaar). Mijn paard kan dus nog geen singel verdragen, terwijl de wond alweer dicht was en er alweer haar opgegroeid was.

Weet iemand wat ik tegen singeldrukplekken kan doen?
Hoe bevorder ik een snelle genezing van schuurwond?
En met wat voor soort singel kan ik het beste gaan rijden om de singelplekken te voorkomen?

Wat is een goed middel tegen schimmel en hoe het te behandelen?

EnelyaT

Re: Schimmel - drukplekken van singel - welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:42

Misschien dat een bontje om je singel kan helpen.. Anders een proberen met een speciale zachte beschermhoes.. Bij de grotere ruitershops kun je het ook vragen, die hebben er waarschijnlijk wel een paar geschikte singels voor liggen..
Succes verder!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:47

voor de singelwond zou je eens sudocreme kunnen proberen, kun je gewoon bij de apotheek of drogist krijgen. Grijs potje met rode letters voor luieruitslag bij baby's.

Heel soms zijn paarden allergisch voor neopreen en daarnaast is de ene neopreensingel de andere niet... Er zijn singels die voor neopreen verkocht worden maar toch te stroef of 'hard' zijn. Wat voor singel heb jij? De 'echte' neopreen (zoals van oorsprong volgens mij door orthoflex bedacht, correct me if i'm wrong) zijn wat rubberig en hebben geen stoffen omhulsel of laagje.

Voor de schimmelbehandeling kun je het beste je dierenarts vragen, er zijn diverse soorten schimmels met diverse behandelingen. Verlopen olie is er 1 van die ik persoonlijk niet zou aanraden ivm de vieze troep die het eigenlijk is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:01

elke keer na het rijden alles goed afspoelen met water op die zweet plekken.
sommige paarden krijgen schimmel vanwege het zweet wat achterblijft..

je kunt een bontje proberen, of een stukje schuim ertussen doen

voor de schimmel zelf : Dettol halen( te koop bij elke drogist) of behandelen met imaverol

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 13:16

Mijn singel is een kieffer neopreen singel, voelt wel zacht aan...
al 3 jaar mee gereden bij dit paard, nooit last mee gehad (dus allergie zou ik vreemd vinden)
wat is het merk/ merken van een echte neopreen singels?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:53

Ik heb hetzelfde probleem alleen niet naar aanleiding van schimmel. De mijne heeft ook singelwondjes gehad. Door middel van een bontje kun je het probleem voorkomen (heb die van Christ). Ook goed controleren of je het zadel niet onbewust iets te ver naar voren legt zou een optie kunnen zijn.

succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:08

Voor zover ik weet is Orthoflex begonnen met de neopreen singels, ik heb er al eentje sinds 1995 of zo... maar dat is een westernsingel. Welk merk je moet hebben voor een 'engelse' singel zou ik niet zo gauw weten.

En allergie kun je ook opbouwen... mijn paard is langzaam allergisch geworden voor de entstof van de jaarlijkse enting, daar moet ik nu wat bij laten geven om de reactie te kalmeren. Tis niet te zeggen dat dat het is voor je paard maar het kan wel.

Je zou ook een bontje kunnen proberen maar dan moet je wel goed opletten dat er geen vouwen in komen....