Boxrust veraangenamen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Boxrust veraangenamen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 10:59

Aangezien Sharif nogal erg kreupel is moet hij 3 weken boxrust..
Maar Sharif zou Sharif niet zijn als hij het daar mee eens was.
Hij heeft eerst in een rustige stal gestaan maar daar was hij het helemaal niet mee eens.
Hij staat nu in een klein stalletje, waar hij dus niet ongestoord rond kan wandelen (maar wel voldoende ruimte heeft om te liggen).
In dat stalletje heeft hij een prima uitzicht over het pad, er lopen regelmatig mensen langs.. hij heeft er gewoon wat te doen.
Stappen mag niet, hij komt wel elke dag even zijn box uit als ik ga mesten maar hij mag nu gewoon even niet lopen.

Maar hoe ga ik deze 3 weken zo aangenaam mogelijk voor hem maken. Hij krijgt al 3 keer per dag ruwvoer, zodat hij wat te doen heeft.
Likit heeft niet veel zin aangezien hij die binnen een half uur geheel verorberd heeft.
Voerbal lijkt me wat minder geschikt aangezien hij dan juist rond gaat lopen (lijkt mij).
Wie heeft er nog tips..

Anoniem

Re: Boxrust veraangenamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:20

Wilgentakken in z'n stal gooien (knabbelen ze de bast vanaf) Berkenstam voldoet trouwens ook.
Colafles vullen met wat muesli en dat aan een touwtje langs de muur ophangen. Tegen de tijd dat hij het trucje van de fles omkieperen kent, fles 'vrij' hangen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:48

mischien een hele simpele tip , maar vraag de mensen die op stal zijn af en toe even een aai over z'n koppie te geven en ff tegen hem te praten ofzo , dan heeft hij wanneer jij er niet bent toch wat aandacht

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:07

Een lege cola fles ophangen met evt wat bix erin, of wat sommige ook wel leuk vinden is een jute zak in de stal, er zijn er die zo'n hele jute zak kapot weten te scheuren. Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe speels hij is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:02

Ik ben er net geweest en dit is echt helemaal niks.
Gister was hij al ingevallen maar vandaag was het zo erg, zijn ruggegraat lag er helemaal bovenop, hij was helemaal depri.
Ik heb hem uit zijn box gehaald om uit te mesten en hem uiteindelijk even in de bak gezet, daarna was hij helemaal opgefleurd. Morgen gaan we met de echte boxrust beginnen, heb tranquigel gehaald en hij staat in een grotere box.
Hoe erg het ook is voor hem, het is niet anders.
Hij heeft pijnstillers dus het lijkt heel goed te gaan maar hij overbelast alleen maar...

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:05

Radio aan, hooi in een hooinet om wat tijd te rekken. (minder brok!!!)
Ik ging gezellig in de stal zitten om een boekje te lezen...
Wel vervelend allemaal hoor.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:25

Kun je geen mini-paddockje of weitje af zetten?

Bij boxrust denk ik aan botbreuken en verscheuringen, verder heb ik er eigenlijk zelden een paard van op zien knappen.... Maar goed, ieder z'n ding. Ik hoor het steeds vaker voorgeschreven worden tegenwoordig, het lijkt wel een trend. Ik vind het heel wat voor een bewegingsdier....

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:31

Ja, Margreet, mee eens. Bij mij blijft een paard alleen op stal bij scheuringen of breuken. En anders gewoon naar buiten maar in een beperkte ruimte en zo lang maar even alleen als dat nodig is. Ik kreeg met mijn veulen van 3 maanden met een enorme beenwond het advies om haar 3 maanden op stal te houden. Ik DENK er nog niet over. Ze is diezelfde middag nog naar buiten gegaan met mams, maar op een heel klein stukje wei. De beste beslissing ooit ...
De dierenarts voorspelde me dat de wond over de pees nooit dicht zou groeien en veel wildvlees op zou leveren. Niets was minder waar. Het stuk over de pees was binnen mum van tijd dicht en wildvlees hebben we nog geen milimeter. Voor mij was de grootste reden om te kiezen voor het welzijn van het paardje. Een kapot been is 1 ding, maar stuk 'tussen de oren' is veel erger.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 06:19

@Margreet&Kolla; hij heeft de boxrust ook gekregen i.v.m. een vermoedelijke spierscheuring. We kunnen alleen waarschijnlijkheidsdiagnoses stellen omdat er ontzettend veel oedeem zit, nog van de castratie.
Op dit moment zijn er 2 waarschijnlijke opties; een scheurtje in zijn heup of dus in de spier. Ik baal er ook enorm van dat hij gister zo gelopen heeft, dat zal het ongetwijfeld niet ten goede komen.
Hij staat dus niet voor een of ander banketstaaf iets op stal, mocht iemand dat denken. Ik heb ze 100x liever 24/7 in het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:28

Voor wat betreft het hooi: als je je hooi in een hooinet doet, en daar nog een hooinet overheen trekt, wordt het nog moeilijker om er wat uit te krijgen. Duurt het lekker lang voordat het op is. Hoe eerder die dagen voorbij zijn, des te beter voor iedereen.

Masseren is trouwens ook erg lekker voor ze als ze op boxrust staan. Mooi moment om een T-touch boek uit de kast te halen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:47

goed idee Sonja, dat ga ik vanavond proberen.
Hij reageerd op dit moment vreselijk heftig op de minste druk op het achterste gedeelte van zijn rug. Morgen komt de DA enten dus ik wacht het even af.
Ik heb hem vanmiddag gewassen, dat vond hij zowaar ook lekker.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:01

Helemaal van het krachtvoer afhalen en zorgen dat hij bijna de hele dag door hooi te eten heeft (door bovenstaande tips met hooinet). Verder extra veel aandacht geven: masseren, poetsen, tegen hem praten. Beste is klassieke muziek aan (rustgevend).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:53

Krachtvoer kreeg hij al niet.
Hij vind het echt vreselijk, vanavond heb ik hem aan de hand even laten grazen en hij is gelukkig iets minder gefrustreerd.
Morgen maar even overleggen met de DA of ie niet samen met een andere merrie op het land mag, daar voelt hij zich zoveel fijner dan in een box. En op het land is hij over het algemeen (zit er geen hele dagen naast) erg rustig.
Heel veel aandacht geven is ook moeilijk aangezien ik hele dagen werk, én het daar momenteel erg druk is helaas. Maar ik ben zo vaak ik kan bij hem.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:24

Wortelen en stukjes fruit in het hooi verstoppen dat in een hooinet zit.

Ehmmm...... misschien kan je een emmer maken met gaten erin en daar kleine snoepjes of wat biks in doen, zodat hij er met zijn neus tegen moet duwen om het eruit te krijgen (net als een biksbal maar dan opgehangen).

Geef hem maar een dikke knuffel!

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:54

ik zit met hetzelfde probleem, en de box uit is echt geen optie (eigenlijk al niet eens voor het mesten..) Ze wordt dan ook steeds narriger richting mij..echt niet leuk dus. helaas is het echt 2 weken noodzakelijk en daarna mag ze 6 weken 2x per dag 5 minuten stappen en ook nog boxrust.

Ze heeft een zware blessure aan haar checkligament dus alles wat er voor zorgt dat ze gaat lopen is uit den boze (ballen etc)

kortom alle tips zijn welkom onze paardjes deze tijd door te helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:33

Polly,
Stuur me je adres even per PB, dan stuur ik je een heel lekker zacht massageborsteltje op waar je hem mee kunt 'poetsen'. Zachtjes (even aftasten wat hij lekker vindt) kleine rondjes draaien, vinden ze heerlijk en brengt wat verlichting.

Krijg ik 'm wel weer een keer terug als het leed geleden is.

Grtz, Sonja