Hoe lang slaapt een paard nou eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freaky

Hoe lang slaapt een paard nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 10:22

Zoals de titel al zegt......

ellepel

Re: Hoe lang slaapt een paard nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:47

volgens mij slaapt een paard ongeveer 5 uren per dag.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:01

... volgens mij bestaat er zelfs een boek met dezelfde titel...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:15

Ik heb een keer iets gehoord/gelezen, volgens mij was het 5 á 6 uren. Kan het ook fout hebben hoor!!

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:19

Paarden slapen nog geen drie uur per dag, en dit dan verdeeld over korte stukjes.
Als prooidier kun je je niet veroorloven een uurtje weg te zakken .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:23

Dan zal ik dat mijn prooidier maar eens gaan vertellen als hij weer eens languit in zn stal ligt te snurken en de hele wereld aan hem voorbij gaat .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:24

Apple schreef:
Dan zal ik dat mijn prooidier maar eens gaan vertellen als hij weer eens languit in zn stal ligt te snurken en de hele wereld aan hem voorbij gaat .

*proest*

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:27

Hahaha, ja, het lijkt inderdaad vaak dat ze heel diep in slaap zijn maar bij het minste geluid kijken ze toch wel op, uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:14

GeJe schreef:
... volgens mij bestaat er zelfs een boek met dezelfde titel...

Ik heb dat boek gekregen van mijn dierenarts, de nacht dat mijn paard geboren werd

Ik zal even een stukje eruit hier neerzetten:

Paarden slapen minder dan drie uur per etmaal, dus iets meer dan een derde van wat wij nodig hebben.
Een zorgvuldige waarneming van enkele hengsten, in stallen gehouden, heeft opgeleverd dat die hun etmaal als volgt indelen:

19 1/4 uur wakker
2 uur dommelend maar wel wakker
2 uur licht slapend
3/4 uur in diepe slaap

Dit wil zeggen dat de dieren in het algemeen minder slaap genoten, maar dat ook die diepe slaap nog weer was onderverdeeld in korte momenten.
Men stelde ongeveer negen momenten van diepe slaap, elk ongeveer 5 minuten durend, maar ook het dommelen vond niet aan 1 stuk plaats: de twee uur werden doorgebracht in 33 korte pozen, elk van ongeveer 3 1/2 minuut.

Het geheim van dit alles is dat het paard, in tegenstelling tot de mens, heel goed staande kan uitrusten.
Het hoeft zich niet zoals wij voortdurend in evenwicht te houden, een bezigheid die ons zodanig vermoeid dat wij elk etmaal acht uur liggend moeten uitrusten.
Vandaar dat paarden niet meer dan twee uur per dag behoeven gaan liggen.
Een paard kan gemakkelijker staande dan liggend uitrusten, liggend wordt meer energie verbruikt, veroorzaakt door de druk van het zware lichaam op de grond waarop het ligt.
In die houding moeten de bloedsomloop en de organen harder werken.
Volwassen vrouwelijke paarden besteden zelfs minder tijd aan het liggen dan mannelijke en jonge dieren.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:20

Kijk dat is nog es een uitgebreid antwoord

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:07

Ik weet niet hoe het zit met "alle" paarden....maar bij die van mij (3 stuks) weet ik het wel aangezien mijn slaapkamerdeur in de stal uitkomt (1 van de deuren dan!) ze ploffen meestal om 11 uur neer en smorgens om 5:15 als ik opsta, staan zij ook op.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:29

ik heb echt een slaapkop op stal, bij het minste ligt hij. Alles doet ie liggend: eten etc...
Wel interessant om te lezen!!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:00

Mist: kan me niet voorstellen dat ze echt de hele nacht dan liggen - had wel eens begrepen dat dat helemaal niet goed voor ze is. Zou het niet zo zijn dat ze met tussenpozen liggen? Vaak hebben ze wel vaste uurtjes, bijv. om 11 uur een tijdje en dan tegen de ochtend weer?@

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:10

Kyona schreef:
Mist: kan me niet voorstellen dat ze echt de hele nacht dan liggen - had wel eens begrepen dat dat helemaal niet goed voor ze is. Zou het niet zo zijn dat ze met tussenpozen liggen? Vaak hebben ze wel vaste uurtjes, bijv. om 11 uur een tijdje en dan tegen de ochtend weer?@

Waarom zou dat slecht zijn ?

Ik heb al heel mijn leven serieuze slaapproblemen, ben bij het minste geringste geluid wakker....dus kan me niet voorstellen dat er 3 paarden weer opstaan en weer gaan liggen zonder dat ik daarvan wakker wordt.
Mijn slaapkamer is een soort "uitbouw" in de stal, met 2 deuren, 1 naar de badkamer en de rest van het huis, de ander naar de stal, hemelsbreed is de dichtsbijzijnde stal 4m van mijn bed. de stallen zijn prefab (ijzeren frame met kunststofplanken) op een betonnen vloer. Als ze gaan liggen dan hoor je dat echt wel, zeker omdat ze vaak toch tegen de wand aan gaan liggen, de stallen zijn wel groter dan 3x3 maar toch.....

Kan het fout hebben hoor....misschien slaap ik beter dan ik denk

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:37

Ik denk dat hoe langer we de paarden in gevangenschap houden hun instinct zal veranderen, dus niet meer een 'vluchtdier' die amper slaapt ivm prooidieren, maar een dier dat gewend is aan geluiden en zal weten dat er niks gebeurt....

Ik denk dat dit een langzaam proces is en bij het ene paard meer als bij andere.

Mijn huidige paard lag bv languit in de wei te slapen, zouden ze NOOIT doen in het wild.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:57

Dank je Anita voor het uitgebreide antwoord! En de rest natuurlijk ook bedankt haha