Bekende paarden met gebreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Bekende paarden met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:56

Ik word zo gek van al die mensen. Die een goed paard zoeken die geweldig kunnen lopen. Maar dan blijkt het een gebrek te hebben. Luchtzuigen, weven enz (dingen die niet van toepassing zijn op het presteren). En mensen haken dan gelijk af. Of ze willen hem zo goed koop mogelijk hebben.
Waarom doet iedereen daar altijd zo moeilijk over? En maken ze er zoveel problemen van?

Waarom moet iedereen het perfecte paard hebben.

Ik heb een luchtzuiger en hij heeft last van bolspat. Maar loopt de sterren van de hemel en springt goed. En mensen snappen dan niet waarom ik hem gekocht heb. Omdat hij vanalles mankeert. Waar ik en hij absoluut geen last van hebben. Hij zuigt heel weinig en is nooit kreupel. Maar ik krijg er altijd commentaar op dat ik voor dat geld een goed paard kon kopen.
Ik heb het idee dat het perfecte paard niet bestaat.
Er zijn toch ook veel sport paarden die wel wat mankeren en de sterren van de hemel lopen. Maar daar hoor je dan niemand over.

PartTwo

Re: Bekende paarden met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:59

ik snap ook niet waarom mensen er zo moeilijk over doen en vaak is het met zo'n luchtzuigband over als ze hem om hebben.
er is echt niks mis met een paard wat luchtzuigt.
ik heb zelf een paard met een bokhoefje voor en laatst zag ik iemand hier op bokt en die kocht dat paard ook niet omdat die dat had, als die van mij om de 7 weken bekapt word is er niks aan de hand en ik kan er alles mee springen dressuur alles. en ze doet het ook heel goed op de wedstrijden.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:03

Dat je zelf zo'n paard wil hebben moet jij helemaal zelf weten Ik snap alleen wel dat mensen zo'n paard niet willen kopen en liever een paard hebben zonder gebreken. Een paard wat luchtzuigt kan namelijk eerder koliek krijgen door alle lucht in de darmen. En natuurlijk heeft dat niet met prestatie te maken maar van acute koliek kan een paard wel morgen dood in de wei liggen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:06

ja maar de meeste paarden die zuigen niet meer met zo'n band en dan is er helemaal niks aan de hand...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 22:10

PartTwo schreef:
ik snap ook niet waarom mensen er zo moeilijk over doen en vaak is het met zo'n luchtzuigband over als ze hem om hebben.
ik heb zelf een paard met een bokhoefje voor en laatst zag ik iemand hier op bokt en die kocht dat paard ook niet omdat die dat had, als die van mij om de 7 weken bekapt word is er niks aan de hand en ik kan er alles mee springen dressuur alles. en ze doet het ook heel goed op de wedstrijden.

Iemand waar mee ik kan praten. Gelukkig snap je wat ik bedoel. Ik kon het niet duidelijk omschrijven.

Ik heb een luchtzuiger en hij heeft bolspat. Hij heeft in 2 jaar tijd nog geen koliek gehad of kreupel gelopen.
Ik heb er net zoveel plezier van als met een paar die helemaal goed is.

Maar bestaan die paarden wel? Elk paard mankeert toch wel wat?

Als je paard een keer uitglijdt en een peesblessure krijgt. Dat goed geneest maar wel dik blijft. Dan is dat al gelijk een gebrek. Terwijl hij er helemaal geen last van heeft.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:10

Als ik helemaal eerlijk ben moet ik zeggen dat ik als ik de keus heb ook neit snel een paard zou kopen met een "afwijking".

Natuurlijk is er de kans dat je verliefd wordt, en als het dan niet te heftig is neem je het risico, maar eh liever niet.

Een gezond paard kost al meer dan genoeg, ga niet het risico nemen dat er nog meer bij komt, zeker niet bewust.

En mijn paardje is ook niet perfect, maar wel gezond.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:13

Tsja, als ik ooit een eigen paard mag en als ik helemaal verliefd word op een luchtzuiger zou ik hem toch kopen. Maar liefde op het eerste gezicht is haast nooit het geval en als ik kan kiezen tussen een luchtzuiger en een helemaal gezond paard zonder gebreken wordt het toch het laatste..
Mensen kopen liever geen paarden met gebreken omdat ze ook keus hebben uit 100% gezonde paarden, en dat is toch net even wat aantrekkelijker.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 22:16

Ik had net een discussie met iemand. En die wil een paard ie helemaal perfect is. Moet goed kunnen springen op hoog niveau. Moet geen (stal) gebreken hebben. Mag geen exzeem, brokkelhoeven, mok enz hebben. Waarop ik vroeg en wat als het paard uitglijdt en een peesblesure krijgt. Na een periode van rust je er weer alles mee kan doen maar dat hij alleen een dik been eraan overhoudt. Kreegh ik als antwoord dat hij dan gelijk weg gaat. Want hij wil heen paard met gebreken. En daar werd ik nogal boos om.
Als je een gezond paard kan kopen met een gebrek wat niet veel voor stelt. En waar je alles mee kan doen wat je wilt. En jij en het paard er geen hinder van onder vindt. Waarom zou je hem dan niet kopen?

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:23

Tja kijk ZO IEMAND heeft gewoon geen liefde voor paarden

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:25

Er is geen 1 paard op de wereld die 100% goed is. Ze hebben allemaal wel een haakje, galletje of wat dan ook. Veel top dressuurpaarden zijn zure bokken die nog luchtzuigen of weven. In de ring zie je het niet, dus waarom niet een getalenteerd paard kopen die bijv. luchtzuigt. So what!

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:27

Nou om de grotere kans op koliek dus maar als je paard het in de tussentijd ontwikkeld zou ik het ook geen probleem vinden want je houd immers al van het dier.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:39

felicity schreef:
PartTwo schreef:

Iemand waar mee ik kan praten. Gelukkig snap je wat ik bedoel. Ik kon het niet duidelijk omschrijven.

Ik heb een luchtzuiger en hij heeft bolspat. Hij heeft in 2 jaar tijd nog geen koliek gehad of kreupel gelopen.
Ik heb er net zoveel plezier van als met een paar die helemaal goed is.

Maar bestaan die paarden wel? Elk paard mankeert toch wel wat?

Als je paard een keer uitglijdt en een peesblessure krijgt. Dat goed geneest maar wel dik blijft. Dan is dat al gelijk een gebrek. Terwijl hij er helemaal geen last van heeft.

elk paard heeft wel wat en als ze niet iets hebben wat je aanm de buitenkant ziet hebben ze wel wat anders of krijgen ze wel wat.
en waarom zou je geen luchtzuiger kopen als die nooit koliek heeft en met zo'n band gewoon stopt.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:53

Ja dan is het niet erg, maar wat nou als je de mensen niet kent? dan moet je maar op hun woord afgaan dat hun paard nooit koliek heeft.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:53

je heb toch een paard eerst een tijdje op proef...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:59

Luchtzuigen of zo zou ik me ook niet zo druk om maken. Maar zelf zou ik nooit een paard kopen wat een peesblessure heeft gehad. Loop al twee jaar met mijn paard er mee te rommelen en wil dat als het even kan niet meer meemaken. Het is en blijft toch een zwakkere plek.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:11

PartTwo schreef:
je heb toch een paard eerst een tijdje op proef...

Was het maar waar!! Ben nu op zoek naar een paard maar heel veel mensen doen daar niet aan!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:18

nou de meeste hier doen dat wel, je moet toch weten wat je koopt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:49

Ik zou nooit een paard kopen waarvan ik weet dat ie wat mankeert (stalgebreken, oude blessures, e.d.).

Daarintegen zou ik niet mijn paarden verkopen o.i.d. als ze het met de tijd krijgen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 04:36

Dressuur85 schreef:
Dat je zelf zo'n paard wil hebben moet jij helemaal zelf weten Ik snap alleen wel dat mensen zo'n paard niet willen kopen en liever een paard hebben zonder gebreken. Een paard wat luchtzuigt kan namelijk eerder koliek krijgen door alle lucht in de darmen.

Dit is niet waar!!! Lucht wat een paard zuigt komt niet in de darmen!!!
Keb zelf een luchtzuiger geen probleem beest loopt goed.
Kijk peesblessures etc zou ik ook niet aan beginnen. Bokhoefje tja ik ken paarden die daardoor niet lekker wegkomen, maar ken ook paarden die juist gewoon erg goede gangen hebben met een bokhoefje.
Het zal wel erg persoonlijk blijven, maar luchtzuigen is onzin. Paarden die niet luchtzuigen hebben net zoveel kans op koliek dan paarden die wel zuigen. Dus waarom een paard dan niet kopen? Sorry ff offtopic.
Iedereen wil altijd maar het onmogelijke en het beste jammer hoor? Je loopt heel wat leuks mis op deze manier.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 04:48

Het lijkt me logisch dat als je op zoek bent naar een paard dat je voorkeur niet uitgaat naar een paard met een 'gebrek' . Een paard met een gebrek is over het algemeen wel (veel) goedkoper dan een kwalitatief gelijk paard zonder dat gebrek. Een gebrek wil vaak niet per definitie zeggen dat een paard ongeschikt is voor de sport of dat het minder lief is..... maar het heeft vaak wel een groter risico (herstelde peesblessure's kunnen wel degelijk weer snel opspelen, luchtzuigers kunnen sneller koliek krijgen of last van hun gebit, ga zo maar door). Daardoor is het paard (logisch vind ik) minder waard voor de verkoop. Als je geluk hebt kan je van zo'n paard nog wel heel veel plezier hebben maar sta niet gek te kijken als je het paard wilt verkopen dat er bijna geen markt voor is.

Een voordeel is wel dat voor mensen met een kleine beurs er kwalitatief best goede paarden te koop zijn juist door zo'n gebrek.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:38

astridh schreef:
Het lijkt me logisch dat als je op zoek bent naar een paard dat je voorkeur niet uitgaat naar een paard met een 'gebrek'.

Dit lijkt mij ook logisch, je gaat immers geen problemen opzoeken. Wanneer je het om financiële redenen zou doen is het een ander verhaal, dan neem je bewust de ''gok'' en ben je op de hoogte van de eventuele consequenties.

Ik heb zelf een paard met behoorlijk wat gebreken. Mijn paard zuigt lucht (imo een klein gebrek ) en heeft een vergroeid sesambeen. Hierdoor mag ik er niet mee springen en zal ze op dressuurmatig gebied ook nooit zo heel veel kunnen bereiken. Dit wist ik allemaal niet toen ik haar kocht. Hoe triest het allemaal ook is toch is het is voor mij het beste paard wat ik me kan wensen.

Alhoewel ik heel blij ben met mijn paard heb ik in de afgelopen 2 jaar dat ik haar heb al regelmatig te horen gekregen dat ik haar beter kan verkopen. Ze is immers niks waard en zal nooit echt iets bijzonders kunnen, So what? Ik begrijp echt niet waar mensen zich druk over kunnen maken, het is toch mijn paard en als ik er blij mee ben wat is dan het probleem? Mensen die zo makkelijk rederneren van ''verkopen die handel, hij is niet goed'' zijn in mijn ogen echt geen paardenliefhebbers. Je hebt het wel over een levend wezen wat hier ook niets aan kan doen Ik krijg regelmatig de indruk dat de sport opzich belangrijker is als de paardensport.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:48

Als het je gebeurt ga je niet minder van een paard houden, logisch.

Maar als je de keuze hebt... koop je toch geen ellende?? Lijkt mij niet. Een paard moet gezond zijn op de dag van aanschaf. Er kan daarna nog zoveel mis. Luchtzuigen gaat dan nog, dat scheelt alleen geld, maar bolspat of een bokhoef, of een sesambeen voor een 4, die ellende ga je niet bewust opzoeken lijkt mij inderdaad.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:17

Mireille1970 schreef:
Als het je gebeurt ga je niet minder van een paard houden, logisch.

Maar als je de keuze hebt... koop je toch geen ellende?? Lijkt mij niet. Een paard moet gezond zijn op de dag van aanschaf. Er kan daarna nog zoveel mis. Luchtzuigen gaat dan nog, dat scheelt alleen geld, maar bolspat of een bokhoef, of een sesambeen voor een 4, die ellende ga je niet bewust opzoeken lijkt mij inderdaad.

Ben ik het helemaal mee eens!

En ik ben daar niet zeker van hoor wat hierboven staat dat luchtzuigen niets te maken heeft met koliek.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:23

PartTwo schreef:
nou de meeste hier doen dat wel, je moet toch weten wat je koopt.

Zeg eens eerlijk, als jij een paard te koop had zou jij hem dan een week of zes op proef meegeven?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:28

Ik niet!! Ik geef ze niet mee op proef, ze mogen bij mij thuis 1000x komen rijden bij wijze van spreken maar hij gaat niet onverkocht de dam af.

Stel je voor, krijg je hem verreden, kopschuw of met schimmel of weet ik wat terug...