vraagje over stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

vraagje over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:30

Hoihoi,

Ik weet heel weinig van stang en trens, vandaar de vraag. Ik vond het namelijk al heel wat dat ik wist hoe je hem na het vetten in elkaar moest zetten... (als je een wist hoe lang ik daar inmijn eentje op heb zitten pielen, terwijl ik nog nooit zo'n ding gezien had......)

ik weet niet welke teugel (dus van de stang of de trens) nou onder moet, dus onder je pink, en welke nou op je pink ligt... Kan iemand mij dat vertellen?

Groetjes Laura

Urielle

Re: vraagje over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:32

Bij het rijden neem je de trensteugel zoals je hem altijd pakt en de stangteugel of onder je pink of tussen je middelvinger en ringvinger, net hoe het comfortabelst rijdt.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:49

okeej thnx... ik ga morgen heel voorzichtig uitproberen bij de intermediaire (schrijf ik het goed?) hengst. Die loopt daarmee namelijlk het fijnst. Ik zal heel voorzichtig doen

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:13

waarom heb je eigenlijk een stang en trens?

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 22:19

hoezo? hij is niet van mij... ik ben maar een bijrijdstertje...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:39

Het lijkt dat je er de ballen verstand er niet van heb. Volgens mij is die stang en trens dan een gevaarlijk martelwerktuig in jouw handen.
Ga nou maar weer lekker op een pony hobbelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 00:53

als het nog niet in je 'leerfase' zit zeg maar zou ik er nog even afblijven. Heb je er geen ander hoofdstel voor, dan rijd ermee maar laat je stangteugel gewoon in een boogje hangen; heb je wel het gevoel van die twee teugels maar rijd je alleen op de trens.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:19

napie schreef:
Het lijkt dat je er de ballen verstand er niet van heb. Volgens mij is die stang en trens dan een gevaarlijk martelwerktuig in jouw handen.
Ga nou maar weer lekker op een pony hobbelen.

Zeg!! Kan het even wat vriendelijker! Als je alleen domme onzin uit kan slaan hou dan je mond! Daarbij denk ik dat de eigenaar van het paard dat zelf wel op kan lossen en daarover kan beslissen, niet?!!

Het verschilt soms welke teugel je in welke hand houdt. Sommige paarden lopen er fijner op als je de stang teugel boven hebt, andere weer als je de trens teugel hebt. Een teugel gaat gewoon dussen je ringvinger en pink door en de andere onder je pink door je handpalm heen.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:22

oei niet gaat uitproberen, eerst goed leren rijden op dat paard en dan met begeleiding een S&T proberen maar niet zelf.......

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:33

Dames! Voor alles is er een eerste keer, zo ook om met S&T te rijden.

Ik zou zo wenig mogelijk de stang gebruiken, werk het liefst enkel met een trensje (dat gaat zeker op een intermedairehengst).
Waarom zou je S&T gebruiken?
En als je zonodig met S&T wilt rijden, doe dit de eerste keren met begleiding. Je zou zelf toch niet iets verkeerds met het paard willen aanrichten?
Na wat les over en met S&T kan je alleen trainen, maar om correct met je paard om te gaan moet je les blijven nemen.
Doe het voor je paard.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:52

Pfff...nou, ik rijdt voorlopig nog steeds met trens. Heb dus pas een S&T gekocht, maar krijg de teugelvoering nog steeds niet zoals die behoort te zijn. Zorg iig voor goede begeleiding, en de teugels: ieder heeft zijn eigen manier. Ik vind het prettig om de trensteugel op de gewone plaats te hebben en de stangteugel onder de pink door, maar soms heb ik ze ook gekruist en dan de trens op de normale plek en de stangteugel tussen middelvinger en ringvinger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:58

Vind het ook ontzettend moeilijk rijden maar ja, je moet het een keer gaan leren en dat kan alleen door het te doen. Als het aan mij lag bleef ik eeuwig alleen op trens rijden, veel gemakkelijker

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:29

hallo bedankt voor alle 'vriendelijke' reacties. Misschien kan ik zelf ook wel inzien wanneer ik iets aankan en wanneer niet... En daarbij, ik doe niet zomaar iets zonder dat mijn instructrice of eigenaar van het paard erbij is... :S Bedankt dat jullie commentaar hebben terwijl jullie me nog niet kennen. Maar maakt niet uit, ik krijg ook lieve reacties ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:55

kan inderdaad wel wat vriendelijker gereageerd worden Napie, jij bent vast ooit ook ooit een beginner geweest....

Imitador: als je wil oefenen met de teugelvoering zou je ook een dubbele teugel aan je normale trensje kunnen hangen.... kan niet zoveel kwaad als gelijk met S&T
Lijkt me trouwens gaaf om op zo'n intermediare paard te mogen rijden!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:36

Imitador schreef:
hallo bedankt voor alle 'vriendelijke' reacties. Misschien kan ik zelf ook wel inzien wanneer ik iets aankan en wanneer niet... En daarbij, ik doe niet zomaar iets zonder dat mijn instructrice of eigenaar van het paard erbij is... :S Bedankt dat jullie commentaar hebben terwijl jullie me nog niet kennen. Maar maakt niet uit, ik krijg ook lieve reacties ...

In je eerste posting kwam het niet over alsof er echt klaar voor bent. als jij je instructrice en de eigenaar denken van wel kun je het allicht met begeleiding proberen daar is niets mis mee, zoals al eerder gezegd ook Anky heeft ooit voor het eerst met S&T gereden

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:10

bedankt voor alle tips. Was niet van plan hem met s&t hem meteen aan de voorkant te verbouwen... hij wordt nu gereden met spaanse stang, als je daar niet mee overweg kan, is het het ook een martelwerktuig. Ik ben niet altijd zo netjes en lief (dat doe ik niet express hoor) met mijn handen, daarom laat ik hem liever aan de voorkant wat los, daarbij kan je bij hem toch alles op je kont rijden...

bedankt voor alle tips...!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:53

Okkie1 schreef:
Het verschilt soms welke teugel je in welke hand houdt. Sommige paarden lopen er fijner op als je de stang teugel boven hebt, andere weer als je de trens teugel hebt. Een teugel gaat gewoon dussen je ringvinger en pink door en de andere onder je pink door je handpalm heen.

Normaal gaat de trens door de handpalm onder je pink door! Dan krijg je een kruislingse greep!
Ik vind het altijd een beetje eng als ik iemand zie rijden met een evenwijdige greep, dit omdat je altijd aan het "spelen" bent met je vingers, zit de stang onder wordt er dus meer kracht op de stang uitgeoefend dan op de trens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:49

fransheijs schreef:
Okkie1 schreef:

Normaal gaat de trens door de handpalm onder je pink door! Dan krijg je een kruislingse greep!
Ik vind het altijd een beetje eng als ik iemand zie rijden met een evenwijdige greep, dit omdat je altijd aan het "spelen" bent met je vingers, zit de stang onder wordt er dus meer kracht op de stang uitgeoefend dan op de trens!

Ik neem zelf mijn trensteugel wel onder de ringvinger omdat ik gewend ben om daar mee te 'spelen', de stang tussen middelvinger en ringvinger. Middelvinger en ringvinger zijn gemakkelijker onafhankelijk van elkaar te bewegen bij mij dan ringvinger en pink.