Wie heeft er Ervaring met Vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiepschj

Wie heeft er Ervaring met Vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:18

Wie heeft een paard dat hoest en die op vlas staat? Ik ben benieuwd naar de resultaten hiervan. Wie weet meer?

Wiepie

Re: Wie heeft er Ervaring met Vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:38

Hier zijn al verschillende topics over geweest. Vlas is stofvrij en zal voor jouw paard een betere bodembedekking zijn dan stro of houtkrullen.
Ik gebruik zelf vlas als onderlaag en daarbovenop stro, maar mijn paarden hoesten niet.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:49

mijn haflinger heeft op ponykamp op vlas gestaan en zij is ligt dampig en dat ging prima! ze heeft op heel ponykamp geen een keer gehoest en ze krijgt altijd als medicijn sputolysin. normaal staat ze thuis gewoon op het weiland maar mij was het vlas erg goed bevallen zeker doen! het is nog makkelijk uit te mesten ook

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:30

Mijn vzpaard staat ook sinds januari op vlas
Ben er best wel tevreden over
Alleen jammer dat het kleeft aan de hoeven als deze nat zijn
Dat had ik niet bij stro

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:40

vlas gaat in de hoeven zitten en dat drukt heel erg tegen de stralen aan.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:11

Vlas is heel goed voor paarden die hoesten en last van rotstraal hebben. Ook voor hoefbevangen paarden ideaal daar het schokdempend is. Verdre heb je er veel minder werk mee en het ziet er mooier en netter uit. Jammer genoeg at onze merrie de vlas op en moest ze weer op stro.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:06

Ik heb nu al een aantal maanden vlas in mijn stal en het bevalt mij prima. Er zit idd minder stof in, dus als je een paard hebt wat last heeft van stof is dat natuurlijk ideaal. De reden voor mij om vlasstro te gaan gebruiken is dat het snel afbreekt. Je meststapel wordt dus ook niet zo groot. Ik kan niet echt zeggen dat ik er minder werk van heb dan met krullen of stro. Persoonlijk vind ik stro fijner om te mesten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:04

Maar als ik vlas in een stal gooi, komt er toch wel wat stof vrij hoor!
Ik vind vlas echt vreselijk. Het is zo ontzettend moeilijk: als je niet iedere dag netjes de drollen eruit haalt dan verandert het in no-time in een vieze, stinkend, poepuitziende boel. Maar het is uiteraard goedkoper.
Vlas gaat ook bij mij overal tussen zitten: mn schoenen, sokken, kleding.. En dan heb ik nog niet gesproken over al je erin valt.. Nee dankje!
Het enige waar ik vlas goed voor vind is voor op een draasige bodem als je gaat springen.

Mijn paard staat op stro en komt er ook niet vanaf!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:16

LauEef schreef:
Maar het is uiteraard goedkoper.

Goedkoper dan wat? Stro? Ben ik benieuwd wat jij voor vlas en stro betaalt.
Van vlas gebruik ik iedere week 1 baal per stal (a 5 euro per baal), en de eerste keer 3 of 4 balen ineens
Van stro gebruik ik iedere week ongeveer 2 balen per stal a 1,30-1,40 per baal
Vlas is bij mij dus iig bijna 2x zo duur

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:26

Xox schreef:
Vlas is heel goed voor paarden die hoesten en last van rotstraal hebben. Ook voor hoefbevangen paarden ideaal daar het schokdempend is. Verdre heb je er veel minder werk mee en het ziet er mooier en netter uit. Jammer genoeg at onze merrie de vlas op en moest ze weer op stro.

dan moet je er azijn opspuiten.

tenminste dat deden ze bij de westernmanege in marum wel want ze hadden stro gehad maar dat beviel niet(voor het stro hadden ze vlas)en toen namen ze weer vlas en toen spoten ze er azijn op want anders gingen ze het waarschijnlijk opeten en konden ze koliek en hoefbevangenheid krijgen.(hopelijk heb je hier iets aan en succes ermee )

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:31

Erg slechte ervaring met vlas. Paard is bijna dood gegaan aan een koliekaanval na het eten van vlasstrooisel. Bij hennep staat een waarschuwing op de pakken (dat ze er niet van mogen eten) maar bij vlas (toen: 3 jaar geleden) nog niet.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:37

nanda111 schreef:
Xox schreef:

dan moet je er azijn opspuiten.

tenminste dat deden ze bij de westernmanege in marum wel want ze hadden stro gehad maar dat beviel niet(voor het stro hadden ze vlas)en toen namen ze weer vlas en toen spoten ze er azijn op want anders gingen ze het waarschijnlijk opeten en konden ze koliek en hoefbevangenheid krijgen.(hopelijk heb je hier iets aan en succes ermee )

Dank je wel. Zal dat eens proberen

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:51

de keuze is natuurlijk aan jezelf wat je wilt gaan gebruiken buiten het stro
denk er bv ook aan bij een paard dat hoest en bv op vlas ook nog wel wat hoest nat hooi te voeren

groetjes bren

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:56

ik ken een pony met bronchitus (hoe je het ook schrijft) en die staat ook op vlas, bevalt goed
om het tegen te gaan dat ze van het vlas gaan eten en daardoor koliek kunnen krijgen moet je er gewoon voor zorgen dat hij altijd wat hooi heeft liggen in zijn stal, dan eet hij daarvan i.p.v. het vlas.
Bij die pony gaven ze ook gewoon weleens een klein beetje stro, kon ook geen kwaad en had ze toch wat te knabbelen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:15

Nannes schreef:
ik ken een pony met bronchitus (hoe je het ook schrijft) en die staat ook op vlas, bevalt goed
om het tegen te gaan dat ze van het vlas gaan eten en daardoor koliek kunnen krijgen moet je er gewoon voor zorgen dat hij altijd wat hooi heeft liggen in zijn stal, dan eet hij daarvan i.p.v. het vlas.
Bij die pony gaven ze ook gewoon weleens een klein beetje stro, kon ook geen kwaad en had ze toch wat te knabbelen.

Maar je hebt ook paarden die net stofzuigers zijn dan is dat hooi en stro in notime weg. Onze zou een baal hooi zo opeten

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:02

Ik ben erg tevree over vlas! Wel wat werk aan , maar heb dat er graag voor over. Me paard ligt warm, het veert mee en is uitstekend gebleken vorige winter toen hij rotstraal had. Daar komt bij dat hij snel stijf is, maar door vlas trekt de kou minder in zijn spieren. Hij hoest niet, maar een ander paard bij ons op stal wel. Deze staat ook op vlas, gaat veeeeeeel beter.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:08

Mijn paarden staan ook op vlas. Het bevalt me prima. Ondergrond is beter, in de winter lekker warm bed en mijn pony heeft minder last van haar artrose daardoor. En mijn paard heeft teminste een bed, die at al zijn stro op en lag dan op de kale vloer....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:55

Vlas is prettig voor paarden met luchtwegproblemen. Maar het is een stuk duurder dan gewoon stro, en een stuk bewerkelijker. Vooral als je een beetje slordig paard hebt die de drollen door de hele stal walst, moet je vaak uitmesten.

En voor een beetje bodembedekking gaan er toch al gauw 4 balen vlasstrooisel in een stal.

Mijn vorige paard stond ook op een mengsel van vlas en houtkrullen, maar je moet elke dag de drollen eruit halen en de natte plekken. Anders kost het je een vermogen.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:07

nadita schreef:
maar je moet elke dag de drollen eruit halen en de natte plekken. Anders kost het je een vermogen.

Bij ons staat alles op vlas(respolin en dat kan ook geen kwaad,mochten ze er eens een hap van nemen)en bij ons ziet het e rgewoon netjes uit hoor,je moet juist niet iedere dag natte plekken uitsteken,als dat zo is doe je al iets fout vanaf het begin.

Goed gebruik van vlas is:

Je begint met eerst keer 4 a 5 pakken in stal te gooien,Je hebt dan een goede dikke laag liggen.
Je haalt iedere dag wel de drollen eruit,voor de rest niets.Vlas neemt juist alle pies op.(ga je dus iedere keer plekken waarvan jij denk dat ze nat zijn eruit steken is het hele spons-effecht weg)
Om bij te houden gooi je 1x in de week een nieuw pak bij.De rest van de dagen haal je dus alleen mest eruit en trek je met een hark de boel recht en de hoeken naar binnen.
Wij halen zon 5 keer per jaar alles echt helemaal leeg en zo om de 6 weken wat plekken in het midden eruit steken en dan eens een pak extra erbij.
Als de laag dus dik genoeg is kan je paard nooit nat staan,en om die laag dik genoeg te houden is het dus van belang alleen drollen te scheppen en meer niet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:36

QueJira schreef:

Bij ons staat alles op vlas(respolin en dat kan ook geen kwaad,mochten ze er eens een hap van nemen)en bij ons ziet het e rgewoon netjes uit hoor,je moet juist niet iedere dag natte plekken uitsteken,als dat zo is doe je al iets fout vanaf het begin.

Goed gebruik van vlas is:

Je begint met eerst keer 4 a 5 pakken in stal te gooien,Je hebt dan een goede dikke laag liggen.
Je haalt iedere dag wel de drollen eruit,voor de rest niets.Vlas neemt juist alle pies op.(ga je dus iedere keer plekken waarvan jij denk dat ze nat zijn eruit steken is het hele spons-effecht weg)
Om bij te houden gooi je 1x in de week een nieuw pak bij.De rest van de dagen haal je dus alleen mest eruit en trek je met een hark de boel recht en de hoeken naar binnen.

Wij halen zon 5 keer
per jaar alles echt helemaal leeg en zo om de 6 weken wat plekken in het midden eruit steken en dan eens een pak extra erbij.
Als de laag dus dik genoeg is kan je paard nooit nat staan,en om die laag dik genoeg te houden is het dus van belang alleen drollen te scheppen en meer niet.

Ik zou ht vaker doen, heb laatst nog gehoort dat als je het niet vaak genoeg doet dat je dan ongedierte krijgt..
Maar nee, geef mij maar stro!

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:05

Ik vind het fijn spul, het is makkelijk in het onderhoud en het stinkt niet.

Mijn paard heb ik er helaas vanaf moeten halen, ze at het op. Ook als ik er azijn op spoot at ze het nog, dus ik heb haar direct eraf gehaald. De andere 3 paarden op stal staan er wel op, ze eten er niet van.
Als je paard ervan eet, haal hem/haar er meteen vanaf. Je kunt azijn spuiten proberen, maar ga niet allerlei troep erop spuiten (dreft of dettol ofzo), want als ze er dan toch van eten, ben je nog verder van huis. Sommige mensen beweren dat het niet erg is als een paard van het vlas eet, maar ik heb al meerdere verhalen gehoord van paarden die overleden zijn of heel ziek zijn geworden doordat ze vlas hadden gegeten...

Mijn paardje staat nu op drainage matten, dit vind ik ook erg fijn. Het is dan wel belangrijk dat je een goede afvoer in de stal hebt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:00

LauEef schreef:
Maar als ik vlas in een stal gooi, komt er toch wel wat stof vrij hoor!
Ik vind vlas echt vreselijk. Het is zo ontzettend moeilijk: als je niet iedere dag netjes de drollen eruit haalt dan verandert het in no-time in een vieze, stinkend, poepuitziende boel. Maar het is uiteraard goedkoper.
Vlas gaat ook bij mij overal tussen zitten: mn schoenen, sokken, kleding.. En dan heb ik nog niet gesproken over al je erin valt.. Nee dankje!
Het enige waar ik vlas goed voor vind is voor op een draasige bodem als je gaat springen.

Mijn paard staat op stro en komt er ook niet vanaf!

Er komt idd wel stof vrij als je de baal opent en in de stal gooit, maar aangeraden wordt ook om dit niet te doen wanneer je paard op stal staat, maar dat is hetzelfde als je je stro op gaat schudden. Ik heb mij alleen laten vertellen dat het om het soort stof gaat waar een paard last van kan hebben en dat dit bij vlasstro niet hinderlijk is voor het paard, in tegenstelling tot het stof dat stro vasthoudt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:08

Ik vind persoonlijk stro fijner dan vlas. Ik heb 2 weken geleden een paard meegenomen op vakantie. Paard staat altijd op stro maar moest daar op vlas. Daar heeft ze van gegeten en koliek van gehad. Ik was er op tijd bij en met 2 dagen rust was het weer over.
Nu staat ze weer lekker thuis op stro. 2 andere paarden die ik ken staan wel op vlas. Bij hun is het eigenlijk nooit fout gegaan. Dus ik denk dat het er ook aan licht of je paard ervan gaat eten ja of nee.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:05

toevallig dit.. mijn paardje is wat stofgevoelig en staat op vlas, ik ben hier super tevreden over! ik heb m al een jaar niet meer horen hoesten:-) Ookal moet ik nou meer gaan betalen, maakt me niet zoveel uit, het is beter voor hem, schoner en fijn uitmesten!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:46

Boeiend topic. Ik lees graag even mee. Mijn paardje komt strakjes ook op vlas staan.