Scheren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

Scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 20:32

Het is er nu nog een beetje te vroeg voor, maar toch.

Ik wil misschien deze winter / najaar mijn paard gaan scheren.
Ik heb voorgaande jaren ontzettend veel last van zijn haar gehad, ondanks dat hij onder een dikke ( of meerdere) dekens stond.

We rijden best intensief en starten ook 2 keer in de maand, vandaar.

Ik ben alleen nogal voorzichtig met mijn paardje En wil natuurlijk niet dat hij het koud krijgt. Hij staat in een gewone binnenbox, en ik heb voldoende dekens om hem warm te houden. We rijden wel altijd buiten..is dat erg?

Graag tips en ervaringen!!

robincera

Re: Scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:38

WAGT STOP! voordat je gaat scheren , zorg dan dat je weet of je paard niet bang ervoor is, koop IN ELK GEVAL ;;; EEN VERDOVINGSMIDDEL!! (SELADIN aanbevolen!) ik dagt ook .. mijn pony kan daar wel tegen .. wat bleek .. we konde het dign nog niet aanzetten of ze was al helemaal bezweet en grote neusgaten en alles . scheren is dus hé-lé-mááll iks geworden .. heelaas ..=( suc6

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:41

RobinCera schreef:
WAGT STOP! voordat je gaat scheren , zorg dan dat je weet of je paard niet bang ervoor is, koop IN ELK GEVAL ;;; EEN VERDOVINGSMIDDEL!! (SELADIN aanbevolen!) ik dagt ook .. mijn pony kan daar wel tegen .. wat bleek .. we konde het dign nog niet aanzetten of ze was al helemaal bezweet en grote neusgaten en alles . scheren is dus hé-lé-mááll iks geworden .. heelaas ..=( suc6

dit meen je toch niet ????

ik zou het gewoon rustig proberen
ik weet niet hoe oud je paard is,en of hij snel bang is?

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 20:41

De mijne is het scheerapparaat al wel gewend voor het opscheren van de beentjes en zijn snor etc..

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:43

daar heeftie dus geen problemen mee
nou dan denk ik dat ie dit ook wel toelaat hoor

dat buitenrijden is trouwens niet erg denk ik,gewoon een uitrijdeken tijdens het instappen en het uitstappen

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:00

Dus het is geen probleem dat we geen binnenbak en/ of solarium hebben?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:07

nee hoor,tenminste ik denk van niet
er zullen wel meer mensen zijn die hun paard laten scheren maar die ook geen binnenbak hebben

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:01

idd ikke.
en heb de hele winter nergens last vn gehad deze winter doe ik het zo weer.
en daarnaast heb ik een buitenbox.nergens last van gehad.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:52

Als je paard voor de eerste keer geschoren gaat worden, zorg dan dat je Sedalin en een praam bij de hand hebt. Hoe braaf je paard ook is, van een scheermachine kan zelfs de grootste lieverd behoorlijk onder de indruk zijn. Laat het scheren door iemand doen die het vaker gedaan heeft, zodat het paard er sneller vanaf is. Doe een praam pas om als het hoofd geschoren wordt (oren etc, is altijd minder prettig). Dan kun je ook gerust het halster afdoen en hem aan de praam vasthouden, zodat de scheerster(der) makkelijk bij het hoofd kan. Als hetzelfde paard een aantal keer op deze manier geschoren is, gaan ze het vanzelf prettig en zelfs lekker vinden en zal de verdoving niet meer nodig zijn. Hou er wel rekening mee dat je het paard een paar dagen moet laten bijkomen, ook van de sedalin, waar ze nog wel even suffig van kunnen zijn. Succes!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:03

ik ook een vraag hier, mijn pony word misschien ook geschoren, maar moet je het hoofd ook scheren of kan je dat gewoon zo laten? en voor diegenen die hun paard ook altijd scheren, wat voor deken hebben jullie er dan op in de winter? een winterdek met onderdeken ofzo?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:36

nou ik ging willem voor het eerst scheren... geen probleem... het was ook mijn eerste keer dus beetje klungelig en beetje lang over gedaan.. maar hij was braaf.
2e keer scheren was het een draak! zodra je aan de rechterkant begon, ging hij heen en weer op en neer... alles wat je van willem niet gewend bent ik heb er een paar scheppen muisjes in gegooit.. maar nog nix.. ik heb hem tranqigel gegeven toen werdie slaperig.. maar toen kwam ik met het scheerapparaat begon hij gewoon weer van voor af aan!
wat het nou is geweest al sla je me dood.. we zullen het in oktober weer meemaken.. alleen dit keer stp ik er gelijk sedalin in

maar gewoon een uitrij deken gebruiken voor het in en uitstappen, dat doe ik ook.

ik heb willem 2 winterdekens op en als het echt extreem koud wordt(zoals die -15) dan nog een onderdeken of fleece deken. maar willem stond in een buitenstal waar de sneeuw naar binnen waaide.. dus dat was wel koud. nu komt hij binnen te staan.. dus zal nu wel minder hoeven.

als willem geschoren is krijgtie gelijk zijn winterdeken op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:07

RobinCera schreef:

Haha!
SELADIN??? bedoel; je sedalin???? en dat mag niet meer verkocht worden....

Zou het gewoon proberen en dan zou je altijd nog op een verdovingsmiddeltje kunnen vragen...
Let wel op dat je nooit een verdoving geeft als ze al gestrest zijn
Dan wordt het nog erger....

Ulbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:13

Ik scheer mijn fjord ook altijd. Hij staat lekker in een buitenbox met een goede deken. Tijdens het rijden gebruik ik een uitrijdeken. Als het echt koud is houd hij hem om en als het minder koud is rijd ik hem warm en doe ik hem daarna af.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:33

Ik zou het laten doen door iemand die al vaker paarden heeft geschoren dus ook weet waar die persoon dan mee bezig is. Over verdovingsmiddelen of zo daar heb ik geen ervaring mee.

En buitenrijden kan wel gewoon maar ik zou tijdens het losstappen en uitstappen een lekker uitrijdeken op doen om zo te voorkomen dat ie verkouden/ziek wordt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:23

ik heb die van mij vorig jaar ook voor het eerst geschoren. Ik heb hem alleen niet helemaal kaal geschoren, maar een deken model. Hij heeft de hele winter in een buitenstal gestaan met een 150 grams dekentje op. Overdag een aantal uren naar buiten en gewoon in een buitenbak rijden zonder uitrijdeken, want op zijn rug zat gewoon zijn wintervelletje. Geen last van kou gehad. Sterker nog hij had zowaar een winter niet zijn gebruikelijke winterdipje .

verkouden worden ze trouwens van een virus niet van de kou