ruilen? Wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

ruilen? Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 19:42

Ik heb een 6-jarige KWPNmerrie met een knieblessure die nu weg is om gedekt te worden.
viewtopic.php?f=5&t=439944&hilit=
Ik kreeg een mailtje of ik haar niet wilde ruilen tegen 2 hengstjes.

Afbeelding

E hengstveulen NOAH

Geb-datum 12 april 2004

Vader = Nucari = Nut ox X Carina :keur,pref,pres.sport/fok

Moeder = Alicia:keur = Drug ox X Mufaya

Nucari
keur prestatie sport - fokklasse 1
NRA STB 86*38
v. Nut ox
geb. 05-04-1983
stm. 1.52 m., kleur bruin
Definitief goedgekeurd
Percentage Arabisch bloed: 87,50%.
Verrichtingsonderzoek 1986: voldoende.
Eigen prestatie: Z-dressuur, Z-springen, Z-SGW
Afstammelingenonderzoek 1988 positief afgerond

en

Afbeelding

Paarden hengstveulen REBEL

Geb-Datum 04 Maart 2004

Vader = Q-H x Belgie'sWarmbloed ----------------

Moeder = Thalyta = Arabier (Gudjar x Liryk us)

Ben benieuwd naar de reacties......

Esther28

Re: ruilen? Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:04

Is denk ik afhankelijk of je merrie na herstel volledig te gebruiken is als rijpaard of alleen nog als fokmerrie (na een blessure heb je nooit 100% zekerheid natuurlijk) En afhankelijk wat je zelf wilt (rijden of fokken)
Als het je echt om het rijden gaat, heb je aan deze jaarlingen ook voorlopig niets....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 20:22

Esther28 schreef:
Is denk ik afhankelijk of je merrie na herstel volledig te gebruiken is als rijpaard of alleen nog als fokmerrie (na een blessure heb je nooit 100% zekerheid natuurlijk) En afhankelijk wat je zelf wilt (rijden of fokken)
Als het je echt om het rijden gaat, heb je aan deze jaarlingen ook voorlopig niets....

voorlopig heb ik geen tijd om te rijden, dat is ook de reden waarom we Sigy zouden verkopen, alleen kwam die blessure daar tussen

Een blessure is altijd een risico, want garantie op 100% herstel kun je daarbij nooit krijgen, helaas.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:45

je was toch al van plan de merrie weg te doen / om te ruilen voor een recreatie paard?
dus ik denk dat je moet gaan kijken of dit veulens zijn die je ook zelf zou hebben uitgezocht,
of het in totaal met de vraagprijs van de merie strookt,
en vooral of de merrie een goed tehuis gaat krijgen want wat willen ze er dan mee?

die veulens zijn wel gaaf vind ik hoor, en dan kan je ze eerst op de opfok zetten nu je er als ik het goed begrijp zelf niet zoveel tijd voor hebt.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:12

uit je andere advertentie begrijp ik dat je eigenlijk wilde ruilen voor een makkelijk paard, een jaarling hengstje en veulen hengstje lijken mij niet de meest makkelijke. en daarnaast moet je aan deze twee ook veel tijd en aandacht schenken ook al kun je nog er niet op rijden, en heb je daar wel de tijd voor? de jaarling vind ik niet zo, het veulentje wel! al kun je daar eigenlijk nog niet zoveel over zeggen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 07:32

sabien schreef:
uit je andere advertentie begrijp ik dat je eigenlijk wilde ruilen voor een makkelijk paard, een jaarling hengstje en veulen hengstje lijken mij niet de meest makkelijke. en daarnaast moet je aan deze twee ook veel tijd en aandacht schenken ook al kun je nog er niet op rijden, en heb je daar wel de tijd voor? de jaarling vind ik niet zo, het veulentje wel! al kun je daar eigenlijk nog niet zoveel over zeggen

het had niet te maken met makkelijker, maar Sigy werkt het liefst elke dag en als het kan zelfs wel 2 x!
Het veulentje is ook al een jaar, alleen staat er nog een oude foto van op de site.
De jaarling vind ik zelf erg mooi, moet alleen beter gevoerd en goed ontwormd.
Qua omgang met hengstjes, dat is geen enkel probleem, we zijn hier aan alle geslachten en maten gewend

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:37

Ik zou het zelf niet doen, temeer je straks dan wel met dubbele kosten / plek voor stalling komt te staan. En als een veulen goed ontwormd moet worden: weet jij wat er al aan schade is gebeurt door een eventuele wormenbesmetting? Bovendien zou er ook met deze twee nog van alles kunnen gebeuren waardoor ze niet bereden kunnen worden, en hoe ze rijden/zitten/onder het zadel zijn, kun je ook nog niet voorspellen.
Rebel vind ik leuk, bij Noah zint me de rug niet echt (karperrug?). Als ze de merrie willen hebben voor de fok, zou ik de merrie verkopen, maar deze twee er niet voor inruilen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:14

Van ruilen komt huilen

Nee ik zou het niet doen, bij veulens komt meer kijken dan de meeste mensen denken, daarbij weet je dan nog niet wat je hebt. Voor het zelfde geldt zit je straks met twee slechte paarden, raak ze dan nog maar eens kwijt.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:32

Yep, ben het eens met Okkie1.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:46

Cassidy schreef:
Ik zou het zelf niet doen, temeer je straks dan wel met dubbele kosten / plek voor stalling komt te staan. En als een veulen goed ontwormd moet worden: weet jij wat er al aan schade is gebeurt door een eventuele wormenbesmetting? Bovendien zou er ook met deze twee nog van alles kunnen gebeuren waardoor ze niet bereden kunnen worden, en hoe ze rijden/zitten/onder het zadel zijn, kun je ook nog niet voorspellen.
Rebel vind ik leuk, bij Noah zint me de rug niet echt (karperrug?). Als ze de merrie willen hebben voor de fok, zou ik de merrie verkopen, maar deze twee er niet voor inruilen.

que kosten is 2 x een opfok-stalling even duur als een stalling met faciliteiten. maar ik zou ze toch gewoon zelf hier houden, we hebben genoeg weitjes

Er iets mee gebeuren zodat je niet kunt rijden kan altijd met elk paard gebeuren, Sigy kan op het moment ook niet bereden worden

Ze willen appaloosa's met haar gaan fokken......

_Ama_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:11

Natuurlijk moet je wel weten wat zij met jou pony gaat doen. Niet dat als ze weer beter is dat ze weer vollop zwaar moet gaan trainen maar ze heme cht voor de fok gebruikt.
Het zijn el 2 leuke hengsten maar je moet natuurlijk ook wel weten dat hengsten vervelend kunne zijn (tenzij je ze castreed) Maar het is voor jou wel leuk voor als deze oud zijn een nieuwe strart te beginnen met rijden met deze paard

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:54

ik zou het niet doen , gezien ej al weinig tijd had voor ej andere paardje. jonge hengstjes wordne ook handen bindertjes en helemaal omdat het er natuurlijk 2 zijn. ze zullen in het begin mishcien wat minder tijd kosten omdat je er nog maar weinig mee kan , en omdat het beter is om ze het eerste anderhalf jaar op het land te houden, maar daarna zullen ze aardig wat tijd in beslag gaan nemen.
ik hoop dat je een passende beslissing maakt en dat deze je gelukkig maakt!
e hebt overigens een mooi beestje nu

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:51

E hengstveulen NOAH

Geb-datum 12 april 2004

Vader = Nucari = Nut ox X Carina :keur,pref,pres.sport/fok

Moeder = Alicia:keur = Drug ox X Mufaya

Nucari
keur prestatie sport - fokklasse 1
NRA STB 86*38
v. Nut ox
geb. 05-04-1983
stm. 1.52 m., kleur bruin
Definitief goedgekeurd
Percentage Arabisch bloed: 87,50%.
Verrichtingsonderzoek 1986: voldoende.
Eigen prestatie: Z-dressuur, Z-springen, Z-SGW
Afstammelingenonderzoek 1988 positief afgerond

van dit paardje ken ik de moeder best goed is een eerlijke merrie...die het ook erg goed doet in de sport
ze merrie heeft ruime gangen en heeft uitstraling
volgens het meisje wat nou op alicia rijd wat dat veulentje een lief veulentje met goede gangen??

aan jou zelf de beslissing natuurlijk maar ik denk ik vertel dit ff

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:55

Cassidy schreef:

Idem.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:03

om jaarlingen goed op te voeden heb je ook veel tijd nodig. verwacht niet dat je ze nu in de opfok kunt doen, om over twee jaar superbraaf en handelbaar weer op te halen.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:45

Ik zou niet ruilen. Als die man (of vrouw) waar jouw paardje nu staat haar graag wil hebben kan je hem beter aan hem verkopen. Dan kan je zelf op zoek naar een paardje wat helemaal is wat jij wil.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 22:19

vamp schreef:
om jaarlingen goed op te voeden heb je ook veel tijd nodig. verwacht niet dat je ze nu in de opfok kunt doen, om over twee jaar superbraaf en handelbaar weer op te halen.

nogmaals dat opvoeden is totaal geen probleem.....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 22:19

allegro schreef:
Ik zou niet ruilen. Als die man (of vrouw) waar jouw paardje nu staat haar graag wil hebben kan je hem beter aan hem verkopen. Dan kan je zelf op zoek naar een paardje wat helemaal is wat jij wil.

ze heeft daar te weinig tijd en de financiën niet voor

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:43

Als de veulens goedgekeurd worden en je zeker weet dat de merrie goed terecht komt zou ik het doen.

De merrie weet je niet zeker van of het goed komt. Bij de hengstjes zal een van de twee vast wel geschikt zijn waar je ze voor zou willen gebruiken (tenzij je een fokmerrie wilt natuurlijk ), zo niet kun je beide verkopen, 2 jonge hengsten/ruinen die al redelijk zijn ingereden zullen genoeg opleveren voor een ander goed paard wat wel geschikt is.
Je zit dan wel nog minstends 2 jaar met die paardjes, maar dat zal vast geen ramp wezen .

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 09:50

Ik vind het totaal geen ramp en ik heb altijd 6 weken vrij in de zomervakantie, dus over 2 jaar kan ik in die 6 weken veel met ze doen!

En idd bij Sigy is het natuurlijk een risico of het over gaat of niet, ik verwacht van wel, maar dan heb ik daar over een paar maanden alweer een paardje die wil werken en als ik iets met haar doe, ben ik minimaal 2 uur per dag kwijt......

Dan heb ik liever 2 jaarlingen en als ze me niet bevallen of eentje niet, dan kan deze altijd nog verkocht worden nadat ik ze zadelmak hebt gemaakt en de basis heb geleerd.

Ik zou Sigy het liefst verkopen....., maar ja haar omstandigheden zijn momenteel niet echt gunstig.

Ze loopt trouwens niet echt kreupel ofzo, maar wat onregelmatig in draf op de volte.