Paard nat en rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firepatty

Paard nat en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 17:08

Wat doen jullie als je paard nat is en je wilt rijden, gewoon zadel erop of rijd je niet op een nat paard.
Ik doe het nl niet omdat ik bang ben dat de huid verweekt is en hierdoor snel kapot gaat door het rijden.

Misschien ben ik wel te voorzichtig, dus laat maar horen.

Groetjes Patricia

Prinslover

Re: Paard nat en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:19

Mijn paard is nooit nat als ik ga rijden, wat die staat altijd op stal
Maar vroeger bij mn verzorgpony droogde ik dr gewoon zo goed mogelijk af met een handdoek bij de zadel plek.. Ging altijd wel goed hoor

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:54

mijn paard is nooit nat als ik hemwil rijden en is hij dat wel , dan ga ik stappen op een droge plaats tot dat ie droog is
bedoel je nat van de regen ? dan zou ik hem zoveel mogelijk afdrogen en dan toch maar opzadelen , bedoel een paard zweet onder het zadel ook en dan stap je ook niet meteen af

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:58

Het is beter om te zorgen dat je paard droog is voordat je het zadel erop doet. Regenwater maakt het haar en de huid niet alleen weker, maar ook nog eens stroefer, waardoor je sneller drukkingen krijgt. Natuurlijk word een paard nat onder het zadel wanneer hij zweet, maar dit is niet zo erg want zweet maakt het lang zo stroef niet. Daarbij heb je als het goed is een schrabak die dat zweet opvangt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:22

Ik denk dat de eigenaren met de paarden buiten staand maar weinig dagen hebben dat ze hun paard droog van de wei plukken dus ik zou rijden. De keuze is of je het risico neemt op drukkingen (en je moet ook zorgen dat je zadel past natuurlijk!!!!) of een paard waarbij je nooit geen training op kunt bouwen.

Tussenoplossing lijkt me een dikke onderlegger (bontje, schuimpad, gelpad)

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:30

geloof best dat het stroever wordt , maar wanneer de de plaatsen waar het zadel ligt zo veel mogelijk droogt en een goedpassend zadel met een goed vochtopnemend shabrak gebruikt , mag het geen probleem zijn

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:41

Ik rijd altijd gewoon, ook al haal ik haar nat uit het land. Schoon en droog sjabrak eronder en natuurlijk na het rijden deze weer goed laten drogen voor je die volgende keer gebruikt.

Inderdaad blijft er anders weinig mogelijkheid over om je paard te rijden swinters als deze veelal op de wei staat. Ik rijdt een haflinger, die heeft gelukkig niet echt een iele en zeer gevoelige rug. Wanneer je wel een erg fijn paard rijdt, gewoon een handdoek gebruiken om de rug eerst droog te wrijven en klaar..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:00

Ik gooi het zadel er ook gewoon op, het sjabrak droogt het vanzelf wel.
Als ik dan het zadel eraf haal dan is het juist onder het zadel weer droog en de rest niet.
En bij mijn paard wordt de huid ook niet nat, alleen de vacht is nat.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 20:28

Ik bedoel inderdaad nat van de regen, hij staat alleen in de winter bij vorst 's nachts binnen. Dus heb ik inderdaad met regelmaat het probleem dat hij nat is. (lekker hé dat nederlandse weer)
Eerst goed afdrogen en dan een dik bontsjabrak is denk ik een goede oplossing. Ik ga het zeker (eerst voorzichtig) proberen en kijk hoe dat gaat.

Dank jullie voor de tips.

Groetjes Patricia

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:39

Regendekentje? Bij ons staan ze met slecht weer ( dus ook nu helaas) altijd met een dunne waterdichte deken op, geen enkel probleem. En anders een kwartiertje voor het opzadelen een zweetdekentje opdoen, ook dan kan je hem probleemloos zadelen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:19

Die van mij krijgt regelmatig een flinke plensbui over zich heen, aangezien ik overdag vaak niet thuis ben en niet wil dat mijn paard de hele dag op stal staat.
Ik rijd dr dan gewoon, ook al is ze nat, nooit problemen gehad hoor!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:24

ik reed ook gewoon op mijn verzorgpony toen ze nat geregent was, ik had het wel eerst nagevraagt aan stalpersoneel en die zeiden dat het geen kwaad kon, maar ik moest wel een sjabrakje bij haar schoft goed omhoog trekken, maar dat doe ik zowiezo al

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:31

Ik heb geluk geloof ik, Memuska is een watje. Ze staat heel der dagen in de wei maar bij het minste drupje gaat mevrouw gewoon in haar stal staan en aan haar hooinet knabbelen. Dus altijd droog

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:37

Een ongevoerde regendeken heb ik, en dat helpt inderdaad goed als je hem een poosje van te voren opdoet, dan is hij zo goed als droog.
Alleen ik heb hem niet naast de deur staan, en het gebeurt wel eens dat het 's nachts regent (en de weerman het verkeerd voorspeld ). Dan is hij nat als ik naar les moet. Vandaar mijn vraag.

Groetjes Patricia