Hoe laat je twee paarden aan elkaar wennen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemmie

Hoe laat je twee paarden aan elkaar wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 11:09

Hallo allemaal.
Heb een vraagje, binnen kort krijgen we er een paardje bij.
En nu is mijn vraag hoe zouden jullie ze aan elkaar kan laten wennen.
In de wei samen of allebei in een andere wei, maar wel zo dat ze kunnen neuzen.
Of misschien op stal naast elkaar, Of juist niet.
Het zijn allebei ruinen, ons eigen paardje is 15 jaar en zijn toekomstige maatje is 8 jaar. (Hopelijk kunnen ze het met elkaar vinden).
Ik ben benieuwd wat voor tips jullie mij kunnen geven over hoe je het zou kunnen doen.
Groetjes van Antoinette

Tiana

Re: Hoe laat je twee paarden aan elkaar wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:13

Hey,

Ik zou eerst het nieuwe paard alleen in de wei laten gaan, zo kan die kijken waar de afrasteringen zitten, als je ze namelijk tegelijk naar buiten doet, dan kan het zijn dat de een het nieuwe paard gaat opjagen en dat je nieuwe paard doordat hij/zij de wei niet kent ergens tegenaan loopt...dus eerst alleen is mijn advies....

Succes!

Grtz..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:24

Je kan ook zorgen dat ze alletwee 'honger' hebben, en dan samen in een wei zetten *met veel gras natuurlijk*.. Dan staan ze bij elkaar in dezelfde wei te grazen, en maken ze meestal rustiger kennis met elkaar..

Maar bij ons hadden we eerst het nieuwe paard in de wei naast mijn pony gezet, dus die begonnen al te snuffelen enzo.. en na een tijdje hebben we ze bij elkaar in de wei gezet.. Ging eigenlijk heel goed hoor

Veel succes met je nieuwe aanwinst, en ze worden vast wel vriendjes

Tiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:29

p.s. ik heb mijn paard toen die nieuw was oowk eerst appart gezet in een wei ernaast maar toen sprong ze over de afrastering heen

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:35

In twee weilanden naast elkaar. Dan kunnen ze vast een beetje wennen aan elkaar. Je ziet snel genoeg of het goed gaat. Bij mijn merrie duurde het een week voordat ze bij elkaar konden, maar mijn merrie is een lastpak daarin. Ruinen zijn vaak makkelijker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:15

niet naast elkaar,met omheining tussen.
stel je voor, er zit een draad tussen, ze neuzen, en plots halen ze uit, een blijft in de draad zitten met zijn been.
gewoon zorgen dat ze honger hebben, en samen loslaten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:34

VvdD -> VMR

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:41

ja kan ze eerts in de stal naast elkaar laten staan ik weet niet of ze elkaar kunnen zien. maar dan kunnen ze elkaar wel ruiken.
en dat scheelt ook al een hoop.

en dan kan je jij een en iemand anders een poetsen op een plek waar ze elkaar kunnen zien.

dan de volgende dag samen in de wei
eerst de nieuwe laat je hem even de wei verkennen en dan anderen.

zo heb ik het ook gedaan en zijn de beste vriendjes geworden

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:46

Wij hebben Prisca en haar weidemaatje voor het eerst bij elkaar gel;aten na het rijden. Beide gereden en toen in de rijbak afgezadeld. In eerste instantie liepen ze beide een andere kant op, volgens mij hadden ze niet meteen door dat ze alletwee los waren.

Ik zou dus of met beide paarden gaan rijden, zodat ze al langs elkaar komen etc en wat moe worden en ze dan bij elkaar laten of zoals al gezegd een goed groene wei in, terwijl je ze nog niet gevoerd hebt.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:57

Niet in weilanden naast elkaar zetten omdat ze in de draad komen is een beetje onzin, tenzij je prikkeldraad hebt natuurlijk of andere afrastering die niet snel kapot gaat. Dat naast elkaar laten wennen is bij ons nog nooit fout gegaan, maar we hebben dan ook goede en veilige afrastering!

Bij ons op stal is 1 van de ruins een beetje een boefje als het op nieuwe paarden aankomt. Hij heeft wel veel respect voor de stroomdraad: oplossing eerst een dag (of meer dan 1) met een draadje ertussen zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Daarna de draad aan de twee uiteinden losmaken zodat er een flinke doorgang is aan beide kanten. Zo kan het nieuwe paard aan de andere kant gaan staan. Snappie? Bij ons heeft het echt heel erg goed gewerkt!! NB de middendraad heeft er best een poosje moeten staan!

Als beide paarden een beetje normaal communiceren zou je ze ook zo bij elkaar moeten kunnen zetten. Een dag of 2 geen eten van te voren en dan een volle wei is ook een goed idee. Hebben wij bij het samenvoegen van 4 jonge hengsten (1 en 2 jarigen) gedaan. Werkte super!

Het nieuwe paard eerst de wei laten verkennen!!!

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:07

Toren ik mijn paard bij de rest moest doen. Heb ik haar er gewoon bij gedaan. Maar dat kan ik doen omdat die van mij niet dominant is. En heel vriendelijk van aart. Dus het ligt er aan hoe jou paard is. Die van mij kan ik zo overal bij zetten. laat ze het zelf maar oplossen met elkaar. Blijf er wel bij voordat... de paarden zoeklen het zelf wel uit of ze vriendjes worden of niet. Mogen ze elkaar niet dan gaan ze wel een paar meter van elkaar staan.. ze zullen wel eerst achter elkaar aanrennen. succes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:11

wij hebben de nieuwe jaarling ook gewoon bij de 3 andere gedaan (9 jarige en 2 twneters)
de eerste paar uur was er beetje gejaagd, en dna waren ze alweer aan het eten.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:05

Citaat:
Niet in weilanden naast elkaar zetten omdat ze in de draad komen is een beetje onzin, tenzij je prikkeldraad hebt natuurlijk of andere afrastering die niet snel kapot gaat. Dat naast elkaar laten wennen is bij ons nog nooit fout gegaan, maar we hebben dan ook goede en veilige afrastering!

, Als dit goed gaat, kunnen ze wel bij elkaar in.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:59

Half jaar terug kwam er nog een ruin bij ons op stal. Die hebben we eerst na zijn aankomst op stalgezet terwijl de rest nog buiten stond.

Later op de dag die nieuwe en onze haf aan de hand meegenomen en eens naar elkaar laten kijken. Vervolgens beetje laten ruiken en dergelijke. Na 15 minuten laten kijken en wennen aan elkaar gewoon samen in de bak gezet..Ging prima, onze merrie sjachereinig hele bak door lopen en bij ons aandacht vragen. En die ander zocht zijn draai een beetje. Zo ook met de anderen.

Laat ze even aan de hand kennis maken en dan in een goed afgerasterde omgeving bij elkaar zetten..Met draad ertussen zou ik ook nooit willen doen (wij hebben echt metaaldraad ja en niet van dat mooie afzetband tot 2 meter hoog).

Gewoon rustig aandoen en afwachten, die confrontatie dat ze elkaar tegen komen en misschien wat fel reageren komt toch wel. Beter aan het begin even zodat beide hun plaats daarna weten..