Help!! Jaarling niet door plassen..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Help!! Jaarling niet door plassen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 08:56

Ik hoop dat ik dit hier mag posten, ik weet niet waar ik het anders mag neerzetten?

We hebben een groot probleem. Mijn jaarling wil absoluut niet door plassen heen en dat geeft hele grote problemen met het in het weiland zetten omdat overal voor de ingang nu plassen liggen.
Nu ben ik (met hulp van stalgenoten) al de hele week aan het oefenen maar hij heeft echt zoiets van bekijk het maar.

We hebben er al andere paarden bij gezet in de plas zo van kijk is niet eng werkt niet.
We hebben geprobeerd om hem met eten zover te krijgen maar ook dat werkt niet, met gewoon rust en ik alleen met hem (daar ben ik mee begonnen) werkt niet en met dwang maar dat is helemaal drama...

De staleigenaar zet de paarden altijd buiten en ze zijn al een paar keer gewoon een uur bezig geweest om hem het land in te krijgen...(en dan staan alle anderen er ook al in, ook al geprobeerd hem als eerste met z'n vriendje maar ook dat zet geen zoden aan de dijk).

Heeft er iemand ervaring mee en hoe hebben jullie dat opgelost?

M3isSi3j

Re: Help!! Jaarling niet door plassen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:59

Wat ik doe als een van mn paarden ergens bang voor is, bv water, ga ik er zelf in staan. Ik hou mn paardje dan vast aan een halster en zorg dat er iemand anders bij is die hem van achtere naar vore duwd. Meestal is dat trouwens niet een snodig.

Ga eens met je laarzen in de plas staan en laat hem er maar voor staan. Na 10 min om zn heen kijken is die het echt allang zat en zal die terug willen naar zn vriendjes, op dit moment moet jij zn aandacht weten te trekken. Blijf constant tegen hem praten en beweeg je verder niet. Als die na een tijdje naar je toe komt zal die schrikken van het water, maar elke pas richting jou = de hemel in prijzen en helemaal als die hierbij het water aan raakt. ALs jij hem echt helemaal de hemel in prijst zal die het als een spelletje/uitdaging gaan zien en zal die het daarna nog een keertje proberen.

Probeer een constante druk te houden op het halster zonder eraan te trekken. Ook moet je altijd rustig blijven.. je leerd een paard enkel iets met belonen en niet met straffen.

Neem er een middag te tijd ervoor en je zal zien dat je met geduld bergen kan verzetten!

Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:05

Ik verplaats het even naar VMR

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 10:47

dat was een methode die ik vergeten ben erbij te zetten ik ben zelf ook steeds in het water gestaan...(nog steeds) hij blijft gewoon aan de rand staan kijken van .. bekijk het maar na een uur stond hij nog op dezelfde plaats.. (eigenwijs?)
ben echt een beetje wanhopig aan het worden.
Ik wil het zelf het liefst zonder toestanden want ik denk zelf als je teveel dwingt dat hij er juist nog banger van kan worden?

Het gekke is als je met hem gaat wandelen en hij ziet iets engs, schrikt hij in eerste instantie en dan wil hij toch zelf gaan kijken wat het nu eigenlijk was. Maar met de plassen....

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:50

probeer hem te lokken met iets wat hij heeeeel lekker vind.

Blijf hem belonene bij elk stapje

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:54

Ik heb hetzelfde gehad met mijn jaarling.. Ik ben er ook in gaan staan en dan ff laten kijken..

Misschien is het ook wel verstandig om hem als laatste naar het land te doen.. Zodat al zijn vriendjes er al in staan en hij er nog in moet..

Onder dwang daar maak je een paard alleen maar meer mee in paniek.. Maar je stem iets verheffen kan geen kwaad.. Zo laat je merken dat jij nog steeds de baas bent en dat hij niet uitmaakt waar hij wel of niet ingaat...

Succes.. Enne mijne is er wel zo doorheen gegaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:31

Ik heb eens een pony gehad die een helling niet afwilde, plassen niet door etc.
Een middagje besteed aan meelopen. Gewoon aan de hand meelopen. Stoppen als ik "HO-HALT" zeg en lopen als ik "VOORWAARTS" zeg. Meteen een tik met zweepje achter mijn rug om tegen haar lijf als ze niet ging. Met de stem beloond als ze deed wat ik zei. Daarna ging ze dus wel overal door. Ik was belangrijker dan waar ze bang voor was.

Ik zeg niet dat je moet gaan meppen, want angst is fout, maar wel streng wezen, maar dus oefenen waar GEEN plassen zijn. En vooral elke stap in de goede richting uitbundig met je stem belonen. Gewoon de "ho" en "voorwaarts" er goed inzetten. Heb je de rest van zijn leven trouwens plezier van.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:41

Een plas water is ook iets anders dan een blubberwei. Als het land zo ontzettend nat is en er een fikse plas water voor ligt zou ik ook niet graag het land ingaan. Helemaal niet wanneer je er dan eens door die plas gaat je de hele dag in dat blubberland moet staan.

Kun je verder wel zijn voeten afspoelen met water ofzo?Of heeft ie daar ook al hekel aan. Hoe is zijn vertrouwen in je, gewoon met leiden. Volgt ie je dan al braaf of is dat ook zonder vertrouwen.

Lijkt mij dat je best kunt beginnen met het leiden van je paard door twee plassen water heen (liefst op steen en dus geen blubber). Volgt ie je dan wel? Probeer eens je paard vlak langs een erg kleine pas te leiden. Hoe gaat dat. En als jij zonder blikken of blozen bijna door de plas heen leid? Nooit straffen als ie wegspringt, wanneer hij rustig blijft of dichterbij durft dan voorheen belonen..

En tja, mijn paard is geen fan van water maar ik krijg haar best door plassen water heen. Maar als ik haar in de wei moet zetten en dan door een grote plas water (met daaronder blubber) moet, doet ze daar dan ook wel flink moeilijk over..

Geduld en vertrouwensband opbouwen en blijven oefenen denk ik.

Succes, want lastig is het zeker. Dat wil ik wel geloven..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:45

Het is een heel verstandig instinct, trouwens. Ze kunnen nl niet weten hoe diep het is en of de bodem ze niet vastzuigt.
We hebebn altijd te maken met de instincten van het paard. Daarom moeten we zorgen dat we zo´n band krijgen dat ze op ons vertrouwen en hun instincten niet gebruiken als wij ze rijden of leiden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:50

Goed gezegd, dat bedoelde ik dus ook zo'n beetje te zeggen..Alleen leg jij het iets korter en duidelijk ook makkelijker uit....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:25

mijn pony was ook zo'n drama....

totdat:

hij kwam op een andere stalling waar ze overdag in een vrij grote paddock stonden, deze was nogal nat, ze legden dan hooi zo neer dat als hij er bij wilde komen hij door het water heen moest.

hij gaat nog steeds niet door water heen waarvan hij de bodem niet kan zien, maar door ondiep en gewoon drassige grond is dat nu eindelijk goed.
terwijl diertje van mij wel al 15 is....

je kunt hem dus ook op een heel klein stukje zetten met veel water, maar dan wel ondiep!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:58

Mijn jaarling wilde toen ze net bij mij was ook niet door plassen (wat niet handig was want die lagen voor de stal afgelopen november)
Ik heb haar toen een paar keer achteruit de stal uit moeten duwen ! tegenwoordig loopt ze overal doorheen, als ik voor ga.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:04

Ik zou inderdaad eerst proberen om haar voetjes gewoon eens af te spuiten met water, en als dat goed gaat oefenen met kleine waterplasjes. Als je m leert springen zet je toch ook niet gelijk een hindernis van 1.50 neer?

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 19:48

Libera schreef:
Als je m leert springen zet je toch ook niet gelijk een hindernis van 1.50 neer?

*o/*
nee hihi dat zou wat zijn zeg! Ik was ook met afspuiten begonnen voorzichtig aan en dat ging redelijk goed, voorbenen dan achter vind hij lastig, volgens mij weet hij nog niet dat er een achterkant aan zit maar goed hij is pas 14 maanden. Maar ook hier weer mag je met de slang wel water in zijn mond laten lopen maar voeten is toch een beetje eng.

maar.. ik denk dat hij een internetverbinding heeft en stiekem een computer verstopt heeft op stal ergens... want... nu komt het

HIJ IS IN DE BLUBBER IN DE RIJBAK GAAN STAAN yes!!!

en hoe!! Hij heeft flink staan stampen met zijn voorbenen en we waren beiden veranderd in de blubbermonsters waarvan hij dacht dat ze onder zijn voeten zaten!! pffffffffff eindelijk. Vanmiddag op stal ik had weer de longeerlijn aan zijn halster vastgemaakt en weer de laarzen aan en ineens na 2 weken!!! besloot hij toch mij na te gaan doen. En dat na alle smeekpogingen, omkoperij (snoepjes, biks, wortels) en natte voeten van mijzelf en stalgenootjes haha

Ennuh voor de goede orde, het zijn geen blubber weilanden alleen voor het hek ligt steeds een grote plas waar ze doorheen moeten. nee we laten onze paardjes niet in blubweilanden staan gelukkig hoeft dat ook niet

Heel erg bedankt allemaal voor de tips. Er is als ik het goed zag een foto gemaakt door een stalgenootje ik zal hem hier nog neerzetten zodra ik hem heb!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:06

Hahaha, leuk dat hij zelf door heeft gekregen dat water best leuk kan zijn!!!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:16

De plas is waarschijnlijk donker van kleur en zo kan je jaarling niet zien hoe diep de plas is. Misschien vind ie dat eng, zoek of maak eens een plas waar je jaarling de bodem van kan zien. Blijf rustig en ook al verzet ie een voetje richting deplas.. belonen