ik weet niet wat jullie normaal met die paarden al doen maar bij een net tweejarige denk ik aan: leren stilstaan en aangebonden staan bij het poetsen, netjes voetjes geven, overal aan zijn lichaam kunnen komen (vrij irritant als je bij een driejarige niet aan zijn oren kunt komen en je probeert een hoofdstel over zijn oren te trekken), netjes meelopen aan de hand in stap, draf en netjes stil kunnen zetten. Als er mogelijkheid voor is met veel begeleiding de trailer laten zien, erop en eraf leren gaan. Zolang je nergens heen hoeft gaat dat allemaal veel relaxter. Dit laatste NOOIT zonder veel deskundige hulp doen. Ook een goede: alvast eens oefenen voetjes te spuiten. Zelfs als je niet zo van het wassen bent kun je met een kreupel paard komen te staan....
Bij een bijna driejarige denk ik dan ook al aan hoofdstelletje aan, longeren, conditie opbouwen aan de longe, als het al een tijdje doen een gogue oid erbij. Aan de longe alvast wat balkjes lopen en na een tijdje een los sprongetje. Zodra het hoofdstel om kan ook buiten mee gaan wandelen om hem later verkeersmak te krijgen. Dan het zadel erop, longeren met het zadel zonder beugels, later met de beugels loshangend. En dan heb je inmiddels een paard dat al heel dik drie jaar is en kun je gaan inrijden.