werken met jong hengstje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

werken met jong hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 08:44

Ik heb dus een aantal verzorgpaarden waaronder een 2jarige Lusitanohengst, Pedro.
Mijn baas had gevraagd of ik hem de komende weken wat aan het 'werk' zou zetten. Dus veel borstelen, wat rondstappen en dat soort dingen.
Nu is mijn vraag wat je nog zoal kunt doen met zo'n jong paardje.
Welke basiszaken hij onder de knie moet hebben tegen dat er een zadel op moet.

Groetjes

Sindie

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: werken met jong hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:00

Wat mijn ervaring is is dat het heel erg handig is als ze aan de longeerlijn kunnen lopen en commando's (stap, draf, galop, stilstaan , naar je toe komen etc.) kennen met alleen gebruik van je stem. Daar heb je straks met rijden ook profijt van ook omdat alle 'knoppen' nog niet werken als je er voor het eerst op gaat.

Je moet wel uitkijken dat je nog niet te lang met hem aan de lijn werkt want het lopen op zo'n circel is best belastend.

succes!

ps. mijn Shet kent de commando's en het werkt perfect temeer ook omdat ik er niet op kan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:12

ik weet niet wat jullie normaal met die paarden al doen maar bij een net tweejarige denk ik aan: leren stilstaan en aangebonden staan bij het poetsen, netjes voetjes geven, overal aan zijn lichaam kunnen komen (vrij irritant als je bij een driejarige niet aan zijn oren kunt komen en je probeert een hoofdstel over zijn oren te trekken), netjes meelopen aan de hand in stap, draf en netjes stil kunnen zetten. Als er mogelijkheid voor is met veel begeleiding de trailer laten zien, erop en eraf leren gaan. Zolang je nergens heen hoeft gaat dat allemaal veel relaxter. Dit laatste NOOIT zonder veel deskundige hulp doen. Ook een goede: alvast eens oefenen voetjes te spuiten. Zelfs als je niet zo van het wassen bent kun je met een kreupel paard komen te staan....

Bij een bijna driejarige denk ik dan ook al aan hoofdstelletje aan, longeren, conditie opbouwen aan de longe, als het al een tijdje doen een gogue oid erbij. Aan de longe alvast wat balkjes lopen en na een tijdje een los sprongetje. Zodra het hoofdstel om kan ook buiten mee gaan wandelen om hem later verkeersmak te krijgen. Dan het zadel erop, longeren met het zadel zonder beugels, later met de beugels loshangend. En dan heb je inmiddels een paard dat al heel dik drie jaar is en kun je gaan inrijden.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 18:37

Dank voor alle tips!
Vandaag ben ik al een tijdje bezig geweest met Pedro
Eerst een hele tijd geborsteld enzo... hij beet en sprong wl wat rond maar vanaf nu gaan we het elke dag doen zodat het op het einde van de week wel al vele beter zal gaan
Daarna heeft da baas hem voor het eerst laten vrijspringen, ging echt super! En bij het voor de eerste keer afspuiten was ie ook heel braaf. In het begin natuurlijk wat ronddraaien en wennen, maar hij was echt vlug rustig *zow fier*

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:43

Je zegt dat het een hengst is, dan zou ik hem vooral leren dat jij de baas bent. Het maakt niks uit wat je doet, als je het maar consequent doet.
Met een 2 jarige kun je inderdaad nog niet veel mer doen dan wat rondlopen, poetsen e.d. Zeker niet te vroeg beginnen met die barokke paarden! In het voorjaar zou ik behinnen met longeren, gewoon aan een halster met ketting. Pas als hij dat snapt kun je dr een bitje inhangen (nooit de longeerlijn aan het hoofdstel/bit vastmaken, altijd een halster eronder!). Dan een longeersingeltje, zadeltje enz. Paar keer erop aan de longe tot ie niet meer bokt e.d. en dan gewoon lekker los gaan rijden. Niet te lang overal over gaan doen, hoe meer je het rekt hoe meer ze uitvreten, dus niet weeeken aan die longeerlijn blijven enz. Succes ermee!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:16

Hij is pas twee dus naar mijn mening is poetsen en wandelen al meer dan genoeg. Aangezien het een hengst is heel consequent zijn en niks toestaan dat eigenlijk niet mag!!! Eventueel een hengstenketting en zweepje bij de hand houden met wandelen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:48

RT -> VMR

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:35

Zoals in bovengenoemde berichten, dus grondwerk. Alleen probeer dit maar een paar keer per week te doen en bouw het op van een kwartier tot langer. Het lijkt weinig wat je met hem doet en van hem vraagt, maar voor hem is het heel, veel wat hij moet leren en verwerken. Geef hem de tijd om alles tot hem door te laten dringen. En leer hem vooral dat jij de baas bent. Stel grenzen (een belangrijke is afstand: hij mag niet binnen een meter bij jouw in de buurt komen, tenzij jij dat van hem vraagt en hij mag niet tegen je aan leunen, duwen etc. Hij moet respect hebben en dat tonen paarden elkaar ook door niet in de 'persoonlijke' ruimte van elkaar te komen). Hij mag deze grenzen niet overschrijden.