peesberscherming op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

peesberscherming op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 07:38

Bij ons op de manege krijgen paarden peesbescherming om als ze de wei op gaan. Op zich heel netjes natuurlijk.

Gisteren heb ik Luna verhuisd naar mijn eigen stal, waar de rest van mijn paarden staat, en nu twijfel ik of ik haar nu met peesjes in de wei moet zetten?
Ze loopt flink te bokken rennen, slippen, en te steigeren.
Ik hoop dat dit wat minder wordt als ze gewent is iedere dag naar buiten te gaan.

Ik heb al een paard met een peesprobleem, en wil er niet nog 1, wat zouden jullie doen? peesjes om of peesjes af?

Groetjes laurie

Margreet

Re: peesberscherming op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 07:44

Af.
Hooguit het eerste uurtje om totdat de ergste gekkigheid eruit is.
De warmte en broei onder die beschermers doet meer kwaad dan goed.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 07:46

Margreet schreef:
Af.
Hooguit het eerste uurtje om totdat de ergste gekkigheid eruit is.
De warmte en broei onder die beschermers doet meer kwaad dan goed.

Ja dat lijkt mij dus ook, op de manege staan ze de hele dag met bescherming op de wei, zelfs de jaarlingen!!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 07:48

Och, er zijn blijkbaar mensen die van die witte strepen op de benen mooi vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:33

Ik doe het alleen aan het begin van het weideseizoen. Die eerste keren dat ze met elkaar het land ingaan. Verder nooit. Die hitte van onder de beschermer is funest voor de pezen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:54

MIjn merrie krijgt standaard peesbeschermers, springschoenen en strijklappen om.
Wanneer ik dit niet doe trapt ze haar benen helemaal stuk.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze met warm weer maar hooguit 2 uur op de wei gaat (nieuwe wei erg veel gras).

Als het niet nodig zou zijn zou ik haar zonder beschermers op de wei zetten.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:11

bij ons op stal gaan de paarden waarvan we weten die gaan rennen en *kloten* met elkaar, bescherming om, gewoonweg om geen blessures te krijgen!
maar de paarden staan ook niet lang in de wei...
die van mij krijgt alleen bescherming om als ze bij een ander in gaat, die ze nog niet kent!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:19

Voordeel is bescherming, maar als de temperatuur op de pezen te hoog oploopt dan kan daar ook een blesuure door ontstaan. Vergelijk het met een elastiek, dat verliest ook zijn elasticiteit nadat het te warm is geworden. Als je dus beschermers omdoet, zorg er dan voor dat de warmte eronder wegkan.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:23

Nee, waarom? Het is een paard, die al eeuwen lang rondloopt zonder bescherming oid. Het ijzers-verhaal is natuurlijk anders, maar dan nog liever geen beschermers om. En een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen Hoewel er sommige bij zitten...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 13:06

Ik heb haar vandaag zonder peesbescherming de wei in gegooid, ze wordt flink achterna gezeten en slipt veel..
vind het een moeilijke discussie..
Ik ben eigenlijk helemaal voor zonder.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:21

ik vind dat een paard zonder bescherming in de wei moet staan!
Met bescherming om worden de pezen te warm. En vroeger redden paarden het toch ook gewoon zonder bescherming? Als we nu al met peesbeschermers in het weiland beginnen, hoe gaat het straks dan verder?
Straks lopen alle paarden met een heel harnas om, of erger nog gaan ze niet meer naar buiten, omdat ze anders te druk worden en zichzelf of anderen verwonden
Nee een paard kan best tegen een stootje, dus zonder die dingen de wei in!

En dat al die paarden zo wild worden als ze het land ingaan, komt volgens mij alleen maar doordat paarden tegenwoordig veel te weinig in het land staan en teveel op stal. Als je als paard dan eindelijk het weiland in mag, dan wil je natuurlijk gek gaan doen. Dus zet je paard vaker in het land, dan wordt ie minder gek als je hem weer in de wei zet, dus minder kans op blessures, dus geen bescherming nodig
Dit geld natuurlijk niet voor alle paarden, er zullen vast paarden zijn die altijd gek doen, maar volgens mij verhelp je zo wel veel gekheid en blessures in de wei

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:23

Arabendu schreef:
Als je dus beschermers omdoet, zorg er dan voor dat de warmte eronder wegkan.

Hoe dan?

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:27

Margreet schreef:
Arabendu schreef:
Als je dus beschermers omdoet, zorg er dan voor dat de warmte eronder wegkan.

Hoe dan?

Simpelste manier is gaten maken. De neopreen beschermers kun je doen met een gaatjestang en de kunststof kun je inboren.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 15:49

meen je dat nou??
ik ga echt mijn peesbeschermers niet doorboren.. dan maar geen beschermers.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:54

Alytje schreef:
ik vind dat een paard zonder bescherming in de wei moet staan!
Met bescherming om worden de pezen te warm. En vroeger redden paarden het toch ook gewoon zonder bescherming? Als we nu al met peesbeschermers in het weiland beginnen, hoe gaat het straks dan verder?
Straks lopen alle paarden met een heel harnas om, of erger nog gaan ze niet meer naar buiten, omdat ze anders te druk worden en zichzelf of anderen verwonden
Nee een paard kan best tegen een stootje, dus zonder die dingen de wei in!

En dat al die paarden zo wild worden als ze het land ingaan, komt volgens mij alleen maar doordat paarden tegenwoordig veel te weinig in het land staan en teveel op stal. Als je als paard dan eindelijk het weiland in mag, dan wil je natuurlijk gek gaan doen. Dus zet je paard vaker in het land, dan wordt ie minder gek als je hem weer in de wei zet, dus minder kans op blessures, dus geen bescherming nodig
Dit geld natuurlijk niet voor alle paarden, er zullen vast paarden zijn die altijd gek doen, maar volgens mij verhelp je zo wel veel gekheid en blessures in de wei

Zoiets probeerde ik ook te verwoorden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:41

Niets geen bescherming.
Van die dagen dat ze in de wei staan en die dolle drie minuten die ze per dag hebben.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:07

luuntje schreef:
MIjn merrie krijgt standaard peesbeschermers, springschoenen en strijklappen om.
Wanneer ik dit niet doe trapt ze haar benen helemaal stuk.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze met warm weer maar hooguit 2 uur op de wei gaat (nieuwe wei erg veel gras).

Als het niet nodig zou zijn zou ik haar zonder beschermers op de wei zetten.

Zet haar dan langer op de wei, dan heeft ze geen reden meer tot dolle stunts. Voor de hoog gras hebben ze jaaaaaren geleden al maaimachines uitgevonden!!
(Minder hardvoer wil ook nog wel wonderen doen voor dolle acties)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:08

Inderdaad geen bescherming! Heeft echt veel meer nadelen dan voordelen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:22

hebben de jaarlingers daar echt peesbeschermers om????
dat zijn geen echte paarden mensen, zo te horen!
Ten eerste moet een jaarlinger gewoon 24/7 buiten en als ze dat staan worden ze echt zo gek niet dat ze hun pezen kapot slaan....
Hoewel een ongelukje kan gebeuren.
Ik zou ze lekker aflaten meid, of is je paard echt knettermesjogge als ie op de wei mag?
Dan doe je ze even om het eerste halfuurtje en doe je ze daarna af.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 00:38

wij doen onze paarden altijd bescherming aan.Ongeluk zit in een klein hoekje.Afhankelijk van het paard.sommige staan alleen met een paar peesjes voor om en andere pakken we helemaal in tottemet 4 kant spring schoenen(we hebben er bij die echt lijp doen)Van witte stepen heb ik trouwens geen last

Oepenoepieo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:20

Vroeger bij ons thuis gingen de paarden ook volledig beschermd, de wei op. We hebben al een paar blessures gehad, en dat kwam omdat er geen peeskappen om werden gedaan op de wei. Dus ik ben hartstikke voor. Je kan het beter maar voorkomen vind ik.

Groetjes en succes met luuntje

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:46

De paarden en ponies staan vanaf 1 mei 24/7 op de wei en de eerste dag hebben ze even lekker lol gehad en daarna was het VRETEN! Als het weer een beetje frisser is gaan ze wel eens stoeien, maar heb nog nooit blessures aan de benen meegemaakt, wel een keer een bijtwondje of een hoefafdruk op de kont. Als ze maar een uurtje per dag buiten komen doen ze juist gek en dan gebeuren er ongelukken. Groetjes Brennie

dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:56

Je kan ze wel om doen maar niet te lang, want dan gaan de benen kappot en heb je kans op wondjes

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:57

Op m'n vorige stal zijn er een paar mensen geweest die per ongeluk de peesberschermers waren vergeten af te doen. Die hadden hele mooie witte benen gekregen...

Ik zou ze dus lekker af laten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:39

Och die van ons zijn altijd helemaal knettergek in de weide.
Gekke bokke sprongen , plat op de rem, omkeren galloperen etc etc etc
Ze krijgen geen bescherming om, ben gek met ze, het is altijd goed gegaan .