Tips? Paard verhuizen naar andere stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livado

Tips? Paard verhuizen naar andere stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 11:05

Haj haj !

Volgende week maandag gaat mijn paardje verhuizen naar een andere stalling.

De veranderingen zijn :

- Kan nu elke dag de wei in , wel bij 4 onbekende paardjes waarvan
1 pony met veulen.
Ze staat nu alleen buiten als het mooi weer is en die mensen daar
zin en tijd voor hadden.
In de winter mochten ze alleen de wei in als we de stal moesten
doen.

- Komt in een grotere stal te staan

- Voer : ze kreeg eerst brokken met af en toe zemelen.
Straks krijgt ze dezelfde brokken met meusli.

Ze blijft denk ik de eerste 2 dagen op stal , om te wennen aan de nieuwe omgeving, mensen en paarden.
Daarna in een aparte wei naast de andere paarden.

Hebben jullie tips hoe ik de weidegang het best kan opbouwen?
En misschien andere tips over het voer e.d?

Ze krijgt het in ieder geval een stuk beter op haar nieuwe stal.

Anoniem

Re: Tips? Paard verhuizen naar andere stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:11

Zo te zien is er niet veel verandering in het krachtvoer, dus dat is mooi.

Is het niet mogeljik om de eerste twee dagen haar op de bak of paddock te zetten? Het is zo sneu dat ze die dagen dan binnen moet staan. Zelf heb ik gewoon de eerste dag mijn pony eerst in de bak laten uitrazen, en toen met wat hooi op een paddock naast de andere paarden, ze hadden wel een paddock voor zich allemaal.

Dat ze eerst op een aparte wei gaat naast de andere paarden is positief, blijf er wel even bij voor een paar uur, en kijk het aan. Persoonlijk zou ik hier zelf wel al de eerste dag mee beginnen

Weideopgang bouw je rustig op, steeds ietsjes langer. Hoe is de weide op de nieuwe stal? Lang vet gras, of behoorlijk schraal? Als het schraal is, kan ze er langer op zonder problemen, is het gras nog langer en vetter, dan wat korter per dag.

Heel veel plezier en succes op je nieuwe stal!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:42

ik heb ook niet mijn paard verhuisd ze had haar hele leven op dezelfde plek gestaan best spannend dus.
ik heb haar in het land gezet en 's avonds binnen.
met de andere paardjes ging het eigenlijk gelijk goed.
als ik jou was had ik haar niet direct twee hele dagen binnen gezet maar 's avonds binnen. overdag lekker buiten .
je kunt het ook opbouwen maar niet binnen laten staan daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.
dat met die andere paarden moet je gewoon laten uitvechten alleen het paardje het met veulen zou ik er nog niet gelijk bijzetten want zo'n veulentje is nog heel erg kwetsbaar.
wel in het zelfde weiland maar draadje er tussen.

veel succes!

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 23:34

we gaan 's avonds rond een uur of 7
( het is nog geen 10 min in stap van haar oude stal vandaan )
Ik denk dat ik eerst op stal zet en de volgende dag daarna al apart in de wei zet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:47

Ik zou d´r zeker geen 2 dagen op stal laten staan en al helemaal niet als er verder geen andere paarden in de stal staan.
Dan is ze moederziel alleen en windt ze zich vast-en-zeker meer op, dan dat ze bij de anderen buiten staat.
Als het mogelijk is, zou ik haar de eerste dag apart op een stukje wei/paddock naast de andere zetten, zodat ze elkaar al kunnen zien/besnuffelen.
De dag daarop zou ik d´r bij de anderen zetten, maar moeder en veulen nog even apart houden. Daarna die er ook weer bij zetten.