4 jarig paard hoe zie je dat aan de tanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoobydoo

4 jarig paard hoe zie je dat aan de tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 22:35

oftewel kun je aan de tanden zien of een pprd echt 4 jaar is of ouder of jonger.
en zo ja hoe ziet dat er dan ongeveer uit met 4 jaar?
en welke tanden zijn er wel of niet?
wie kan me helpen?
bedankt alvast!!!!

nikkigioa

Re: 4 jarig paard hoe zie je dat aan de tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:14

Tijdens mijn studie diergeneeskunde hebben wij dit onderwerp behandeld. Een leeftijd schatten door naar het gebit te kijken blijft altijd een grove schatting. Zelfs doorgewinterde dierenartsen blijken er maar al te vaak naast te zitten!

Globaal kan je de leeftijd schatten door naar het volgende te kijken:
* de lengte van de tanden. Jongere paarden hebben kortere tanden en deze staan rechter. Als de tanden langer worden groeien ze schuin naar voren waardoor je een soort "haptanden" krijgt. Hoe meer naar voren, hoe ouder.
* Het patroon in de kiezen (zitten een soort ringen in). Ik heb toen een heel mooi schema van deze ringen met de bijbehorende leeftijd gekregen. Zou handig zijn als deze ergens op internet zou staan!
* de kleur van het gebit. Over het algemeen hebben jongere paarden een witter gebit. Ook het vlekkenpatroon op bepaalde kiezen vertellen iets over de leeftijd.

Bij een 4 -jarig paard kan je ervan uitgaan dat deze korte, witte tanden heeft (patroon van de kiezen zou ik zo even niet weten) die recht omlaag groeien.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt! En ik zou zeker even een plaatje of schema op internet of uit een boek raadplegen!

Hier alvast een site: http://www.welshcob.nl/info_over/tandarts.php

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:09

Kijk anders even via google.
Denk wel dat je daar plaatjes vindt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 01:07

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:23

Bij een 4-jarig paard zullen de hoektanden boven en onder nog niet gewisseld zijn. Deze wisselen nl pas met ongeveer 4,5 jaar. Zijn de middelste snijtanden óók nog niet gewisseld, dan zal het paard eerder 3 of 3,5 jaar oud zijn.
Het tijdstip van wisselen varieert per paard, dus ook dit is geen wet van meden en perzen, maar de variatie ligt redelijk binnen 1 jaar. Ik heb heel wat jonge paarden gehad, en ze waren allemaal vóór hun derde de eerste melktand kwijt, en waren allemaal vóór hun 5e de laatste begonnen te wisselen.

Dus, een paard waarbij alle tanden al gewisseld zijn, zal toch zeker eerder 5 à 5,5 jaar zijn dan 4, en een paard waarvan alle melktanden er nog zitten zal eerder 2 dan 3 of 3,5 zijn. Het is een beetje een kwestie van kansberekening dus.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 10:43

he bedankt allemaal ik denk wel dat ik er nu wat aan heb