Rijden zonder neusriem slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Rijden zonder neusriem slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:33

Ik wou morgen en van de week zonder neusriem gaan rijden
omdat ik dan vind dat m'n verzorgpaard rustiger in haar mond is

maar is dit nou slecht??

(PS: ik ga verhuizen, dus lees alleen vandaag de reacties nog, en dan over 3 maanden wel weer )

stalleke

Re: Rijden zonder neusriem slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:34

Slecht is het niet hoor, als jij dan niet het hele bit door de mond trekt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:36

Ik rij amper met teugelcontact daarom vind ik de neusriem overbodig

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:42

Dan is er natuurlijk niks mis mee ...
Westernhoofdstellen hebben niet eens een neusriem.
Dus je neusriem kun je er rustig aflaten hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:55

Oke, ik ga het proberen!! :-D

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:02

De kans dat je verzorgpaard rustiger in de mond word door de neusriem weg te laten lijkt me niet zo groot. Meestal geven neusriemen juist meer stabiliteit in de mond, kans dat bit door de mond gaat etc zoals Stalleke aangeeft is dan minder groot (klein voorbeeld).

En als je amper met teugelcontact rijdt, lijkt het me helemaal om het even of er nou wel of geen neusriem om zit. Het is niet per definitie slecht, maar ik denk niet dat je er het positieve effect dat jij zoekt mee zult bereiken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:07

Maar als ik toch amper teugelcontact heb kan die neusriem er toch af?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:13

Neusriem kan er af. Stabiliteit moet verzorgd worden door de handen ruiter en niet door een neusriem. Met neusriem kan het bit evengoed door de mond getrokken worden, hoor. De neusriem zorgt vaak voor meer ellende dan men door heeft.
a

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:15

Ik rij western...
dus heb amper teugelcontact..
dressuur heeft geen nut bij d;r ze protesteert tegen de hand
dus of ik dacht om met leertje te rijden, maar dara heb ik geen ervaring mee...
dus dan maar zonderneusriem

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:17

Lusitana schreef:
Neusriem kan er af.
Stabiliteit moet verzorgd worden door de handen ruiter en niet door een neusriem.
Met neusriem kan het bit evengoed door de mond getrokken worden, hoor. De neusriem zorgt vaak voor meer ellende dan men door heeft.
a

Helaas kan laten we zeggen 85/90% van de ruiters dat niet....

Verder ben ik met je eens, en met Dickie.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:23

In de endurance zie ik weleens mensen langskomen die alleen een bitje aan een leertje onder de kin hebben. Het moet dus kunnen met weinig
Helemaal als je gaat buitenrijden en toch niet zoveel vraagt op dat gebied, dan kan het echt wel volgens mij.
Ik redeneer trouwens wel volledig vanuit het engelse systeem. Is het niet zo dat er in de westernsport ook hele andere bitten gebruikt worden die door scharen en dat soort dingen ook van zichzelf stabieler liggen?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:25

Rieja schreef:
Ik redeneer trouwens wel volledig vanuit het engelse systeem. Is het niet zo dat er in de westernsport ook hele andere bitten gebruikt worden die door scharen en dat soort dingen ook van zichzelf stabieler liggen?

Niet altijd, zie ook vaak genoeg gewone trensjes voorbij komen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:29

Ik rij NIET buiten
ik rij met weinig teugelcontact
en ik zit me paard niet in d'r mond
Kan ik de neusriem eraf halen? ja dus?
ik vraag me namelijk af of het gewoon niet slecht is voor je paard, qua druk op het bit, mocht ik m'n teugels erbij pakken

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:33

Ik ga er vanuit dat je het bit niet door z'n mond ragt (wat ook kan met neusriem ), dus ja, je kan gerust je neusriem eraf halen hoor

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:58

Oke, dan ga ik het gewoon proberen
bedankt voor de tips, en tot over 3 maanden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:18

Bij westernbitten zit er een kinriempje aanvast. Dan krijg je ook niet zo gauw het bit door de mond. Maar alles is mogelijk........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:39

crazycactus schreef:
Bij westernbitten zit er een kinriempje aanvast. Dan krijg je ook niet zo gauw het bit door de mond. Maar alles is mogelijk........

Dat wilde ik ook al zeggen, maar je was me net voor. Zonder kinriempje zou ik trouwens de neusriem niet weglaten. Natuurlijk KAN het wel, maar handig is anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:23

Lusitana schreef:
Neusriem kan er af. Stabiliteit moet verzorgd worden door de handen ruiter en niet door een neusriem. Met neusriem kan het bit evengoed door de mond getrokken worden, hoor. De neusriem zorgt vaak voor meer ellende dan men door heeft.
a

Amen _/-o_ _/-o_

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:08

vraag het je instructrice. Ik neem aan dat het bit losser in de mond ligt, die neusriemen zijn er niet voor niets!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:09

verder kan het paard makkelijker de tong over het bit gooien en de kaken van elkaar afhalen en zo verlies je dus de controle. Paarden zijn vluchtdieren, 1 keer schrikken en je hebt geen controle meer over de mond. Hoe wil je dat gaan oplossen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:21

Ha nou dan zijn mijn paarden zeker altijd oncontroleerbaar

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:20

dat zeg ik niet..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:21

Grapje.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:36

patsur schreef:
vraag het je instructrice. Ik neem aan dat het bit losser in de mond ligt, die neusriemen zijn er niet voor niets!

De neusriem is uitgevonden om de kaken op elkaar te houden bij een val, anders breken ze de onderkaak makkelijker. Het is dus meer voor paarden die het terrein in gaan en springpaarden. Voor dressuur totaal overbodig.

Als een paard de mond opent is dat een teken van slechte rijkunst. Door de mond dicht te snoeren voorkom je wel het openen van de mond, maar neem je niet de oorzaak weg.
Ik zou heel graag dressuur in de ring willen zien zonder neusriem. Dan blijven de echt goede ruiters over. Want overmatig openen van de mond wordt gelukkig als fout aangerekend (eentje die men nu dus tracht te vorokomen met aansnoerneusriemen, ipv met betere handen)

Een paard wil ook de tong over het bit gooien om zich te beschermen tegen pijn. Als je die pijn niet veroorzaakt, hoeft hij het ook niet te doen, lijkt mij.
Schrikken? als een paard vertrouwen heeft in de ruiter, kan hij evengoed wel schrikken, maar zal er niet vandoor gaan.

Het komt dus allemaal terug bij de bron: DE RUITER. Een goede ruiter heeft geen neusriem nodig, punt.

Helaas zijn neusriemen ook een onderdeel van mode. Heb ik zelf ook aan mee gedaan toen ik nog niet beter wist.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:21

@ Lusitana: Ik wil mijn reactie nog eventjes een klein beetje toelichten / nuanceren. De TS stelt in haar openende post, dat ze vindt dat haar paard rustiger in de mond is zodra ze de neusriem weglaat. Ik stelde simpelweg dat het al dan niet weglaten van de neusriem in mijn ogen weinig effect heeft juist om de reden die jij daarna aangaf, namelijk dat een fijne aanleuning alles met de hand en niets met een neusriem te maken heeft. Dat het weglaten van de neusriem direct een fijnere aanleuning zou geven lijkt me gewoon niet waarschijnlijk, tenzij de neusriem daarvoor op compleet verkeerde wijze gebruikt werd (maar die kans is ook niet zo groot op zich). Meer dan dat wilde ik niet zeggen.

Een discussie over het al dan niet nodig hebben van een neusriem ga ik niet aan, daarover wil ik alleen zeggen dat ik het fundamenteel niet met je eens ben. Wat jij zegt is leuk in theorie maar de praktijk is nu eenmaal een stuk minder rechtlijnig / eenvoudig. Een normale neusriem op een normale manier gebruikt is louter positief in mijn ogen.