Dilemma: Wel of geen cursus trailerladen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Dilemma: Wel of geen cursus trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:44

Ik zit met een soort dilemma;

Mijn paard is bang voor de trailer, ze gaat er alleen in als ze compleet ingesloten staat en iemand haar hoofd recht houdt.( dit i.v.m proberen weg te draaien) Ze speelt echt geen spelletje, ze poept veel en staat helemaal te trillen en te zweten als ze op de trailer staat. Waarschijnlijk is er ooit iets gebeurt op de trailer. Je hebt minstens 4 mensen nodig om haar erop te krijgen, let wel we doen het op een vriendelijke manier!!! We nemen er alle tijd voor en doe niks gejaagd! De laatste keer dat we haar in de trailer zetten,hield er 1 iemand haar hoofd recht, 1 iemand had een longeerlijn achter haar, 1 iemand hield haar van de zijkant tegen en 1 iemand tilde haar voeten op.

Ik zelf vindt dat het zo niet langer kan! Ik wil haar graag twee weken naar het Balingehof brengen, zodat ze daar op een goede manier leert dat de trailer niet eng is en dat ze er makkelijker in gaat. Financieel is dit geen probleem, maar er zijn verschillende mensen die dit onzin vinden en vinden dat ik vaker met haar moet gaan oefenen. Vooral mijn vader vindt het complete onzin omdat ik toch niet vaak weg gaat met haar. Maaar om verder te oefenen zie ik niet zo zitten dit brengt alleen extra stress met zich mee.

Wat zouden jullie doen? Naar het Balingehof of verder oefenen?

Apple

Re: Dilemma: Wel of geen cursus trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:52

Hangt er helemaal vanaf hoe je verder wilt oefenen .

Als je verder wilt oefenen met 4 personen, longeerlijnen en een compleet over de zeik paard dan zou ik haar direct wegbrengen voor een trailercursus.

Als je verder wilt oefenen gewoon in je eentje, waarbij je je eerst verdiept in de verschillende methodes van redelijk paardvriendelijk trailerladen (Parelli, Monty Roberts, PaardNatuurlijk) en dan vervolgens met hele kleine stapjes elke avond gaat oefenen dan kun je het zelf gaan proberen .

Je paard zal eerst moeten leren dat de trailer geen stress betekent. Het kan dus best zijn dat je de eerste tijd alleen bezig bent met rondwandelen rond de trailer, grazen bij de trailer, snuffelen aan de trailer totdat er geen stress meer is.

Dan haar leren dat ze rust krijgt bij de trailer (zie eerder genoemde 3 methodes voor een idee). Eerst tevreden zijn met 1 hoefje op de klep, dan 2. Zo langzaam verder totdat ze zelf besluit in de trailer te gaan.
Dit kan best een poosje duren.
Dan eens kijken of je ook de stang erachter kan dichtdoen en later de klep. Als dat goed gaat kun je eens een stukje gaan rijden.
Niet gelijk inschrijven voor wedstrijden oid, maar eerst eens naar een veilige plek, daar uitladen en te paard terug naar huis. Volgende keer dat eens omdraaien.

Dit is wel een beetje een methode van de lange adem, maar wel een waarbij je niet zoekt naar een 'quick-fix' maar naar een definitieve oplossing.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:17

Ik wil zowiezo zo niet doorgaan! Maar ik kan niet elke avond trainen moet trailerladen, alleen in het weekend. Ik zal ff informatie gaan opzoeken over de verschillende methodes, bedankt voor je reactie

Kunnen er nog meer mensen reageren a.u.b????

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:53

Ik ga met apple mee
Ik heb heel erg vaak op het punt gestaan mijn paard weg te brengen voor dit probleem. Uiteindelijk besloten het niet te doen. Hij is nu door heel veel geduld, en veel doen (tevreden zijnmet kleine stapjes!) vrij makkelijk te laden. Thuis althans..
Op vreemd terrein doet hij heel wat moeilijker maar dat moet ik ook nodig een sgaan oefen. We worden vaka weggebracht met de trailer naar het bos, enrijden zelf terug, vandaar dat ik hem alleen thuis laad.
Laatst wilde ik met een vriendin gaan rijden, met een andere trailer, toen duurde het weer een uur voordat hij erop stond.
Met veel geduld moet het echt wel gaan lukken hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:16

Ik ben ook bezig op de manier van apple.Wel niet iedere avond maar af en toe.We zijn nu al van; ik kom absoluut niet in de buurt van een trailer tot ik sta nu al op de laadklep.De volgende stap is voor mij een paar keer op en af de trailer zo bouw ik het steeds uit.Mijn paard heeft een heel slechte ervaring met een railer.Als er één bij het bos geparkeerd stond kwam ik zelfs het bos niet meer uit, zo bang was ze.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 05:50

willem is ook moeilijk met laden. alleen ik heb geen trailer, dus kan ookniet oefenen.
ik heb net het boek from my hands to yours gekocht van monty roberts en daar staat een heel stuk over trailer laden. dus dat ga ik ff bestuderen.
dus ik zou het ook zelf proberen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 07:45

Ik kan je het Balingehof aanraden. In 14 dagen heb je een super ontspannen en goed te laden paard. Zij doen het rustig, en hebben én nemen er de tijd voor. Desnoods trainen ze 2x per dag.

Gewoon doen dus! Vergeet niet, jij kunt dit wel in 1 jaar tijd zelf óók bereiken (misschien!), maar dan heeft jouw paard wél tijdens het grootste deel van die trainingsperiode ook al die angst en stress.
Zij kunnen die angst er gericht uittrainen, wat jij (denk ik) gewoon niet zo snel en goed kunt. Je kunt best veel uit boeken leren, maar zij hebben ook echt een extra gave. Dat doe je niet na. Wel leren ze jou goed om te blijven gaan met je paard en het trailerladen, zodat de angst niet terugkeert bij je paard.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 08:30

Ik heb dus al een aantal keren met Monya gemaild en zij heeft mij ook hun manier van doen uitgelegd en dat beviel me wel. Ook hoor ik van meerdere mensen dat ze daar heel goed bezig zijn.

En wat Ibbel zegt is ook waar, ook al ziet ze een trailer open staan dan is za al bang en gaat ze heel gestresst lopen doen, en dat een jaar lang, nee, ik denk dat ik d'r toch wegbrengt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:59

Als je dit zelf doet, zal het vertrouwen in jou groeien en niet in de mensen op balinghof....

Ik heb ook 2 trailerprobleem paarden gehad.... Bij elk paard heb ik ze om de dag geladen, eerste week geef je ze alleen eten in de trailer (naja verschilt per paard dit verhaaltje). Daarna rondje erf ofzo en ook eten geven (altijd eten geven, vorm belonen ook) en dit bouw je zo langszaam op!

SioneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:31

DOEN !!! Mijn paard heeft er in juni dit jaar 2 weken gestaan. Hij wilde echt de trailer niet in. Monya en John hebben hem opgehaald omdat ik niet wist hoe ik hem daar anders moest krijgen. Het hefet heel wat voeten in de aarde gehad om hem erin te krijgen. Hij ging zelfs liggen op de klep (zo van...dan krijgen jullie me er niet in). Het laden gaat nu goed. Ik oefen nog wel veel. Maar dat moet ook. De trailer moet zo vertrouwd en gewoon worden. Maar echt waar, je krijgt er geen spijt van als je je paard naar hun toe brengt. Je krijgt er een goed te laden paard terug. En wat heel belangrijk is ze leren het jou ook!! Ze nemen alle tijd voor je, gaan op een super manier met paarden om. Dit lijkt wel 1 grote reclame campagne maar ik ben gewoon super enthousiast over John en Monya!!!
En trek je niet aan wat anderen (je vader) ervan vind. Het is vaak veel beter om te erkennen dat je het zelf niet redt en er dus een proff. bij haalt. Het gaat erom wat jij wilt en wat jij vind dat het beste is. Succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:13

Er zijn twee kanten aan. Op zich is Ballingehof niet verkeerd, Monja is niet zonder reden ook lid van de NVVR.
Je zult echter zeker moeten weten dat JIJ niet de oorzaak bent, in welke vorm dan ook en ga zelf dan ook minimaal een week naar je paard om het SAMEN te leren (beter is om die twee weken erbij te zijn).
Als Monja het paard kan leren op de trailer te gaan, is dat niet per defenitie de garantie dat het paard dat bij jou ook doet.
Daarnaast zal het paard naar Monja toe moeten. Als ik af en toe zie hoe sommigen met hun paarden in de trailer rijden, dan ben ik geneigd om de dierenbescherming te bellen! Het verbaast me dat ze die paarden er nog op krijgen, al wil ik misschien niet weten welke methodes ze daarvoor gebruiken.
Ik zou persoonlijk niet graag een dergelijk bang paard zo'n eind gaan rijden. Ik zou dan eerder proberen of Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl niet bereid is om op lokatie te komen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 10:33

Als Misty naar het balingehof gaat kan ik zowiezo een week daar zijn bij een bed en breakfast huis, en tussendoor kan ik ook weleens heen en weer, dat is dus het probleem niet. En als Misty gaat halen ze haar ook op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:19

nessie_1987 schreef:
Als Misty naar het balingehof gaat kan ik zowiezo een week daar zijn bij een bed en breakfast huis, en tussendoor kan ik ook weleens heen en weer, dat is dus het probleem niet. En als Misty gaat halen ze haar ook op.

OK, in dat geval zou ik haar dus gewoon naar Monya doen. Er zijn slechtere plekken, en om eerlijk te zijn, ik ken niet veel betere.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:25

Mijn eigen trailerprobleem heb ik nu bijna opgelost. Bij mij is het zo gegaan dat ik me eerst eens verdiept heb in de verschillende methodes, vervolgens eens wat gekeken wat het beste zou aansluiten bij ons paard.

Wij zijn nu zo ver dat paardlief zelf op de trailer loopt en daar ook stil blijft staan. Stang erachter is nog wat spannend. We oefenen nu ongeveer 3 keer per week een half uurtje .

Als stang erachter en klep dicht zonder stress gaan dan wordt het eens een rondje rijden. Via 'ergens heen met de trailer en te paard terug' en 'te paard heen en met de trailer terug' wil ik het zo verder opbouwen .
De methode die ik nu gebruik is een soort combinatie van Parelli en Monty Roberts (maw, je kijkt wat werkt bij je paard en past dat toe ).

Mocht het mij zelf niet gelukt zijn op die manier dan zou de volgende stap zijn om er iemand bij te halen op locatie. Echt wegbrengen zou ik zelf als laatste redmiddel zien, dan nog, van de verschillende plekken waar je een cursus trailerladen kunt volgen lijkt de Balingehof van Monya mij een van de betere .

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:06

zeker heen brengen!
mijn paard heeft daar ook gestaan, maar dan om een hele andere reden. maar ik heb ze natuurlijk veel bezig gezien (ik heb er toen die tijd ook stage gelopen) en ook met trailerprobleem paarden.
ze zijn echt super goed, en paardvriendelijk

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 08:08

Ik heb ff diep nagedacht en ik ga het als volgt doen:
-> Ik laat eerst iemand van het Balingehof langskomen om te helpen en te laten zien hoe het moet. Daarna ga ik er zelf mee aan de slag. Als dit toch niet gaat lukken dan breng ik haar weg! Goed idee toch?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:20

Mijn pony stapte altijd heel erg makkelijk op de trailer, en we rijden echt heel rustig. Maar van de een op andere dag begon die moeilijker te doen. Op een gegeven moment wou die er niet meer op. Je moet vooral niet hard trekken aan het touw, misschien met wat snoepjes lokken. Mijn pony stapt er weer makkelijk op. Vooral veel geduld hebben. Misschien dat iemand je even kan helpen hem bij de kont aan te drukken, ja ik weet niet of joune slaat.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:01

euhh ik heb even in je profiel gekeken en zie dat je paard een afstammeling is van Gregor..

En die is niet makkelijk geweest!! Ik weet niet of hij dit bij jou paard doorgeeft, en hoe sterk de moeder doorerft maar houd er rekening mee..

Trailerladen is een van de moeilijkste oefeningen voor een paard!

En om dat voorelkaar te krijgen zal jullie samenwerking heel goed voor elkaar moeten zijn!

Succes met het maken van je keuze!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:11

Kennissen van mij zijn er geweest en hebben het zo mijn paard geleerd, ik kan het je aanraden hoor! En met voer JUIST niet doen, dan gaat een paard niet uit vrije wil, maar omdat hij honger heeft!!!! Een snoepje als hij heel braaf is is goed, maar niet als hij wil eten moet hij in de trailer!!!
Ik denk dat wat je nu bedenkt goed is...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:25

nessie_1987 schreef:
Ik heb ff diep nagedacht en ik ga het als volgt doen:
-> Ik laat eerst iemand van het Balingehof langskomen om te helpen en te laten zien hoe het moet. Daarna ga ik er zelf mee aan de slag. Als dit toch niet gaat lukken dan breng ik haar weg! Goed idee toch?

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 13:26

@ Gerrie: Mijn paard is opzich wel makkelijk in de omgang, wil wel soms d'r zin doordrijven maar verder niet.

Ik heb al een soort afspraak gemaakt en eind augustus ongeveer komt iemand van het Balingehof langs.

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties, echt top

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:31

Mijn paard is van zijn trailerangs afgekomen op de manier van Monty Roberts. Annemariev (hier van bokt) doet een opleiding bij Monty Roberts en die is een middag bij mij geweest en heeft me geholpen. Ik heb nu geen problemen meer met de trailer.

Heel veel succes met het oplossen van jouw probleem. Ik zag het echt niet meer zitten, maar kan mijn paard nu weer alleen laden. Ik heb goede ervaringen met de methode van MR, maar vanuit het Balingehof zullen ze je vast ook heel goed helpen!!! Succes!