Wat kunnen we het beste doen aan deze bak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Wat kunnen we het beste doen aan deze bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:13

Wij hebben een bak die gewoon niet goed is. Toen we hem hebben laten maken zijn wij door tips van anderen gekomen dat draineerzand goed is ook als toplaag, beetje dom. Maar goed, bak was superdroog, drainage liep goed, maar veel te zwaar. Onze haf kon dat wel bijbenen, maar we hebben toen een kwpner gekocht en dat ging dus niet goed. Voordat we haar opgehaald hebben, hebben we draineerzand eruit laten halen en is er leemzand voor in de plek gekomen. Weer een domme keuze. Ging eerst wel goed, maar nu is de bak snel nat als het paar dagen achter elkaar wat nat weer is en drainering loopt niet meer. Dat komt denk ik doordat dit zand het water niet goed doorlaat, maar zich afsluit. Boevendien wordt ie glad als het nat is.

Wat kunnen we hier nou het beste aan doen? Bak heeft zo al veel geld gekost en we hebben nog niet wat we willen. Dure toevoegingen zijn ook niet aan ons besteed, ik ben de enige die er in rijd en ben al tevreden als ie normaal te rijden is.

duintje

Re: Wat kunnen we het beste doen aan deze bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:20

ik heb mijn bak gevuld met zand van de plaatselijke loonwerker. Het is volgens mij gewoon zand (wel licht van kleur) verder niks speciaal. Water loopt goed weg en het is gewoon goed
suc6

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:24

je doet in de drainage sleuven zo genoemt drainage zand ... dan gooi je er een laag van 22 cm plaatzand over heen ... goed bijhouden en je hebt een prima bak voor niet al te veel geld .. ook kun je beter je bak hoger dan de normale grondlaag leggen zodat hij niet nat word

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:24

20 cm bedoel ik

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:44

Wat is plaatzand? De draineergleuven zitten vol met draineerzand, dat is verder volgens mij ook wel goed alleen komt het water er nu niet omdat het niet door leemzand heen komt.

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:47

Wij hebben van die katoenpluizen erin liggen en dat is heel goed want het water loopt gewoon weg...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 07:48

Volgens mij verschilt het van streek tot streek wat goed werkt. Als ik jou was zou ik een manegebodemexpert eens een offerte laten maken.

Wij hebben de loonwerker gewoon de bak 3 meter diep laten omgraven, houtsnippers in de toplaag en bij goed onderhoud ben je weer voor een aantal jaren klaar.

Verderop gebruiken ze kunstgras, ziet er gaaf uit zo'n groene bak en die mensen zijn ook heel tevreden.

Tapijtsnippers, kabelsnippers gemengd zand, er zijn zoveel mogelijkheden dat je bijna geen advies meer kan geven.

Overigens zou ik ook even het bedrijf bellen dat de drainage heeft aangelegd, wie weet hebben die ook advies voor je.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:02

Wij hebben autostoelen stof in de bak liggen, er liggen met dit weer nog steeds geen plassen in

Maar ik heb geen ID hoe duur (2de laag was ong. €3000,-)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:23

leemzand er uithalen en houtsnippers door het zand doen dat drainzand was heus niet zo slecht hoor maar dan had je er wel voor de stabiliteit van de bodem er houtsnipper door moeten mengen.
leemzand heeft de eigenschap dat het een kleilaag gaat vormen zowel in je bodem als om je drain, en als klei opdroogt wordt het dus nooit meer nat of water doorlatend dus heb je alleen een spek gladde boden die als het droog is perfect is maar voor nederlandse begrippen altijd nat is en het heel lang duurt voor het water weg is .
en geloof me ik weet waar ik over praat ze hebben mij ook leemzand aan gesmeert en ik heb altijd een natte buitenbak terwijl we nog een andere bak hebben waar wel drainzand in ligt met hout snippers die is na een regenbui binnen een paar uur weer droog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:15

bij onze wei, ligt ook een buitenbak, daar ligt gewoon zand in.. het is als het de hele dag geregend heeft, gewoon lekker nat, maar geen plassen met water, er ligt 1 plasje altijd.. wel op dezelfde plek. het is voor mijn shet makkelijk te rijden, en het is goedkoper..

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:50

Wat Piggeljay zegt klopt precies, dat hebben wij ook.. Nu ook, alles zeiknat maar geen lopende drainering. Bak is gewoon aangelegd door een loonbedrijf wat naar hun zeggen dit vaak deed en er verstand van had. Maar ja, probleem is dat mijn ouders er niet nog een keer grote bedragen voor gaan uittellen..we blijven bezig..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:30

Inderdaad, leemzand eruit halen. Ik zou er dan geen houtsnippers in doen, dit kan erg glad worden met regen en heeft meer slijtage dan all weather tuft.
Kijk eens bij www.buitenbak.nl
Daar kan je redelijk goedkoop spul halen om je buitenbak echt op te knappen.